Jump Force

Jump Force is in theorie een erg ambitieuze vechtgame met enorm veel bekenden uit Japanse series. In de praktijk is het een middelmatig vechtspel met onhandige en rommelige menu's waar zoveel mogelijk populaire personages op zijn geplakt. Enkele van hen voelen zelfs niet thuis in het spel, vanwege hun originele tekenstijl. Uiteindelijk is het een middelmatige game vol met toffe vechters.

Eindelijk is Jump Force uitgebracht. We kunnen de strijd aangaan als een hoop bekenden uit onze favoriete Japanse anime’s terwijl we proberen de wereld te redden. In de maanden voor de release kregen we veel filmpjes over welke personages in de game zouden zitten. Nu kunnen we zelf ondervinden wie er uiteindelijk allemaal speelbaar is. Lees hier of het spel meer te bieden heeft dan bekende namen uit populaire series.

Jump Force

Na het opstarten, mag je een eigen personage maken naar jouw smaak. Vervolgens kies je uit een van de drie teams in Jump Force, waarna jouw vechtersbaas vergelijkbare krachten krijgt als de leden van dit team. Vervolgens ga je wat gevechten aan om de besturing te oefenen. Pas na deze introductie, en alle bijbehorende filmpjes, kun je andere gevechten, lokaal of online, starten. Het is enigszins jammer dat je geforceerd wordt om dit het eerste uur te moeten doen, voordat je de vrijheid krijgt om andere modi te uit te proberen. Overigens zijn de laadtijden ook erg lang, ongeacht of je net een gevecht of cutscene hebt gehad: je zult lang moeten wachten tot je verder kunt.

De verhaalmodus biedt een spannend verhaal, maar de missies om dit te ontdekken zijn erg simpel. Je doet veel hetzelfde om verder te komen, waardoor het saai kan aanvoelen om lang achter elkaar te spelen. Ook is de hub, waarin je missies kiest en nieuwe dingen kunt vrijspelen, erg onoverzichtelijk en onhandig ingedeeld. Je krijgt geen melding waar je moet zijn voor de volgende missie, behalve als je er tien meter naast staat. Zeker in een dergelijk grote hub kun je dus lang ronddwalen voor je het hebt gevonden. Het voelt allemaal erg onhandig aan.

Daarbij komt nog een probleem aan het licht. De hoeveelheid personages is tof om te zien, zeker omdat veel verschillende Japanse series aandacht krijgen, maar sommige voelen erg misplaatst in de wereld van Jump Force. Vooral degene die iets kinderlijks hebben of minder realistisch zijn getekend, lijken soms zielloos voor zich uit te kijken terwijl ze acties uitvoeren. Ook de scènes tussen de actievolle gevechten ogen erg amateuristisch en doen de kwaliteit van de series waarop ze gebaseerd zijn totaal geen eer aan. Of dat een bewuste keuze is geweest, weten wij niet, maar erg onwennig is het wel.

Jump Force

Afgezien van de enigszins vreemde uitstraling van vele personages, draait de game natuurlijk om de knokpartijen. Deze zijn erg flitsend en het is tof om je eigen dream-team te maken bestaande uit je favorieten uit verschillende series. Ze hebben allemaal dezelfde makkelijke besturing, waardoor je niet veel hoeft te leren om met een bepaald personage te spelen. De spectaculaire aanvallen van alle vechters, inclusief hun extra sterke ontwaking-aanval, zien er prachtig uit en lijken veel schade aan te richten. Zo ook aan de omgeving, ook al lijkt het geen permanente schade te zijn, wat jammer is. De rotsblokken van een opengereten aarde verdwijnen als sneeuw voor de zon, alsof er nooit iets heeft afgespeeld. De personages krijgen wel kleerscheuren, dus het effect van een grootse strijd is er wel.

Na een paar uur spelen valt er wederom een nieuw probleem op. Alle personages in Jump Force hebben bepaalde waardes voor aanval, verdediging, snelheid en nog meer. In de praktijk lijkt dit nauwelijks verschil uit te maken. Het hele vechtsysteem voelt daardoor erg middelmatig aan. Het is makkelijk om te leren, maar lijkt een bepaalde diepgang te missen. Op dit moment spelen veel mensen het door slechts de speciale aanvallen keer op keer te gebruiken en dat lijk ook het meeste effect te hebben. Het concept achter Jump Force is erg tof, zeker met de hoeveelheid ondersteuning van allerlei bekende series, maar de uitwerking laat gewoon een hoop te wensen over. Het menu en de hub werken niet prettig, het vechtsysteem is middelmatig en sommige personages voelen niet thuis in deze semi-realistische wereld. Een hoop potentie, maar het slaat de plank toch mis.

Voor deze review is Jump Force gespeeld op een PlayStation 4. Het spel is ook beschikbaar voor Xbox One en pc.