Blast Zone! Tournament
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Blast Zone! Tournament heeft de potentie om een hele leuke multiplayer-game te worden. De potjes zijn lekker kort en er gebeurt genoeg op het scherm, wat voor heerlijk chaotische taferelen kan zorgen. Nu alleen nog een grote groep actieve spelers, want alleen maar tegen bots spelen begint al snel toch wat te vervelen.

De laatste jaren zien we steeds meer multiplayer-games verschijnen. Vooral de shooters zijn mateloos populair: Fortnite draait als een tierelier en het onlangs verschenen Apex Legends doet het geweldig. Ook Blast Zone! Tournament focust zich op de multiplayer, maar doet dingen net even anders. Hier schiet je niet met geweren, maar bestook je elkaar met bommen. Dit klinkt in ieder geval zeer interessant. Heeft deze game de potentie om een plekje te veroveren in het drukke multiplayer-landschap?

Blast Zone! Tournament biedt naast een multiplayer, ook een singleplayer. Hier ben je een deelnemer aan een spelshow en zal je de nodige uitdagingen moeten zien te overwinnen. Ook leer je de verschillende bommen kennen en wat voor powerups je kunt gebruiken. Het bereik van de explosie is voor elke bom bijvoorbeeld net even anders. Je kan dit onderdeel dan ook zien als een soort tutorial, maar dan zeer uitgebreid; in totaal zijn er namelijk 240 levels. Deze komen wel allemaal op hetzelfde neer. Bij het ene level moet je een aantal tegenstanders zien uit te schakelen en in de andere zal je een parcours van A naar B binnen een bepaalde tijd moeten afleggen, terwijl je een aantal hindernissen omzeilt. Ook het verhaaltje eromheen is niet heel bijzonder, maar toch heeft het wel wat. Het biedt de nodige uitdaging en met 240 levels heeft het uren aan content.

Het draait uiteindelijk om de multiplayer en de game biedt dan ook verschillende modi hiervoor. Battle Royale lijkt toch wel de belangrijkste te worden. Hier nemen 32 spelers het tegen elkaar op. In het begin leg je de bommen om potten te breken in de hoop dat er powerups verschijnen. Dan moet je denken aan het neerleggen van meerdere bommen tegelijk of het verkrijgen van een ander type bom. Na verloop van tijd zullen er stenen aan de boven-, onder- en zijkanten van de arena vallen om het speelveld te verkleinen. Zodoende wordt het steeds lastiger om de bommen te ontwijken. Loop je precies op de plek waar zo’n steen neervalt, dan word je geplet en ben je uitgeschakeld. Hierdoor moet je zowel op de bommen als deze vallende stenen letten en voelt elk potje anders aan. Deze manier van het speelveld verkleinen werkt echt uitstekend.

Naast Battle Royale zijn er nog zes andere modi, die je zowel in teamverband (Team Deathmatch) als solo (Free For All) kunt spelen. In Knockout en Respawn draait het om de meeste kills te maken, terwijl bijvoorbeeld Treasure en Blast juist om andere doelen draait. Zo moet je bijvoorbeeld de meeste munten verzamelen of zoveel mogelijk tegels in jouw eigen kleur zien te krijgen. De maps zijn ook prima in orde en er zit genoeg variatie in de omgevingen. Zo speel je bijvoorbeeld op een piratenschip of op een kerkhof en kom je tonnetjes of grafstenen tegen. De variatie in modi en maps zorgt ervoor dat elke battle weer verfrissend aanvoelt.

Ook aan het sociale en competitieve aspect is gedacht in Blast Zone! Tournament. Door op de L2- of R2-knop te drukken, kan je kiezen uit acht voorgeprogrammeerde teksten zoals ‘yes’, ‘no’ of ‘need help’. We vragen ons wel af of dit echt gebruikt gaat worden. De potjes duren niet langer dan drie minuten en in dat korte tijdsbestek gebeurt er veel op je scherm, waardoor je niet echt tijd hebt om zo’n berichtje te kiezen. Online leaderboards moeten het competitieve aspect vergroten: in de categorieën Singleplayer, Battle Royale, Team Deathmatch en Free For All kan je proberen om zo hoog mogelijk in de ranking te komen. De algehele ranglijst combineert bovenstaande vier onderdelen en laat zien wie de beste allrounder is. Door elk onderdeel een eigen ranking te geven, kan je je op één onderdeel focussen en de rest negeren als je die niet interessant vindt.

Het betreden van de arena wil je natuurlijk in stijl doen en dus kan je je Bomber (het karakter waarmee je speelt) aankleden met tal van kledingstukken en haarstijlen. Van broeken, jurken en hoofddeksels tot aan complete outfits. Met het spelen van potjes verdien je ervaringspunten en heb je er genoeg, dan stijgt je Bomber in level. Met elk bereikte level verdien je een lootbox. Deze kan je gebruiken om een soort ‘rad van fortuin’ te laten draaien. Hiermee scoor je nieuwe kledingstukken, haarstijlen, outfits of BZT-munten. Deze munten kan je gebruiken om bepaalde items direct te ontgrendelen, zodat je niet hoeft te wachten totdat je het een keer uit een lootbox krijgt. Er zitten genoeg maffe dingen tussen. Wil je je Bomber aankleden als Julius Caesar of een verpleegster? Wil je het Elvis-kostuum combineren met een Fez als hoofddeksel? Het kan allemaal.

De lootboxes kan je ook kopen met echt geld, maar op het moment van schrijven is deze content nog niet beschikbaar. We weten dus nog niet hoe duur dit gaat zijn en of er misschien extraatjes bij zitten. Ondanks dat het verleidelijk zou kunnen zijn om ze te kopen, is dat niet nodig. Elk item kan je maar één keer krijgen, dus met elke nieuw level dat je stijgt, krijg je weer nieuwe dingen erbij. Er is een trofee waarbij je level 2000 moet bereiken, dus de meeste items zijn gewoon te ontgrendelen door simpelweg de game te spelen.

Blast Zone! Tournament heeft op dit moment een groot minpunt en dat is dat er nauwelijks actieve spelers zijn. Alle multiplayer-potjes speelden we tegen bots en dat gaat al snel toch wat vervelen. Dit komt vooral doordat de AI of te goed óf te slecht is. Op hoog niveau weet het precies tot waar de explosie komt van elke bom op het speelveld, waardoor het lastig is om ze uit te schakelen. Op het laagste niveau blijven ze gewoon vrolijk naast een bom staan, terwijl er genoeg ruimte is om weg te lopen.

Ondanks dit minpunt, heeft deze game zeker de potentie om een hele leuke multiplayer-game te worden. De potjes zijn lekker kort en er gebeurt genoeg op het scherm, wat voor heerlijke chaotische taferelen kan zorgen. En ja, Blast Zone! Tournament is een kopie van de vroegere Bomberman-games, maar ook dat is geen enkel probleem. De gameplay staat nog altijd als een huis. Nu alleen nog een grote groep actieve spelers. Komt die er, dan kan je deze game de komende maanden blijven spelen. Zo niet, dan gaat dit hele project als een nachtkaarsje uit.

Blast Zone! Tournament is voor deze review op de Playstation 4 gespeeld. De game is voor pc in Early Access en volledig beschikbaar op PlayStation 4. De Xbox One-versie volgt later.