Kirby’s Extra Epic Yarn

Kirby's Extra Epic Yarn is een schattige platformer en het biedt dankzij de nieuwe Devilish Mode genoeg uitdaging. Het laat wederom zien dat de Nintendo 3DS echt nog een tijdje mee kan gaan.

Nintendo heeft naast de zeer succesvolle Switch ook nog een pure handheld en dat zou je soms voor het gemak even vergeten. Gelukkig voor ons doet het Japanse bedrijf dat niet, want nadat we eerder dit jaar hebben kunnen genieten van Mario & Luigi: Bowser’s Inside Story + Bowser Jr’s Journey, komen ze deze keer met Kirby’s Extra Epic Yarn. Dit spel is een heruitgave van de Wii-game die in 2011 uitkwam in Nederland en voegt een aantal zaken toe aan het origineel. Biedt het genoeg voor gamers die het spel al kennen en is het leuk voor nieuwkomers? Wij zochten het voor je uit.

Na het eten van een mysterieuze pluizige tomaat, komt onze vriend Kirby terecht in een wereld waar alles en iedereen gemaakt is van garen. Hij komt er al snel achter dat er iets niet helemaal pluis is. Na het redden van niemand minder dan Prince Fluff, de prins van Patch Land, krijgt hij te horen wat er gaande is. De duistere tovenaar Yin-Yarn heeft het land verdeeld in zeven verschillende stukken. Het is aan Kirby om Patch Land weer compleet te maken en Yin-Yarn te verslaan.

De meeste gamers zijn wel bekend met Kirby, want dit personage gaat al flink wat jaren mee. Normaal gesproken heeft Kirby de kracht om alles en iedereen op te zuigen, maar omdat hij nu gemaakt is van garen, beschikt hij ditmaal niet over deze vaardigheid. Deze keer kan onze roze vriend iets anders, namelijk schieten met garen. Door het opzetten van een hoofddeksel, waarvan er in elk level meerdere kunnen liggen, verandert je standaard aanval in iets anders. Zo is er een pet die je laat slaan met een zwaard, bommen laat gooien, een stukje laat vliegen et cetera. Omdat Kirby nu uit garen bestaat, kan hij ook transformeren in verschillende voorwerpen zoals een parachute, auto, tank of onderzeeboot. Door de combinatie van de verschillende soorten aanvallen en transformaties moet je proberen het einde van het level zien te halen. Het is iets anders dan je gewend bent van Kirby, maar het is een aangename verandering. Vooral de vaak creatieve transformaties zijn erg leuk en ze zorgen vooral voor de nodige afwisseling, waardoor het niet snel saai wordt.

Het belangrijkste is natuurlijk het einde van het level halen, maar tijdens je tocht kun je ook de nodige voorwerpen verzamelen. Zo zul je genoeg juwelen moeten oppakken om een gouden medaille te verdienen en liggen er in elk level een aantal schatten verborgen. Wanneer je een level hebt uitgespeeld, krijg je een overzicht van je resultaten. Het is niet nodig om alles te halen met een gouden medaille of alle schatten, maar het zorgt er wel voor dat er nog genoeg te doen is nadat je alles hebt uitgespeeld. Mocht je daarna nog niet genoeg hebben gekregen van Kirby, dan kun je je altijd wagen aan de nieuwe Devilish Mode. Hierin speel je dezelfde levels als normaal, maar deze keer word je constant dwarsgezeten door een tegenstander. Het zorgt voor flink wat uitdaging, zeker in de laatste paar werelden. De normale modus van Kirby is zeker voor de meer ervaren gamers niet heel erg uitdagend, dus deze nieuwe modus is een prettige toevoeging.

Kirby’s Extra Epic Yarn is een schattige platformer waarin Kirby laat zien dat hij meer kan dan alleen maar alles opzuigen. De verschillende aanvallen en transformaties zorgen ervoor dat het niet snel saai zal worden. Het spel is niet heel erg lastig, maar door de toevoeging van de nieuwe modus zullen ook gamers die het origineel hebben gespeeld meer uitdaging krijgen. Ondanks de beperkte kracht van de Nintendo 3DS ziet het er goed uit en laat deze game zien dat we echt nog geen afscheid van deze console hoeven te nemen.