Review: Space Junkies

Joost Klein Middelink, 12 april 2019
Profiel
Space Junkies is een toffe arena-shooter in de ruimte, waarbij de verschillende wapens en uitrusting zorgen voor een spannende en uitdagende online multiplayer-shooter in VR. Helaas zijn er nauwelijks nieuwe dingen toegevoegd sinds onze preview van vorig jaar, maar het blijft een spectaculaire ervaring om rond te zweven en te schieten. Nu hopen dat Ubisoft het spel nog lang ondersteunt en spelers het blijven opstarten.

Na enkele open beta’s is Space Junkies dan eindelijk verschenen en dat betekent tijd voor een review. Laten we kijken in hoeverre de arena shooter in de ruimte is verbeterd ten opzichte van onze preview vorig jaar. Toen waren we al positief over de game, maar het is nu tijd om te ondekken of er ook meer content beschikbaar is.

Het idee van Space Junkies is dat je in een orena, een arena in de ruimte, de strijd aangaat met je tegenstanders. Of je dit alleen doet of in teams, is te kiezen. Je hebt bepaalde vaardigheden tot je beschikking: een decoy, een schild en nog veel meer. Ook zweven er vele wapens rond die je kunt gebruiken tegen je vijanden, waaronder machinegeweren, shotguns en raketwerpers.

Nieuw sinds de eerder gespeelde beta’s zijn de verschillende skins die je op je wapen kan zetten en een voorwerp waarmee je jouw levenskracht iets kunt herstellen na gevechten. Verder is het spel slechts verfijnd en zijn er geen andere toevoegingen gedaan. Nu was het al erg leuk om te spelen, maar graag hadden we iets meer extra’s willen zien. Dit aangezien het alweer een jaar geleden is sinds onze vorige speelsessie en er in de tussentijd dus slechts een enkel voorwerp is toegevoegd, naast cosmetische zaken en natuurlijk een gestroomlijndere ervaring.

Zodra je begint te spelen, krijg je een tutorial over hoe je beweegt in de ruimte en hoe de verschillende wapens werken. Vervolgens krijg je een test om dit te toe te passen voordat je de online-wereld in wordt geworpen. Je kunt ook zoeken naar een online potje terwijl je nog even oefent met wapens en met het rondvliegen. Vanzelf krijg je een melding dat er een speler in jouw lobby zit, of krijg je een uitnodiging voor een andere lobby met mensen. Als er vier spelers zijn, zal het spel automatisch twee teams maken. Verder krijg je de keuze uit een aantal spelmodi zoals Team Deathmatch of King Mode. Die laatste modus is wat minder vanzelfsprekend: je moet hierbij een kroon vinden en deze zo lang mogelijk bij je houden, maar je bent daardoor wel zichtbaar door muren heen.

Doordat je in de ruimte tegen elkaar strijdt, moet je vaak genoeg rekening houden met het feit dat je ook van onder of boven aangevallen kan worden. De eerste paar keer overvalt dit je een beetje, aangezien je in veel schietspellen alleen van de voorkant of zijkant beschoten wordt. In de chaos van gevechten dien je ook in beweging te blijven, want een stilstaand doelwit is makkelijker te raken, dus gebruik de verticaliteit tot je voordeel.

In de kern is Space Junkies weinig anders ten opzichte van de preview die wij eerder hadden geplaatst. Het zijn de nette verfijningen die ervoor zorgen dat het een strakkere en gestroomlijndere ervaring is dan ervoor. Verwacht geen spectaculaire aanpassingen sinds de beta, dat is een klein gemis, maar als spel is het zeker een toffe ervaring om rond te vliegen door de ruimte en de spanning te ervaren van de schietpartijen. Op de lange termijn is het nog de vraag hoe lang het leven van Space Junkies is en of er genoeg spelers blijven voor de online potjes. Hopelijk gaat de game nog lange tijd mee, omdat het weer een nieuwe ervaring biedt in vergelijking met huidige VR-spellen.

Voor deze review is Space Junkies gespeeld op de HTC Vive. Het spel is ook beschikbaar voor PlayStation VR.