Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy is een geweldige verzameling van de drie delen die de serie op de kaart hebben gezet. De poetsbeurt maakt de tekeningen nog scherper en aantrekkelijker, al is er verder weinig toegevoegd. Een ideale collectie voor iedereen die de serie (nogmaals) wil ervaren.

Phoenix Wright is een jonge advocaat die keer op keer in de problemen komt. Zodoende moet hij zichzelf elke zaak weer bewijzen en tot de kern van de misdaad gaan om anderen vrij te spreken van schuld. De games waren populair in Japan op de Gameboy Advance en kwamen later naar het westen op de Nintendo DS. Inmiddels zijn de losse spellen ook verschenen op mobiele apparaten en zijn er nieuwe delen van de serie verschenen. Om iedereen te kunnen laten genieten van de eerdere delen, is er nu de Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy. Daarin heb je de drie eerste Phoenix Wright-spellen, Ace Attorney, Justice For All en Trials And Tribulations, in een mooi pakket dat niet eerder op andere platformen verscheen. Lees hier onze review over deze verzameling.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

Voor de mensen die onbekend zijn met deze games, volgt hier een korte uitleg. Als jonge advocaat wil Phoenix Wright zich graag bewijzen aan de wereld, maar door omstandigheden vindt hij zichzelf vaker in de rechtbank dan gehoopt. Door vrienden, kennissen en belangrijke figuren die om zijn hulp vragen, moet hij sterk in zijn schoenen staan om hun onschuld te bewijzen. Naast het verdedigen in de rechtszaal, en de waarheid boven water halen, moet hij ook op zoek gaan naar bewijsmateriaal. Zo probeer je redenen te bedenken waarom jouw cliënt niet de dader is, maar ook uit te vogelen wie dan wel de aanstichter is geweest.

Het spel is een interactief boek, waarbij je erg veel tekst leest, informatie leert en deze probeert toe te passen wanneer gevraagd. Verwacht dus qua gameplay geen actievolle schietpartijen of intense gevechten. Wat je wel krijgt, is een meeslepend verhaal met leuke personages. Elke zaak staat vrijwel los van elkaar, maar er loopt ook een rode draad door alle games die je op het randje van je stoel kan houden. Tijdens het verhaal moet je soms getuigen ondervragen of bewijsmateriaal presenteren met het kenmerkende “Objection!”, om zo de waarheid aan het licht te brengen. Deze interactieve manier van lezen biedt veel plezier. Dat deed het al bij eerste release en dat doet het nu nog, met een grafische update. De leugens van de daders ontleden is spannend en het is ontzettend bevredigend als je de verbindingen maakt om door te hebben wat er zich af heeft gespeeld.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy

De poetsbeurt die Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy heeft gekregen is duidelijk zichtbaar. Tekeningen zijn nog scherper, animaties lopen vloeiender en de toevoeging van rumble zorgt ervoor dat de schokmomenten ook fysiek worden beleefd. De besturing werkt prima en nu kun je lappen tekst zonder een zaak te hebben gespeeld overslaan. Dat is een verademing voor spelers die de games al kennen, omdat de tekst soms opzettelijk traag gaat om spanning op te bouwen. Leuk als je het voor het eerst ervaart, frustrerend als je het nogmaals speelt. Verder zijn enkele opties toegevoegd die de game minimaal aanpassen, zoals de doorzichtigheid van de tekstbalk, of meerdere opslagmogelijkheden. Daarnaast zijn er geen nieuwe zaken toegevoegd of andere bijzonderheden. Er is helaas nog steeds geen hint-systeem of een indicatie van wat bruikbaar is; soms presenteer je namelijk het juiste bewijs op een moment waarop het spel dat nog niet wil en word je afgestraft. Dat alles is niet direct een gemis, maar voelt wel iets verouderd aan.

Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy is de ultieme verzameling van de eerste delen die de serie zo bekend hebben gemaakt, in een mooi pakket en prachtig getekend. Mocht je nog niet de kans hebben gehad deze games te spelen, dan moet je dat zeker gaan doen. Zelfs voor liefhebbers die de spellen al kennen, maar het nogmaals willen ervaren, is het leuk om dit op groot beeld te doen. Het is nu eventueel zelfs speelbaar met meerdere mensen als je overlegt wat er gebeurd is en wie het zou hebben gedaan of hoe je de ondervraging aanpakt, alsof je samen een interactieve film bekijkt. Al met al is het een mooie verzameling, ondanks ons verlangen naar een nieuw deel in de reeks. Gelukkig getuigt dit pakket van het feit dat Capcom de serie nog niet heeft verlaten, dus wie weet wat de toekomst voor ons in petto heeft. Daar maken wij in ieder geval geen bezwaar tegen.

Voor deze review is Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy gespeeld op een PlayStation 4. De game is ook verkrijgbaar voor Xbox One, Nintendo Switch en pc.