Final Fantasy VII Switch-versie

De port van Final Fantasy VII naar de Nintendo Switch doet helemaal niets nieuws. Echter is het wel de beste mobiele versie van dit meesterwerk en daarom een welkome toevoeging voor elke fan.

Het is een geweldig goed jaar voor liefhebbers van Final Fantasy. Niet alleen kunnen we nu eindelijk aan de slag met Episode Ardyn om het Final Fantasy XV-universum mee af te sluiten, ook worden een boel van de oude games geport naar nieuwe consoles. Vorige maand bespraken we al de Final Fantasy IX Switch-versie en nu is het tijd voor Final Fantasy VII Switch.

Final Fantasy VII vertelt het verhaal van Cloud, een ex-SOLDIER die nu samen met “milieu-activisten” (eerder milieu-terroristen) de megacorporatie Shinra tegen wil houden. Shinra gebruikt namelijk de levensstroom van de planeet voor energie en houdt er de nodige nare praktijken op na, zoals oorlog verklaren aan naties die Shinra geen ruimte geven voor extra fabrieken. Zoals we inmiddels wel gewend zijn van Final Fantasy-games, begint het allemaal eenvoudig, maar wordt het al snel een episch avontuur om de wereld te redden.

Net zoals bij de Switch-versie van Final Fantasy IX, is ook in dit geval niets veranderd ten opzichte van de eerdere PlayStation 4- en pc-ports. De modellen zijn wat aangepast sinds de oorspronkelijke uitgave (verbeterd of verslechterd afhankelijk van je voorkeur), de resolutie is niet verbeterd (zwarte balkjes aan de zijkant van je scherm zorgen ervoor dat het beeld niet uitgerekt hoeft te worden) en je hebt toegang tot een aantal cheatcodes. Je hebt een knop waarmee je het spel doorspoelt, wat vooral handig is voor het zoveelste gevecht tegen dezelfde vijand, en de mogelijkheid om onverslaanbaar te worden in gevechten. Deze laatste mogelijkheid raden we eigenlijk niemand aan, omdat het de essentie uit de gameplay van Final Fantasy haalt: het sterker worden van je personages. Maar goed, het is er mocht je het ooit willen gebruiken.

Dat de port niets nieuws doet, dat kan ons niet al te veel uitmaken. Een kleine bug, die tevens ook in in de port van Final Fantasy IX zat, waarbij de muziek soms plotseling opnieuw start is vervelend, maar de gemiddelde speler zal het niet eens doorhebben als ze gewoon genieten.

Final Fantasy VII-cinematic, final fantasy vii remake-lek

Final Fantasy VII is een meesterwerk en wordt vandaag de dag nog steeds beschouwd als een van de beste games aller tijden. Het verhaal is spannend, bevat de nodige plottwists en neemt je helemaal mee. Daarnaast is de gameplay ijzersterk en heeft Nobuo Uematsu een van de beste soundtracks aller tijden gecreëerd voor deeltje zeven. De Switch-versie is simpelweg de beste mobiele versie van dit spel en een geweldige kans om op de bank, onderweg of waar dan ook te genieten van dit hoogstandje van de gamecultuur. Een must-have voor je Nintendo Switch-bibliotheek als je van JRPG’s houdt.

Final Fantasy VII is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De nieuwste versie van het spel is verkrijgbaar op PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.