Final Fantasy IX Switch-versie

De Final Fantasy IX Switch-versie speelt lekker weg en het is geweldig om dit avontuur op Nintendo's handheld-console te kunnen ervaren. Deze klassieke JRPG verdient zoveel mogelijk aandacht en extra platformen om het op te spelen, is dus altijd een positief iets. Het is jammer en vooral lui dat bugs van eerdere ports nog steeds aanwezig zijn, maar het sneller kunnen afspelen van de gevechten is een sterke toevoeging.

Square Enix doet het al lange tijd geweldig goed met Final Fantasy. Veel van de gamers van vandaag de dag zijn opgegroeid met de befaamde titels voor de allereerste PlayStation: Final Fantasy VII, VIII en als allerlaatste ook nog Final Fantasy IX. Laatstgenoemde stamt alweer uit het jaar 2000 en is al meerdere malen geport. Tijd om eens een kijkje te nemen naar de Final Fantasy IX Switch-versie, die vanaf nu verkrijgbaar is.

We verwachtte van te voren al niet dat de Switch-variant heel anders zou zijn dan bijvoorbeeld de eerdere ports naar de PlayStation 4 of pc, maar een extra kans om deze ware klassieker te proberen, slaan wij niet snel over.

In Final Fantasy IX speel je als hoofdpersoon Zidane en infiltreer je als theatergroep de hoofdstad om de knappe prinses van het koninkrijk te ontvoeren. In ware Final Fantasy-stijl leidt het ene tot het andere en voor je het weet, ben je eigenlijk op pad om de hele wereld te redden. De wereld van Final Fantasy Iis magisch en kleurrijk en het speelt zich af in een behoorlijk middeleeuwse setting, geheel in tegenstelling tot deel VII en VIII.

Ook de gameplay is, zoals we gewend zijn van de franchise, enorm sterk, maar het grootste nadeel van Final Fantasy IX is dat de gevechten behoorlijk traag verlopen. Voor zijn tijd was de game spectaculair mooi, maar vandaag de dag zijn we toch wel wat beter gewend en is het niet zo interessant meer om vijf secondes te kijken naar de animatie van een geneesdrankje, de beroemde “potion”. Hier komt de meest relevante aanpassing van de Switch-port om de hoek kijken: de optie om de game te versnellen. Oorspronkelijk waren we hier absoluut niet over te spreken, om het zacht uit te drukken. Als fan van Final Fantasy moet je immers maar accepteren dat het niet zo’n snelle game is, toch? Echter merk je na een paar uur, laat staan tientallen uren, spelen wel dat de gevechten van de game zelfs binnen de franchise enorm traag zijn. Daarom is het soms wel heel prettig als je voor de vijftigste keer tegen een weinig uitdagende vijand vecht op weg naar de volgende eindbaas.

Final Fantasy IX Switch-gameplay

Raar genoeg zijn er ook cheats toegevoegd aan het spel, die we iedereen sterk afraden. Een optie om geen vijanden meer tegen te komen of veel te sterk te worden, haalt al snel de essentie van het spel eruit. Final Fantasy IX kan soms best pittig zijn en door met twee drukken op een knop een cheat te kunnen gebruiken, snappen we al snel dat dit erg verleidelijk wordt. Echter komt een groot deel van het plezier van het spel ook uit het verslaan van lastige eindbazen, dus doe dit vooral niet.

Het is jammer dat oude bugs van eerdere ports er nog inzitten, zoals dat de muziek op de wereldkaart herstart als er een gevecht heeft plaatsgevonden. Dit kan je soms net even uit het spel halen en het is vooral vervelend omdat vele fans hier al eerder over geklaagd hebben. Het is jammer en komt vooral als lui over, maar we moeten wel eerlijk zeggen dat het een bijzonder klein puntje is dat we snel voor lief hebben kunnen nemen.

Verwacht verder niet te veel aanpassingen in vergelijking met het origineel. Het spel ziet er voor 99% hetzelfde uit als op de PlayStation en om eerlijk te zijn hebben we daar geen problemen mee. Deze port is duidelijk bedoeld als een extra mogelijkheid om deze klassieke JRPG te kunnen spelen, niet als een baanbrekende remaster. De game draait perfect op de Nintendo Switch en het is een waar genot om waar je ook bent van dit avontuur te kunnen genieten. Verder is het sneller kunnen afspelen van de game een zeer waardevolle toevoeging door het enorm trage tempo van de gevechten soms. Final Fantasy-fans mogen blij zijn dat ze momenteel op (bijna) elk denkbaar platform aan de slag kunnen met hun favoriete titels. Laat deel VII voor de Switch en Xbox One maar komen!

Final Fantasy IX is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De nieuwste versies van het spel zijn voor de PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc verkrijgbaar.