Doorgaan naar artikel
Impressie: ID@Xbox Amsterdam
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Gameredacteur / Bordspellenredactiemanager / Eventmanager
Profiel

Afgelopen 2 mei waren wij uitgenodigd om op het kantoor van Microsoft onderdeel te zijn van het ID@Xbox Amsterdam-evenement. Daarbij konden wij onder andere games spelen van onafhankelijke ontwikkelaars uit Nederland. De een had al een game uitgebracht en mag deze binnenkort naar Xbox brengen, de ander ontwikkelt het spel in samenwerking met Microsoft om het daar exclusief uit te brengen. Lees hieronder een aantal previews van een paar spellen die wij hebben gedaan.

We Were Here-serie

In de We Were Here-serie moet je samenwerken met een andere speler om puzzels op te lossen en zo samen te ontsnappen. Daarvoor moet je goed gebruikmaken van de microfoon om duidelijk te communiceren. Het was erg leuk om te communiceren wat we zagen en wat we dachten wat de bedoeling was. Je kunt online zoeken naar talen die mensen spreken, om goed contact te houden. Zowel het eerste als het tweede deel komen naar de Xbox One-consoles en er is een derde deel, We Were Here Together, in ontwikkeling voor meerdere platformen.

Crosscode

Crosscode is volgens de ontwikkelaar een mengelmoes van puzzels zoals in Zelda-kerkers, RPG-systemen zoals Final Fantasy en het speelt zich af in een online wereld zoals Sword Art Online. Hierdoor waren onze verwachtingen meteen wat hoger, maar na een half uur te hebben gespeeld gaf het ons wel dat gevoel. Wij kijken uit naar hoe deze game verder ontwikkeld wordt.

Deliver Us The Moon

In deze ruimte-ontdek-game moet je antwoorden zoeken naar de oorzaak waarom de aarde verlaten is en welke krachten daarvoor gezorgd hebben. Je wordt vrijwel alleen gelaten op een ruimtestation om daar uitleg te zoeken. Je zult zelf uit moeten vogelen hoe je de raket gaande krijgt waarmee je richting de maan gaat. Het ziet er tof uit en het voelt alsof je daadwerkelijk volledig geïsoleerd bent, dus we zijn erg benieuwd hoe het zal eindigen.

Void Bastards

Deze shooter oogt als een stripboek dat tot leven is gekomen. Je zult ruimteschepen moeten leren kennen om de juiste tactieken toe te passen en keuzes te maken wie je aanvalt en wie niet. Soms hoef je niet alleen je wapens te gebruiken, als je slim gebruikt maakt van bijvoorbeeld de luchtsluis, brandbare vaten en meer. Buiten de gevechten kun je ook upgrades maken om zo moeilijke ruimteschepen binnen te vallen.

Lonely Mountains Downhill

In deze fietsgame ga je verschillende bergachtige gebieden af om de finish te halen onder aan het gebergte. Je kunt allerlei types fietsen uitkiezen voor je tocht en er zijn verschillende tussenwegen die je kunt pakken. Daardoor moet je wel de juiste vering of topsnelheid hebben ingesteld, anders wordt het lastig zulke routes te pakken. Doordat het er grafisch minimalistisch en strak uitziet en de besturing soepel is, is het een mooie game om rustig van te genieten.

Verder hebben we tijdens ID@Xbox Amsterdam de volgende games nog gezien of gespeeld: Tannenberg, Supermarket Shriek, Hunt Showdown, Children of Morta, Sojourn, Afterparty en Cat Quest II. Deze spellen waren ook erg leuk om te zien of te doen, maar hebben wij weinig van bekeken om een eerlijk oordeel te kunnen geven. Wat wel duidelijk werd tijdens ID@Xbox Amsterdam, is dat de keuken van Nederlandse ontwikkelaars erg divers is en er voor ieder wat wils zal komen. Wie weet worden ze genomineerd voor onze beste indie van 2019.