Castlevania Anniversary Collection

De Castlevania Anniversary Collection is op zichzelf niet heel erg bijzonder, het biedt niet veel opties wat betreft emulatie en naast de nodige achtergrondinformatie valt er niet veel te vertellen. Gelukkig zijn de meeste Castlevania-games wel meer dan de moeite waard.

Binnenkort bestaat Konami alweer vijftig jaar en dat viert het Japanse bedrijf door een drietal collecties uit te brengen. Begin mei konden fans van shoot ‘em ups aan de slag met Anniversary Collection Arcade Classics. Naast shmups bevat die verzameling ook nog Haunted Castle, Castlevania maar dan voor in de arcadehallen. Castlevania-fans kunnen nu echter helemaal losgaan met hun favoriete franchise, want Castlevania Anniversary Collection bevat maar liefst acht verschillende games. Of het de moeite waard is om deze collectie aan te schaffen, lees je in deze review.

Castlevania Anniversary Collection

Castlevania Anniversary Collection maakt natuurlijk gebruik van emulators om zo het spelen van de oude spellen mogelijk te maken. Normaal gesproken kun je behoorlijk veel aanpassen bij een emulator, maar Konami heeft ervoor gekozen om het zo simpel mogelijk te houden. Dit houdt in dat je gebruik kunt maken van een aantal filters en wat verschillende beeldverhoudingen. Niet heel erg bijzonder, maar het doet wat het moet doen. Net zoals bij Anniversary Collection Arcade Classics kun je hier borders activeren om de zwarte randen op te vullen, maar ook dit is erg minimaal. Het is jammer dat Konami niet iets meer moeite heeft gedaan om wat meer opties in te bouwen.

Het gaat dan eigenlijk ook vooral om de acht verschillende spellen die je kunt spelen. De meeste zijn van een behoorlijk hoog niveau en laten zien waarom de Castlevania-serie zo enorm populair is onder gamers, maar er zijn uitzonderingen. De spellen die ooit zijn uitgebracht voor de Game Boy, zijn niet van hetzelfde niveau als bijvoorbeeld de NES-games. Ze voelen houterig aan en natuurlijk helpen de graphics van de handheld niet echt mee. Wat wel leuk gedaan is, is dat je een Dot Matrix-filter kunt toepassen om zo het oerlelijke groene beeld na te bootsen van de Game Boy.

De meeste titels in deze collectie zijn bekend omdat ze uitgebracht zijn in Europa, maar Kid Dracula zal voor velen onbekend zijn. Het blijkt een uiterst vermakelijke game, die wel behoorlijk afwijkt van de andere spellen; kijk bijvoorbeeld eens naar de vrolijke kleuren. Alleen al voor deze game zou je een aanschaf kunnen overwegen.

Castlevania Anniversary Collection

De emulatie in Castlevania Anniversary Collection doet wat het moet doen, maar geeft net zoals Anniversary Collection Arcade Classics weinig opties. Het Dot Matrix-filter is wel een leuke manier om de oude Game Boy-spellen nog eens te spelen, maar helaas is juist de kwaliteit van die twee games niet heel erg goed. De overige spellen zijn een stuk beter te verteren en laten zien waarom de Castlevania-franchise vandaag de dag nog steeds zo populair is. Ook is het een mooie kans om Kid Dracula te spelen, aangezien deze exclusief verscheen in Japan. Wanneer je fan van de Castlevania-reeks bent, is dit eigenlijk een must-have. En mocht je ooit nog een begin willen maken met deze serie, dan is dit de uitgelezen kans.