Doorgaan naar artikel
NWTV-redactie
NWTV-redactie
Profiel

Conclusie

Super Mario Maker 2 belooft een leuk en uitdagend spel te worden met veel nieuwe functies in vergelijking met de Wii U. Of het bouwen ook echt net zo goed werkt, zullen we echter moeten afwachten.

Het duurt nog precies een maand tot Super Mario Maker 2  in de winkels ligt. Namens NWTV mocht Patrick Jonker recent aan de slag met het spel op het hoofdkantoor van Nintendo en de vraag is natuurlijk, is de Switch wel geschikt voor het concept, of was het echt iets voor twee schermen zoals bij de Wii U en Nintendo 3DS het geval was?

Super Mario Maker 2-update

Als er één ding duidelijk wordt na een uur spelen, dan is dit dat een uur veel te kort is. Zeker omdat het spel veel meer biedt dan het eerste deel. Je kunt dit keer niet alleen levels bouwen en levels (van anderen) spelen, maar ook een heuse verhaalmodus spelen en aan de slag met een multiplayer. Vooral de verhaalmodus pakt direct goed uit. Waar het in Super Mario Maker voor sommige gamers nog weleens ontbrak aan een reden om te blijven spelen, zorgt deze modus hier direct voor.

In de verhaalmodus mag je op pad in verschillende levels om muntjes te verzamelen. Dit doe je niet zomaar natuurlijk, maar om geld bij elkaar te krijgen om het kasteel van Princess Peach te herbouwen. Niet alleen biedt dit wat extra speelplezier, maar vooral ook heel veel inspiratie. Het zijn namelijk geen traditionele levels zoals we die uit Mario-spellen kennen, maar levels waarin ook Nintendo flink los is gegaan.

Het meest bekende deel van Super Mario maker is natuurlijk het zelf bouwen van levels. In tegenstelling tot eerdere versies, is in Super Mario Maker 2 alles direct vrijgespeeld en kun je je fantasie de vrije loop laten. De grote vraag is natuurlijk of het op de Switch ook net zo werkt als op de Wii U en daar zijn we nog niet helemaal uit. Het spel speelt zeker lekker, maar heeft ook nog wat gewenning nodig. Onze speelsessie was te kort voor een definitief oordeel hierover.

Er zijn een aantal vernieuwingen die Super Mario Maker 2 een stuk leuker en innovatiever maken. Zo kun je speciale regels maken in het spel zoals “versla een X-aantal Goomba’s” of “zorg dat je een X-aantal muntjes hebt voor het einde van het level.” Dit zorgt voor heel veel mogelijkheden om levels aantrekkelijker te maken. Je kunt tevens eindelijk tekst toevoegen aan de zelfgemaakte levels, je kan dus de titel gebruiken voor een daadwerkelijke titel, in plaats van een korte beschrijving of hint van je level. Ook is er nu de optie om tags toe te voegen aan je level om aan te geven wat voor level het is.

De laatste modus die we mochten proberen was de multiplayer en dit was wt ons betreft ook de leukste functie. Je kunt in principe alle levels in het spel met meerdere spelers spelen, maar de maker kan er ook echt voor kiezen een level te maken voor meerdere spelers. Wanneer hij dit via de eerdergenoemde tags aangeeft, vind je deze makkelijk terug. Dat maakt het geheel veel leuker en uitdagender. Ook de chaos die het met zich meebrengt is juist heel leuk en typerend voor een multiplayer-Mario. Je kunt overigens zowel tegen als met elkaar spelen.

Na een uur spelen kan gezegd worden dat Super Mario Maker 2 echt de potentie in zich heeft een leuk spel te worden. De vraag is vooral of het beter speelt dan op de Wii U en daar hebben we nog geen antwoord op helaas. Dat zal de uiteindelijke versie, die 28 juni verschijnt, moeten uitwijzen.

Tekst: Jeffry van Geel, met input van Patrick Jonker