Yakuza Kiwami 2 pc-versie

De pc-port van Yakuza Kiwami 2 brengt naast 4K-resolutie en 60fps niets nieuws met zich mee. Het is wel een enorm degelijke port van een bijzonder goede game.

Na Yakuza 0 en Yakuza Kiwami kon natuurlijk ook de Yakuza Kiwami 2 pc-versie niet al te lang uitblijven. Of dit weer een prima pc-port is, hebben we voor je uitgezocht.

Yakuza is een gamereeks die vooral opvalt door hoe sfeervol het is. Met interessante personages en vlijmscherpe dialogen wordt de wereld van de Japanse maffia naar je beeldscherm gebracht. Er zijn weinig games waarbij je zodanig op het puntje van je stoel blijft zitten terwijl je soms wel vijftien minuten lang naar een dialoog van twee zittende mensen kijkt.

Daarnaast staat de serie ook bekend om de behoorlijk vlotte, arcade-achtige gevechten en natuurlijk de heerlijke mini-games. In Yakuza Kiwami 2 is dit niet anders en kan je bijvoorbeeld uitgebreid genieten van Shogi, Karaoke, Golf en Mahjong. De gevechten zijn met name uitgebreid door hoe je wapens rond je kan vinden en niet alleen kan gebruiken tijdens het gevecht, maar ook kan bewaren voor volgende gevechten.

Uiteindelijk is deze combinatie de reden om Yakuza Kiwami 2 in huis te halen. Je krijgt een enorm toffe, sfeervolle en filmische game-ervaring die aan de ene kant ongelooflijk spannend is, maar tegelijkertijd zichzelf niet altijd te serieus neemt en zo voor de nodige humor zorgt. Daarnaast heb je sterke arcade-gameplay in de vorm van de bijna hack-and-slash aanvoelende gevechten en de zeer uitgebreide mini-games. Wees gewaarschuwd: je kan zomaar je hele middag kwijt zijn aan het spelen van deze suffe spelletjes die in de game te vinden zijn. Wil je uitgebreider weten waarom Yakuza Kiwami 2 een juweeltje is, dan verwijzen we je graag naar Thoms review van de PlayStation 4-versie.

De port doet, net zoals bij Yakuza 0, weinig bijzonders. Het spel is voor de mensen met een krachtige pc en een heel mooi beeldscherm te spelen op een resolutie van 4K met 60fps. Dit is de voornaamste reden om voor deze uitgave van Yakuza Kiwami 2 te gaan als je moet kiezen tussen de verschillende platformen. Ook is het belangrijk te melden dat je dankzij de verschillende grafische mogelijkheden, ook prima zonder monster-pc aan de slag kan gaan met deze titel. De optimalisatie van pc-uitgaves is iets dat Japanse studio’s niet altijd goed lukt, maar de Yakuza-games doen het voorbeeldig.

Alhoewel het zeker mogelijk is om met muis en toetsenbord te spelen, raden we dit met name vanwege de manier van vechten niet aan. De game begint zelfs met de zin ‘Real Yakuza use a game pad’. Gebruik dus vooral lekker je controller om optimaal te genieten. Overigens is ook een voordeel van de pc-versie dat je de besturing helemaal aan kan passen aan hoe jij dat wilt.

Al met al is de Yakuza Kiwami 2 pc-versie zo kaal als een port kan zijn. Maakt dat uit als het gewoon een bijzonder prettige manier is om op je pc van deze titel te kunnen genieten? Absoluut niet. Daarnaast is de 4K-resolutie met 60FPS mooi meegenomen voor de gamers met een beestachtige computer en we kunnen het enorm waarderen dat de game ook prima draait op de iets minder krachtige game-pc’s. Yakuza Kiwami 2 zelf is natuurlijk van de hoogste klasse, dus we zien geen reden om het niet een kans te geven.