Collection of Mana

Collection of Mana is een mooie verzameling van pareltjes van vroeger. Het is wel overduidelijk dat de games goed verouderd zijn, waardoor bepaalde minpunten nog duidelijker zijn. Mocht je deze games graag willen spelen, maar nooit de kans hebben gekregen? Dan is deze verzameling perfect om het alsnog te beleven. Anders is het slechts een mooie tijdscapsule naar vroeger, maar tegenwoordig zijn er betere games om te spelen.

Als warmhoudertje voor de remake van Trials of Mana, is Collection of Mana uitgebracht voor de Nintendo Switch. In deze verzameling zitten drie klassieke rpg-spellen die je opnieuw kunt beleven, waaronder de originele Trials of Mana, die tot op heden nooit beschikbaar is geweest in het Westen. Hieronder gaan wij elk spel behandelen, net als de complete verzameling als geheel. Lees hier of de games de tand des tijds hebben doorstaan.

Collection of Mana

Final Fantasy Adventure (Mythic Quest)

Dit Game Boy-spel is ooit uitgebracht in 1991 als spin-off van Final Fantasy, maar werd uiteindelijk gezien als de eerste game uit de Mana-reeks. In deze game draait het om een soldaat die als slaaf elke dag moet strijden in een arena. Op een dag overhoort hij een gesprek tussen zijn eigenaar en een kwaadaardige lord en besluit te ontsnappen. Daarbij ontmoet hij een vrouw die een belangrijk doel heeft. Geen andere uitweg in zicht, besluit hij met haar mee te gaan.

Het is overduidelijk dat Final Fantasy Adventure sterk verouderd is vanwege de manier waarop zaken gebeuren. Bewegingen worden traag geregistreerd, het geluid is simpel en het ziet er allemaal minimaal uit. Gelukkig heeft het wel een bepaalde magie en charme, want het is best interessant om te spelen. Toch vragen wij ons af waarom ze niet een van de remakes hebben gebruikt, aangezien dat mooiere en beter draaide versies zijn. Desalniettemin wordt dit spel wel gezien als een van de beste avontuur-spellen voor de Gameboy en kun je dat herbeleven. De mate waarop het aanvoelt als een klassieke The Legend of Zelda-game en toevoeging van lichte rpg-elementen, maakt het zeker een tof spel.

Collection of Mana

Secret of Mana

Dit klassieke avontuur werd in 1993 uitgebracht op de Super Nintendo, waar vele rpg-series zijn begonnen. Het verhaal achter dit spel is dat de kracht van Mana gebruikt werd om een enorm wapen te maken, waardoor de goden kwaad werden. Na een enorme oorlog is het uiteindelijk verwoest door het mana-zwaard en de vrede was teruggekeerd. Toch herhaalt de geschiedenis zich opnieuw.

Vergeleken met het vorige spel, speelt Secret of Mana nog best vloeiend. Er zijn natuurlijk wel beperkingen qua grafische kracht, maar dit avontuur voelt tijdloos. De toevoeging van een party van vechters (en de mogelijkheid het te spelen met twee andere vrienden), het ‘Ring Command’-systeem waarmee je tijd stilzet om een beslissing te maken en de upgrade van het uiterlijk zorgen ervoor dat dit een topgame is. Er kunnen misschien momenten zijn waarop jouw computer-gestuurde teamgenoten zich als idioten gedragen en in de weg kunnen zitten, maar verder is dit een geweldige ervaring die de toon zet voor vele andere rpg’s en is daardoor een goede reden om Collection of Mana aan te schaffen. Van de drie spellen is dit zeker de beste, zowel in avontuur als afwerking.

Collection of Mana

Trials of Mana

Dit spel in de reeks krijgt begin volgend jaar een remake met dezelfde naam. Voor velen is dit, dankzij Collection of Mana, de eerste mogelijkheid om Trials of Mana in het Westen te spelen. Dit derde deel draait om het mana-zwaard uit Secret of Mana, dat dit keer gebruikt is om acht titanen te verslaan. Sommige mensen willen hen weer tot leven wekken, met alle gevolgen van dien.

Trails of Mana markeert het moment waarop de Mana-reeks langzaam veranderd in een traditionele rpg. Zo is de gameplay strategischer en dien je keuzes te maken omtrent uitrusting. Wat uniek is voor deze game in de serie, is dat voordat je het spel start, drie van de zes personages moet kiezen waaruit je party zal gaan bestaan. Dat beïnvloedt vervolgens ook de gebeurtenissen en eindes van het spel. Daardoor bouw je zelf het team waarvan jij denkt dat deze het avontuur aankunnen. Meteen is dit ook een puntje van kritiek want hierdoor beperk je jouw team direct in het begin, omdat een vechter misschien beter werkt dan magiër. Ook krijg je bij deze game iets minder sturing over jouw doel, dus kan het voorkomen dat je doelloos rondloopt. Het feit dat de game nooit in het Westen is uitgebracht vanwege bugs, blijk terecht en deze zitten er ook nog gewoon in. Het is zonde dat Square Enix dat niet heeft weggepoetst, maar klakkeloos heeft overgezet.

Collection of Mana

Collection of Mana is een leuk pakket om jezelf zoet te houden tot de remake verschijnt. Toch is het zo dat de spellen vooral geschikt zijn voor hen die het origineel opnieuw willen beleven, nooit de kans hebben gehad te spelen of gewoon zeer geïnteresseerd zijn. De verzameling op zichzelf is namelijk niet bijster speciaal. Op een paar visuele opties en de mogelijkheid om tussendoor op te slaan zoals bij een emulator na, is er namelijk niets toegevoegd.

Uiteindelijk is het een leuke tijdscapsule om terug te gaan naar de klassieke rpg-spellen van vroeger, maar als je deze games niet kent of geen affiniteit hebt met rpg-games van vroeger, dan kun je Collection of Mana beter laten liggen, daarvoor zijn de spellen te verouderd, zeker bedenkende dat er al remakes bestaan van de eerste twee spellen en de derde volgend jaar een remake krijgt.

Voor deze review is Collection of Mana op de Nintendo Switch gespeeld. De collectie is alleen voor dit platform beschikbaar.