Red Faction Guerilla Re-Mars-tered (Switch-versie)

Red Faction Guerilla Re-Mars-tered is een toffe game om te ervaren op de Nintendo Switch. Het nadeel is wel dat de grafische kracht van de console niet sterk genoeg is om alle vernietiging te verwerken en dat er veel laadtijden zijn. Verder voelt de game niet echt aan als een remaster. Toch is het een leuk spel voor onderweg. Er is echter geen reden om het in huis te halen als je de remaster al op andere consoles hebt gespeeld.

Vorig jaar kwam Red Faction Guerilla Re-Mars-tered al uit voor PlayStation 4, Xbox One en pc. Inmiddels is het spel ook verkrijgbaar voor de Nintendo Switch. In deze review bekijken we de ervaring op deze console ten opzichte onze eerdere review.

Toen Red Faction Guerilla tien jaar geleden verscheen voor de vorige generatie consoles, was het een spannend en leuk spel met als concept dat je bijna alle gebouwen die je ziet kon verwoesten. Dat kon door langzaam de onderste pilaren te slopen met een moker, of door deze op te blazen met explosieven. De gebouwen brokkelden af waar je bij stond en dat gaf een bevredigend gevoel. In de remaster van vorig jaar kwam dit nog beter aan de orde en nu kun je deze ervaring onderweg meenemen.

Na het starten van het spel mag je al gebouwen slopen om te wennen aan de besturing. De sticks van de Switch werken niet ideaal voor spellen zoals Red Faction Guerilla Re-mars-tered, maar na wat te wennen en de besturing aan te passen naar eigen smaak, gaat het wel redelijk. Zeker vijanden die verschuild zitten, zijn lastig te raken met de onnauwkeurige sticks. Met de Pro-controller gaat het wel soepeler en voelt het geheel beter aan. Ook zijn de laadtijden erg lang, vooral als je nieuwe gebieden ingaat. Nog voordat we de eerste echte missies doen, moeten we al flink wachten. Na het inladen van de wereld kunnen we eindelijk opdrachten gaan doen.

In het begin beschik je slechts over een moker, explosieven en een machinegeweer. Door gebouwen te slopen en mineralen te breken, verdien je schroot. Schroot kun je inleveren voor upgrades en wapens, zodat jouw uitrusting ook beter wordt. Zo kun je zelf bepalen of je eerst wat extra werk gaat doen zodat je sterker wordt voor de volgende opdracht. Naarmate het spel vordert, groeit het aantal creatieve mogelijkheden om gebouwen en vijanden te vernietigen. Waar je begint met simpele bommen, groeit het later uit naar atomaire ontbindingswapens. Hierdoor wordt je uitgedaagd om handig en creatief te slopen. Inhoudelijk biedt het spel exact dezelfde ervaring als in 2009: weinig echte diepgang, maar vooral veel kapotmaken.

Naast de hoofdmissies kun je ook gebouwen opblazen of andere missies uitvoeren om de rebellen sterker te maken. Soms krijg je een oproep om ze te steunen bij een aanval of te bevrijden uit een gebouw. Als je dit blijft doen, stijgt het vertrouwen bij de rebellen en krijg je assistentie van ze. Zo kunnen ze jou komen steunen tijdens gevechten, krijg je meer plekken waar je je munitie kunt bijvullen of helpen ze met wapens ontwikkelen. Wij raden aan dit zeker te doen om de beste wapens vrij te spelen, waarmee je vervolgens gebouwen nog mooier uit elkaar kan laten spatten.

Red Faction Guerilla Re-Mars-tered

Grafisch is Red Faction Guerilla Re-mars-tered echter geen hoogstandje, ondanks de titel ‘remaster’. Op de consoles was het niet bijzonder opgepoetst, maar op de Switch komt het nog minder tot zijn recht. Bij de instellingen kun je kiezen tussen de high performance-modus of high quality-modus. Daarbij maak je de keuze tussen betere snelheid of mooier beeld. Wij hebben beide modi geprobeerd, zowel in handheld-modus als op de tv. Uiteindelijk raden we de high performance-modus aan voor onderweg en de andere voor aan de tv. In handheld-modus kan het voorkomen dat de Switch wat moeite heeft als er meerdere explosies plaatsvinden terwijl je vijanden neerschiet en op dat moment wil je dat het spel toch soepel verloopt.

Uiteindelijk is ons oordeel niet heel anders in vergelijking met de remaster toen deze vorig jaar verscheen voor de andere consoles. Het verdient een extra punt vanwege de mobiliteit van de Nintendo Switch, maar verliest datzelfde punt vanwege de beperkingen die de rekenkracht van Nintendo’s apparaat met zich meebrengt. Zodoende is het een leuke game om te doen, zeker als je het origineel of de remaster nooit hebt gespeeld. Veel verschilt het grafisch niet met de andere consoles, aangezien de remaster niet bijster veel toevoegt voor deze generatie consoles, maar mocht je de keuze kunnen maken, dan is de ervaring wel soepeler op de PlayStation 4, Xbox One en pc. Wat Red Faction Guerilla Re-mars-tered wel weer bewijst, ook op de Switch, is dat dingen slopen en kapot maken altijd leuk blijft, ook onderweg.

Voor deze review is Red Faction Guerilla Re-Mars-tered gespeeld op een Nintendo Switch. De game is ook geruime tijd verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.