Mouthguard Challenge

Mouthguard Challenge moet het vooral hebben van de gekheid van het mondstuk en dat iedereen faalt bij het doen van opdrachten. Sommige opdrachten zijn leuk om te doen, maar anderen zijn vreemd en zorgen voor een kliederzooi. Ook moet je net de spullen in huis hebben die een opdracht van je vraagt, dat staat niet op de doos of in de uitleg. De hilariteit is slechts tijdelijk want na een half uur is de lol er een beetje af. Bij uitstek geschikt om even in een deuk te liggen van het lachen.

De afgelopen tijd zijn wij op NWTV bezig met het bespreken van bordspellen. Wij mochten het partyspel Mouthguard Challenge van Identity Games reviewen, waarbij je met twee tot vier spelers een mondstuk moet indoen om vervolgens allerlei opdrachten te vervullen. Na een paar keer het spel gedaan te hebben, kunnen wij je vertellen wat onze ervaring was. Lees hier of het spel geschikt is voor een avondje dolle pret.

Na het openen van de doos, zien we vier mondstukken en een pakje kaarten. Daar zitten de opdrachten in die men moet vervullen en bij alle opdrachten moet je het mondstuk inhebben. De kaarten zijn gecategoriseerd in een aantal kleuren, die te herkennen zijn aan de rand van de kaart. Elke opdracht gaat gepaard met een aantal punten die te verdienen zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld gele kaarten waarbij je iets moet uitspreken terwijl de andere spelers moeten opschrijven wat je probeert te zeggen, rode kaarten waarbij twee spelers elkaar uitdagen tot gekke acties en paarse kaarten waarbij er strafpunten ontvangen kunnen worden.

De moeilijkheid en hilariteit van de opdrachten verschilt enorm. Zo krijg je slechts een punt voor het fluisteren van een zin, drie punten voor het niet knoeien bij het drinken van een glas water, wat nooit iemand lukt, en vijf punten als je een foto plaats op social media en de meeste likes krijgt. Er zijn slechts een handjevol uitdagingen per kleur, dus na een paar potjes heb je alle 51 opdrachten wel gehad. Het is dan ook bij uitstek een spel om af en toe te doen voor de gekheid van het concept en dan weer in de kast te leggen of te verkopen; zorg dan wel even dat je alle mondstukken hebt gewassen.

Wat Mouthguard Challenge vergeet te melden, is dat je bij enkele opdrachten extra producten nodig hebt. Zo moet je soms een glas water, leeg flesje of wc-papier pakken, maar bij enkele opdrachten moet je toevallig een appel, koekje of twee bananen in de buurt hebben en wordt het al snel een smerige bedoeling. Ook moet je iemand bellen of naar buiten gaan om op zoek te gaan naar een toevallige voorbijganger. Zodoende voelen de opdrachten ook niet helemaal eerlijk en gelijkwaardig. De hilariteit zit hem vooral in het falen en de idioterie van het gebruik van zo’n mondstuk. De opdrachten waarbij je iets moet zeggen of beschrijven, zijn daarom ook het leukst, aangezien hier nog enige vaardigheid en uitdaging inzit. Het is namelijk overduidelijk dat het eten van een koekje met een mondstuk zonder te kruimelen vrijwel onmogelijk is.

Daardoor is Mouthguard Challenge best leuk om een keer te doen en te ervaren, maar het concept is eigenlijk te idioot en vergezocht om een heel spel omheen te bouwen. Grappig om een uurtje te doen met vrienden, maar dan heb je de beste opdrachten gehad en is de leukheid er al af. Speel het een keer om in een scheur te liggen van het lachen omdat iedereen er idioot uitziet en compleet faalt met opdrachten, maar daarna kun je het spel weggeven of verkopen, want veel leuks biedt het niet. Mocht je veel met andere groepjes spelen, is het misschien wel leuk om te bewaren; mits je ook bananen, appels, koekjes en andere zaken meeneemt.