Marvel Ultimate Alliance 3

Marvel Ultimate Alliance 3 is qua gameplay zeer vergelijkbaar met de vorige delen, maar leunt veel op de populariteit van de recente Marvel-films. Daarbij zijn er bepaalde onderdelen niet bepaald beter uitgewerkt en is er weinig anders vergeleken met de vorige delen. Uiteindelijk is het een goede game, vanwege de gameplay die al prima was. Toch hadden we graag meer verbeteringen willen zien, zeker na tien jaar.

Het is inmiddels alweer tien jaar geleden sinds het vorige deel verscheen en nu kunnen we eindelijk weer aan de slag met een nieuw hoofdstuk, vol met nieuwe superhelden, gemene schurken en spectaculaire aanvallen. Lees hier onze ervaringen met Marvel Ultimate Alliance 3.

Bij het opstarten van de game worden we meegenomen in de avonturen van de Guardians of the Galaxy terwijl zij een vreemd signaal oppakken. Dat gaat natuurlijk helemaal mis en zo leer je het verhaal achter deze game. Thanos probeert de Infinity Gauntlet te vullen met de Infinity Stones. Het feit dat Marvel Ultimate Alliance 3 flink leunt op de populaire Avengers- en superhelden-films van de afgelopen jaren, is direct duidelijk. De personages die erg veel aandacht hebben gekregen de laatste jaren, komen dan ook het vaakst in beeld tijdens de game. Zo worden minder bekende helden direct overschaduwd.

De gameplay is niet heel anders dan de vorige delen: je gaat nog steeds in groepjes van vier hordes vijanden uitschakelen, puzzels oplossen en eindbazen verslaan. Daarbij gebruik je lichte en sterke aanvallen en speciale vaardigheden om nog meer schade aan te richten. Personages kunnen deze speciale krachten ook combineren met elkaar, voor een extra grote ravage. Elke held heeft een eigen manier van vechten, waarbij je jouw voorkeur moet uitzoeken. Hou je meer van snellere aanvallen en iemand die je snel kunt bewegen of geef je de voorkeur aan slome, maar enorm sterke helden? Misschien heb je liever iemand die projectielen kan afvuren over langere afstanden. De keuze ligt in ieder geval bij jezelf.

De combinaties van de verschillende personages hebben ook invloed op bonussen die je ontvangt. Mocht je namelijk de vier Guardians of the Galaxy kiezen, dan krijg je een mooie bonus voor hun gezamenlijke aanval. Kies je voor klassieke Avengers, dan krijg je een bonus voor aanvallen, verdediging en meer. Zo loont het om bepaalde combinaties te selecteren, maar is het toch jammer dat het kiezen van je eigen dream-team dus niet altijd de meest efficiënte keuze is. Zeker verderop in de game kan het een groot verschil maken.

Marvel Ultimate Alliance 3

Marvel Ultimate Alliance 3 is een vrij klassieke RPG, waarbij je personages kunt levelen, hun vaardigheden kunt versterken en je rekening moet houden met verschillende elementen, statussen en andere informatie. Dat idee is best tof, alleen merkten we tijdens het spelen weinig variatie tussen alle zogenaamde verschillen. Ook ga je niet snel met andere helden spelen. De personages die je gekozen hebt, stijgen in niveau, terwijl de anderen hetzelfde blijven. Speel je een paar levels dus met dezelfde personages, zijn de andere helden ineens niet meer verstandig om te kiezen, want zij zijn dan erg zwak en zo wordt het spel direct erg moeilijk.

Ook voelt het nog erg aan als een button masher, waarbij het meer zin heeft zoveel mogelijk knoppen te rammen dan echte tactiek te gebruiken. Gevechten met sterke vijanden en bazen lijken erg op elkaar, waarbij je ze eerst moet verdoven voor je echt schade kan aanrichten. Dat doe je dan een paar keer en dan zijn ze verslagen. Soms komt daar een kleine variatie op, zoals het gebruiken van elektriciteit om de vijand te kunnen raken. Het is jammer dat het nieuwe deel op verschillende vlakken niet echt verbeterd is. Het is vooral veel van hetzelfde. Dat is niet per se verkeerd, maar na tien jaar hadden we meer verwacht.

Daarnaast vertelt het spel je erg veel omtrent de gevechten zelf, maar laat het niks los over bepaalde aanvallen of vaardigheden. We konden bijvoorbeeld met zes personages geen vaardigheid gebruiken, maar kregen geen enkele informatie waarom dat niet kon. Dat terwijl zodra deze personages bestuurd werden door de computer, ze deze vaardigheden wel ineens konden gebruiken. Erg frustrerend, aangezien alle personages in het begin slechts over een enkele vaardigheid beschikt.

Al met al zijn het een hoop zaken waardoor wij het gevoel hebben dat de game niet zijn volledige potentie heeft bereikt. Het voelt namelijk vrij vergelijkbaar met de vorige delen en er zijn een hoop zaken niet verbeterd. Toch is de gameplay in de kern erg vermakelijk, zeker als je het met één of meerdere vrienden speelt. Dan komt het spel volledig tot zijn recht en is het spontaan erg leuk, zeker omdat de samenwerking dan straalt. Of je bent elkaar juist dwars aan het zitten, maar je hebt in ieder geval lol samen. De gevechten, de verschillende personages uit bekende films, series en boeken, alles geeft je wel het gevoel dat je zelf de avonturen van de helden ervaart. Of je nu extreem bekend bent met Marvel-series of slechts de recente films hebt gezien, je herkent genoeg om er van te kunnen genieten.

Uiteindelijk is Marvel Ultimate Alliance 3 vooral veel van hetzelfde. Het ziet er nog steeds flitsend uit en er zijn een hoop populaire personages speelbaar. Toch is het jammer dat er bepaalde elementen minder goed uitgewerkt zijn dan verwacht, al is dat niet een immens probleem. Al met al is Marvel Ultimate Alliance 3 een prima vervolg op een bekende serie, al hadden we graag een betere uitwerking gezien, aangezien het na zo’n lange tijd slechts weinig vernieuwing brengt.

Voor deze review is Marvel Ultimate Alliance 3 gespeeld op de Nintendo Switch, waar het spel exclusief voor is verschenen.