Preview: GRID inclusief interview

Joost Klein Middelink, 28 juli 2019
Profiel
GRID ziet er prachtig uit en belooft een toffe racegame te worden. Wel is het duidelijk dat de game nog de nodige verbetering nodig heeft en het lijkt daarom verstandig dat de game uitgesteld is naar oktober. Toch kijken wij uit naar de komst van de vertrouwde franchise.

Nadat we laatst getrakteerd werden op een nieuwe trailer, kregen we een uitnodiging om GRID zelf te mogen ervaren voordat de game verschijnt voor PlayStation 4, Xbox One en pc op 11 oktober. Hieronder lees je onze ervaringen, samen met een interview met de Senior Designer.

Op een kantoor in Arnhem konden we met een preview-versie van GRID aan de slag, waarbij we een hoop levels konden spelen met verschillende voertuigen. Zo kregen we de kans om met klassieke rallywagens, Formule 1-auto’s en Mini’s te rijden. Er waren een aantal functies niet beschikbaar op het moment van deze preview, maar we konden genoeg uitproberen om een goed beeld van de game te hebben.

Dat de game nog niet af is, werd al snel duidelijk. Filmpjes haperden, reflecties waren onscherp of nog niet volledig af, wielen stonden niet goed of er was geen animatie, er waren nog wat bugs aanwezig en soms crashte de game. Ook was het geluid niet netjes afgesteld, want applaus van het publiek klonk af en toe luider dan de ronkende motoren zelf. Zo waren er nog meer oneffenheden in de game te vinden, maar dit zijn geen dingen die niet verbeterd kunnen worden voor de release in oktober.

Zo, nu hebben we meteen alle zaken gehad waar we om konden klagen. De gameplay zelf is wel erg tof, de weer-effecten zien er prachtig uit en de verschillende auto’s zijn divers genoeg om uitdagend te blijven. Zo merk je direct het verschil tussen stock-auto’s, aangepaste personenwagens en echte racemonsters. Voor alle race-stijlen zijn er disciplines waarin je jouw vaardigheden kunt testen. Zo heb je gebieden met krappe bochten voor de manoeuvreerbare wagens en snelle sprints voor de auto’s met hoge topsnelheid.

Naast deze variatie kun je de wagens zelf ook aanpassen voor je de race begint. Zo kun je ervoor zorgen dat je minder, of juist meer, onder- of overstuur hebt, dat je sneller optrekt of een hogere topsnelheid hebt en veel meer. Hierdoor voelt het aangaan van een race ook meer dan slechts een auto kiezen en gaan. Je bent verantwoordelijk voor de autokeuze, maar ook voor het afstellen daarvan. Het spel probeert je daarbij te leren wat elke keus inhoudt, zodat je een goede afweging kan maken over wat je nodig denkt te hebben.

Hoe dan ook lijkt GRID zowel voor de liefhebbers van de serie als nieuwkomers een toffe racegame, waarbij je veel keuze hebt omtrent auto’s, levels en mogelijkheden. We hopen wel dat alle problematiek wordt opgelost en dat de bugs uit het spel worden gehaald, maar we denken dat Codemasters dat wel lukt.

Ook kregen we nog de kans om Michael Moreton, de Senior Designer, wat vragen te stellen. Het interview kun je hieronder lezen.

  • Hoe bepaal je welke voertuigen/wagens je toevoegt aan de game?

We hebben naar verschillende gebieden van motor-racen gekeken waarvan wij voelen dat de atmosfeer goed past bij GRID. Zo hebben we uiteindelijk een hoop toegevoegd, waaronder de bumper-tot-bumper-actie van touring-auto’s tot de technische masterclass van moderne GT’s. Toen we eenmaal de categorieën hadden besloten, zijn we naar individuele auto’s gaan kijken die de kwaliteiten belichamen waar we naar opzoek zijn. Daarbij wilden we ook de gekkere kant van motorsport betrekken, de gepassioneerde eigenaren die racemonsters creëren voor wedstrijden zoals WTAC. Wij voelden dat deze auto’s ook vol energie zitten die we willen in GRID, dus voegden we deze ook toe.

  • Welke games hebben jullie geïnspireerd?

De originele GRID is waarschijnlijk onze grootste inspiratie geweest en, ook al zie je het niet op het eerste oog, we hebben lange discussies gehad over League of Legends, Overwatch en zelfs Fortnite en dat racegames kunnen leren van verschillende onderdelen uit andere genre’s.

  • Welk gevoel wil je overbrengen naar de spelers?

Wanneer je videogames maakt, kom je vaak met een statement over wat je doel is. Ons doel is altijd al “Uitnodigend racen voor iedereen, waar elke race een Hollywood-verhaal is, en elk verhaal heeft een kans op overwinning” geweest, en we zijn erg passievol in het overbrengen van deze visie in GRID.

  • Hoeveel verschillende raceklassen zullen er uiteindelijk in de game zitten?

We hebben momenteel twintig verschillende klassen en al een aantal klaarstaan voor DLC.

  • Zien jullie de reeks als een toekomstige concurrent voor de Forza– en Gran Turismo-games?

We zouden graag willen denken dat wij iets anders naar het feestje brengen. Andere spellen hebben hun eigen manier om de speler een glimmende showroom te geven vol mooie auto’s om rond te rijden door pittoreske gebieden. Wij zien onszelf dat we de stoerdere en instinctieve kant van motorsport aanbieden, waar de speler hun eigen verhaal maakt en net zo geniet van strijden om de zevende plek als de eerste plek veroveren.

  • Zijn er nog dingen die jullie duidelijk anders hebben aangepakt ten opzichte van de vorige drie GRID-games?

Hoe maak je een motorsport-game die zowel de ervaren bestuurder laat genieten, maar ook nieuwe spelers aantrekt, die niet gewend zijn met het aaien van het gaspedaal of op tijd remt voor bochten? Dat is wellicht de grootste vraag die we onszelf hebben gesteld en we denken dat we iets hebben gemaakt dat beide doelen haalt. Een gevoelige besturing dat aangepast kan worden aan de smaak van de speler, een Racecraft-systeem introduceren en een AI met een persoonlijkheid, om te zorgen dat elke race een evenement is voor de speler, ongeacht hun ervaring.

  • Hoeveel circuits gaat de uiteindelijk game bevatten?

Voor de release zullen er 84 routes beschikbaar zijn, verdeeld over vier steden, acht circuits en een point-to-point route. We zullen later meer toevoegen.

  • Worden er in de toekomst dingen toegevoegd door middel van DLC? En zal deze gratis zijn?

We gaan verschillende series aan nieuwe content toevoegen aan GRID, waaronder auto’s, circuits en carrière-evenementen voor de single-player, net als vele aanpassing-opties voor voertuigen. Sommige zullen gratis zijn en sommige zullen betaald zijn. Echter herkennen we het belang van iedereen te laten racen met elkaar, dus zullen we de spelers niet laten betalen voor de nieuwe circuits en zullen we altijd een leenauto aanbieden voor elke raceklasse, zodat de speler altijd mee kan doen met races, ongeacht deze de nieuwe content wel of niet bezit.