Wreckfest console-versie
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

De merkwaardig geprogrammeerde AI en de lange laadtijden zorgen er af en toe voor dat de carrièremodus aanvoelt als een langdradige grind. Voor de rest is Wreckfest ook op de consoles een prima arcade-racer geworden.

Ontwikkelaar Bugbear Entertainment ken je misschien wel van de eerste twee delen van de maffe arcade-racer FlatOut. Vorig jaar kwamen ze al terug met Wreckfest voor de pc en nu kunnen ook bezitters van een Playstation 4 of  Xbox One deze full-contact-racegame gaan spelen. Is de Wreckfest console-versie net zo goed als zijn grote broer op de pc?

Voor wie vergeten is wat Wreckfest precies is, leggen we even kort uit wat de bedoeling is in deze kruising tussen FlatOut en Destruction Derby. De carrièremodus bestaat uit diverse events, verdeeld over vijf kampioenschappen, waarin je door middel van het betere beuk- en sloopwerk je tegenstanders kapotmaakt en tegelijkertijd de race winnend probeert af te sluiten. Daarvoor krijg je geld en ervaringspunten, waarmee je weer nieuwe kampioenschappen, events, auto’s en upgrades vrij speelt.

De races zijnbehoorlijk pittig, maar winnen is eigenlijk alleen mogelijk wanneer je bij de eerste paar bochten al bijna vooraan rijdt. Kom je niet door de chaos heen, dan is het gewoon onmogelijk om ook maar in de buurt te komen van een overwinning. Dit komt ook mede door de merkwaardig geprogrammeerde AI. Waar in de achterhoede behoorlijk wordt gebeukt en ze elkaar van de baan proberen te duwen, geven ze vooraan alleen maar gas. Wil je wedstrijden winnen, dan ben je zo goed als verplicht om je bezig te houden met het racen zelf en niet met het slopen van je tegenstanders. Dit is een vreemde keuze voor een racegame die de focus legt op het creëren van zoveel mogelijk chaos en destructie. De carrièremodus verzandt zo dus af en toe in een langdradige grind en de lange laadtijden van bijna een halve minuut voor elke race versterken dat gevoel alleen maar.

Wreckfest doet ook een hoop goed. De demolition derby-races en special events zijn zeer vermakelijk. Vooral de races met bijvoorbeeld grasmaaiers of de ‘sofa car’ (een zitbank op wieltjes) zijn geweldig om te doen. Hier moet je proberen om de coureur van dat karretje af te beuken en dit biedt dezelfde hilariteit en absurditeit die de FlatOut-reeks zo kenmerkte. De realistische insteek wat betreft de schade aan je auto en het feit dat onderdelen en wrakken gewoon op de baan blijven liggen is ook tof uitgewerkt. Tot slot is er nog de heerlijke rock/metal-muziek, die je extra aanspoort om alles en iedereen aan gort te beuken. De Wreckfest console-versie is dus zeker geen slechte game, maar er zijn bepaalde keuzes gemaakt die voor sommigen de plezierfactor er een beetje uithalen.

Wreckfest is voor deze review gespeeld op de Xbox One. Het spel is beschikbaar voor Playstation 4, Xbox One en pc.