Doorgaan naar artikel
Last Oasis
Rutger Engel
Rutger Engel
Hoofdredacteur
Profiel

Conclusie

Last Oasis lijkt een boel interessante ideeën te brengen naar het PvP-survivalgenre. Met name het feit dat het speelbare gebied steeds opschuift, lijkt een gouden vondst. Of dat echt zo is, zullen we zien in september.

Online survivalgames doen het erg goed. Denk aan spellen als ArkRust, Conan Exiles en nog veel meer. Deze games hebben vaak een PvP-element waarin spelers het ook tegen elkaar opnemen voor grondstoffen en dergelijke. Last Oasis is zo’n game van een Poolse indiestudio. Zij hebben ons op Gamescom een uitgebreide presentatie gegeven en die bespreken we hier.

In Last Oasis begin je net als bij elk vergelijkbaar spel in de middle of nowhere zonder bezittingen. Beetje bij beetje kap je bomen om, verzamel je andere grondstoffen en begin je met het bouwen van je eigen dingen. We kunnen dit type gameplay eindeloos uit gaan leggen, maar laten we het in plaats daarvan hebben over wat Last Oasis bijzonder moet maken.

Last Oasis speelt zich af in een wereld waarin de aarde niet meer om zijn eigen as draait. Hierdoor is een deel van de aarde continu veel te warm en een ander deel continu donker en koud. Er is nog een klein stuk land in het midden dat wel enigszins bewoonbaar is. Dit gedeelte is ingedeeld in verschillende maps, gebieden waarin je kunt spelen. Interessant is dat dit door de toestand van de positie tussen de aarde en de zon steeds opschuift. Zo heb je bijvoorbeeld zes speelbare maps, waarvan de achterste twee na een dag komen te vervallen en er weer twee nieuwe vooraan bij komen.

We hebben ons laten vertellen dat dit systeem tot interessante gevolgen moet leiden. Zo zullen de sterkste clans met elkaar gaan strijden om de voorste gebieden, aangezien hier nog grondstoffen in overvloed zijn. Tegelijkertijd geeft dit de nieuwe speler de gelegenheid om wat rustiger in de achterste gebieden de overgebleven materialen te verzamelen. Ook zorgt dit ervoor dat je je basis mobiel moet maken en dat je niet elke keer bij dezelfde berg tegen een groot fort van een vijandelijke clan aanloopt: alles moet zo in beweging blijven.

Last Oasis-gameplay

Tenslotte leek het voortgangssysteem ons nog erg interessant. Je moet echt een richting kiezen om op te gaan met je personage. Wil je je gaan richten op de handel of op het verzamelen van materialen, wil je flexibel zijn met een lichte uitrusting of sloom en goed beschermd met een zware uitrusting? We hebben verder weinig voorbeelden kunnen zien, maar het klonk allemaal erg goed.

Verder moet natuurlijk wel gezegd worden dat Last Oasis echt een PvP-survivalgame is. Alhoewel het met interessante ideeën komt, is het geen baanbrekend iets dat het genre volledig op zijn kop zal zetten. Last Oasis zal begin september al verschijnen in Early Access. Tegen die tijd zullen we het allemaal wat uitgebreider bekijken.