ARK: Survival Evolved

Een open wereld vol met dinosaurussen en volledige vrijheid. Het klinkt als een droom die uitkomt. Helaas heeft ARK: Survival Evolved een hele steile leercurve. Geweldige momenten worden onderbroken door lange saaie stukken van verzamelen en rondlopen. Alleen wanneer je bereid bent om enorm veel tijd in dit spel te stoppen, is het meer dan de moeite waard.

ARK: Survival Evolved is niet nieuw, deze game is immers al sinds 2015 te spelen. Maar na twee jaar Early Access is het eindelijk tijd voor de officiële release. In 2014 begon Studio Wildcard al met de ontwikkeling, samen met Egyptische ontwikkelaar Instinct Games werden de voorbereidingen getroffen. Verschillende onderzoeken gingen vooraf aan de bouw, om op die manier een zo’n realistisch mogelijke wereld te bouwen. Heeft dit alles bijgedragen aan de realisatie van de ultieme online survival-game, zoals ze het zelf graag noemen?

ARK: Survival Evolved pakt eigenlijk elementen uit verschillende genres samen, maar in de basis is het natuurlijk een survival-game. Je begint je avontuur zo goed als naakt en het eerste wat je zult moeten doen, is het maken van kleding om het niet te koud te krijgen. Al snel kom je erachter dat je niet alleen op de wereld bent. Binnen luttele seconden kom je al in aanraking met de andere bewoners. Dodo’s, sabeltandtijgers, mammoeten en natuurlijk tientallen soorten dinosaurussen zijn te vinden op de Ark. Van veel dieren heb je niets te vrezen, maar voor de vleeseters zul je wel uit moeten kijken. Je zou bijna je eerste opdracht vergeten, het maken van kleren. Het grootste probleem is eigenlijk dat je zo goed als geen uitleg krijgt. Je krijgt wel een aantal hints, maar die maken het nog steeds niet heel erg makkelijk. Je zult dus zelf de besturing moeten ontdekken en dat is lang niet altijd even eenvoudig.

De wereld van Ark ligt vol met basismaterialen die je moet verzamelen om te eten, drinken en items (gereedschap, kleding, wapens etc.) te bouwen. Sommige onderdelen liggen voor het oprapen (bessen, stenen etc.), maar voor andere zul je een handeling moeten verrichten. Hout kun je bijvoorbeeld verkrijgen door tegen een boom aan te slaan. Wanneer je genoeg basismateriaal verzameld hebt, kun je voorwerpen gaan bouwen. In het begin zijn dit dus kleren, maar naarmate je verder komt, zul je ook een complete basis kunnen bouwen. In eerste instantie ben je vrij beperkt in de bouw-mogelijkheden en zul je een hoger level moeten bereiken om nieuwe items vrij te spelen. Dit soort elementen komen we ook vaak tegen in verschillende RPG’s. Het enige probleem met dit systeem is, dat je enorm veel tijd kwijt bent met het verzamelen van de basismaterialen. Je enthousiasme in het begin zorgt ervoor dat je dit niet zo merkt, maar na het spelen van tientallen uren gaat dit toch iets meer tegenstaan. Gelukkig kun je deze tijd beperken door het met een of meerdere mensen tegelijk te spelen.

Overleven is natuurlijk het meest belangrijke. Je moet op veel verschillende dingen letten. Zo moet je genoeg eten en drinken, zorgen dat je het niet koud krijgt en verder alles wat een normaal mensen ook zou moeten doen. Daarnaast zul je aangevallen worden door gevaarlijke beesten en zul je je hiertegen moeten verdedigen. Hiervoor kun je gebruik maken van verschillende voorwerpen die je zelf kunt maken, maar je kunt ook de hulp inschakelen van dinosaurussen. Je kunt ze namelijk temmen en gebruiken voor verschillende doeleinden. Zo kun je ze inzetten om je sneller te verplaatsen, voor het verzamelen van materiaal of het verdedigen van de basis. Dit is wat ARK: Survival Evolved zo leuk maakt. Dinosaurussen op zichzelf zijn natuurlijk al leuk, maar het feit dat je ze kunt gebruiken, maakt het een hele bijzondere ervaring.

Helaas heeft deze game ook een flink aantal punten die ervoor zorgen dat dit niet de ultieme online survivalgame is. Zo merk je al vanaf het begin dat het spel ontworpen is met de pc in het achterhoofd. De menu’s bevatten enorm veel opties en om deze allemaal een plek te geven, is het lettertype zo klein gemaakt dat het bijna niet meer te lezen is. Daarnaast zul je veel verschillende handelingen kunnen en moeten uitvoeren. Deze zijn makkelijk te benaderen met verschillende shortcuts op een toetsenbord, maar dat is natuurlijk een heel stuk lastiger met een controller. Het zal dus een hele tijd duren voordat je alles echt goed onder de knie hebt. Ook het grafische gedeelte is een stuk minder bij de console-versies. Waarschijnlijk is de huidige generatie gewoon niet krachtig genoeg om dit echt goed te kunnen draaien, zelfs de PlayStation 4 Pro niet. Wanneer je beelden bekijkt van de pc-versie en die vergelijkt met de console-variant, dan is het een verschil van dag en nacht. Alle bovenstaande punten zorgen ervoor dat, hoewel de ervaring prachtig kan zijn, het voor de meest mensen gewoon niet de ultieme online survival-game is die het zou moeten zijn.

ARK: Survival Evolved is een unieke ervaring die een flink aantal gamers een lange tijd zal bekoren. Helaas is het begin lastig en saai, waardoor veel spelers nooit voorbij het eerste stuk zullen komen. Bijt je wel door de zure appel heen, dan heb je een spel met eindeloze mogelijkheden. Zorg er wel voor dat je ARK: Survival Evolved speelt met meerdere mensen. Doe je dat niet dan ben je waarschijnlijk teveel tijd kwijt met het verzamelen van materialen. De pc-versie heeft de absolute voorkeur, omdat alles erop wijst dat het geoptimaliseerd is voor dat platform. De console-versie kampt met een aantal problemen. Zo zijn de letters van het menu veel te klein en de controller is gewoon niet geschikt voor de vele handelingen die je moet verrichten.