WRC 8

WRC 8 is op alle gebieden een verbetering ten opzichte van het vorige deel en het biedt gebruikers de meeste realistische rally-ervaring die je zult vinden, afgezien van het echte werk. De carrièremodus stelt helaas wel wat teleur, maar we denken wel dat Kylotonn Racing de juiste weg is ingeslagen.

Tijdens Gamescom 2019 mochten wij al even aan de slag met WRC 8, maar de afgelopen week hebben we de rally-game wat uitgebreider kunnen testen. Hebben we na het spelen van de nodige uurtjes nog steeds hetzelfde gevoel als dat we over hebben gehouden aan onze eerste kennismaking? Lees hieronder wat wij vinden van het nieuwste deel in de WRC-franchise.

WRC 8

Kylotonn Racing heeft dit jaar de nodige aandacht besteed aan de carrièremodus van WRC 8. Het vorige deel moest het, zoals zoveel racegames, nog doen met een simpele aaneenschakeling van races, maar dit jaar zit er ook een heuse managementkant aan. Wanneer je begint aan je carrière, kun je kiezen of je onderaan wilt beginnen of dat je instapt in de WRC 2-klasse. Deze keuzemogelijkheid zorgt ervoor dat je niet eerst een relatief simpele klasse hoeft te doorlopen voordat je pas echt aan de slag kunt. Dit zullen fans van de franchise wel kunnen waarderen, want zij hebben de afgelopen jaren al de nodige ervaring op kunnen doen.

In eerste instantie lijkt de carrièremodus best uitgebreid, maar in de praktijk valt het wat tegen. Je neemt personeel aan in zes verschillende soorten disciplines waaronder monteurs en meteorologen. Deze mensen dragen allemaal hun steentje bij en hebben ook allemaal hun eigen taak. Monteurs zorgen voor de broodnodige reparaties tussen de races door en meteorologen proberen zo goed mogelijk het weer te voorspellen. Je hoeft niet echt moeite te doen om iemand te overtuigen om voor je te komen werken, want zodra iemand beschikbaar is, kun je deze gewoon rekruteren. Het enige waar je op moet letten, is dat ze niet te moe worden en dat doe je door ze om te wisselen na elke rally. De rest gaat eigenlijk allemaal gewoon vanzelf.

Naast de standaardrally’s zul je ook de overige dagen in de week moeten indelen met activiteiten. Zo kun je bijvoorbeeld kiezen voor een rustdag, training, racen in extreme omstandigheden of een evenement van een fabrikant. Je zult wel moeten opletten hoe je de week indeelt, want je wilt de fabrikant tevreden houden en ook de nodige rust inbouwen voor jezelf en je team. Vaak komt het erop neer dat je voor genoeg afwisseling moet zorgen. Ook verdien je het nodige geld en ervaring met de verschillende activiteiten die je weer kunt gebruiken voor het aannemen van beter of meer personeel. Het is allemaal niet heel erg ingewikkeld en maakt de carrièremodus iets interessanter dan wat het was, maar het is eerlijk gezegd minder spectaculair dan we hadden gehoopt.

WRC 8

Gelukkig is dat ook een van de weinige minpunten die we ons kunnen bedenken, want voor de rest is WRC 8 echt een prima rally-game en in alle opzichten weer een verbetering van het vorige deel. Grafisch gezien is het een plaatje en de verschillende rally’s zien er meestal levensecht uit. Ook het dynamische weer is echt een waardevolle toevoeging en kan een race behoorlijk interessant maken wanneer je niet de juiste afstelling hebt. Wat ook een stuk beter is dan in WRC 7, is de hoeveelheid content die aanwezig is. Het aantal races is een verdubbeling ten opzichte van het vorige deel en dat is best indrukwekkend. Ook zijn de nieuwe statistieken handig voor de echte fanatiekelingen die het uiterste uit zichzelf willen halen en ook de extra camerastanden die beschikbaar zijn bij het terugkijken van je race, helpen daar enorm bij.

WRC 8 is en blijft een racegame en het meest belangrijke onderdeel is natuurlijk de besturing van je auto. De mensen van Kylotonn Racing hebben zichzelf ook deze keer weer overtroffen en hebben het niveau van simulatie naar een nog hoger niveau weten te tillen. Gelukkig neemt het niet weg dat deze game ook nog steeds toegankelijk is voor nieuwkomers, maar hou er wel rekening mee dat bij de minste of geringste stuurfout je auto uit de baan vliegt. Het zorgt hierdoor wel voor een echte rally-ervaring die maar weinig spellen je kunnen geven. Om even een vergelijking te maken: DiRT Rally 2.0 voelt een stuk minder aan als simulatie ten opzichte van WRC 8, en dat wil wat zeggen.

WRC 8 is in alles beter dan zijn voorganger. De besturing is nog beter dan voorheen, grafisch gezien is het weer een plaatje en de hoeveelheid content houd je de komende maanden wel bezig. Het is jammer dat de carrièremodus enigszins teleurstelt, want na onze presentatie op Gamescom 2019 hadden we hier wel iets meer van verwacht. Gelukkig is de rest wel prima in orde en geeft WRC 8 je de meest realistische rally-ervaring die een game op dit moment kan bieden.

Wij speelden WRC 8 op de Xbox One. De game is ook beschikbaar voor PlayStation 4 en pc. Later komt er ook nog een versie voor de Nintendo Switch.