Preview: Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint

Joost Klein Middelink, 16 september 2019
Profiel
Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint lijkt een geweldige ervaring te worden waarbij je team oprecht opgejaagd voelt door de technologie. Door slim gebruik te maken van allerlei primitieve oplossingen en geïmproviseerde moderne technieken moet je gebieden heroveren. Er waren tijdens de beta nog wel irritatiepuntjes en verschillende fouten aanwezig waardoor we soms het spel opnieuw moesten opstarten, maar als deze problemen weg zijn, gaat het echt een toffe game worden.

Eerder was de Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint-beta online en wij kregen de kans om de game alvast uit te proberen. Na het spelen van een aantal missies kregen wij een goed beeld van de game. Hieronder kun je lezen wat je kunt verwachten van het spel als het verschijnt op 4 oktober voor PlayStation 4, Xbox One en pc.

Bij het opstarten mochten wij ons personage aanmaken, waarna we de eerste missie gingen doen. Daarbij kregen we meer te horen over de achtergrond van Ghost Recon Breakpoint. Drones worden overal voor gebruikt in de wereld en zijn overal te vinden. Een groepje Ghosts is vijandig geworden en noemen zichzelf de Wolves. Zij besluiten het bedrijf over te nemen dat deze drones bestuurt. Zodoende worden de drones voor allerlei slechte doeleindes gebruikt en het is aan onze Ghosts om de Wolves uit te schakelen. Alleen gaat er meteen van alles mis voordat je aankomt en zullen de Ghosts moeten vertrouwen op ouderwetse technieken, omdat de technologie tegen hen wordt gebruikt.

Na de eerste paar opdrachten, waarin vooral het verhaal wordt gebouwd, kom je in een hub terecht. Daar kun je nieuwe missies selecteren, wapens kopen en upgraden en meer. Wij kozen een missie uit en gingen op onderzoek uit. Jouw personage kan vervolgens kiezen uit vier klassen, met elk unieke vaardigheden zoals bijvoorbeeld langer rennen of meer schade aanrichten met je geweer. Daarnaast heb je een aantal voorwerpen om te gebruiken, zoals granaten, injectiespuiten en meer. Afhankelijk van je klasse heb je ook unieke voorwerpen zoals bijvoorbeeld een spuitbus waarmee drones je slechter waar kunnen nemen. Elke klasse beschikt over een speciale vaardigheid die oplaadt met de tijd. Deze kunnen je in bepaalde situaties enorm helpen, dus het tactisch inzetten ervan is erg belangrijk.

De missies die we konden doen, verschilden enorm van elkaar. De ene keer moesten we een vrachtwagen opblazen, de andere keer een blauwdruk uit een streng bewaakt gebied halen. Tussen de missies door vind je ook allerlei interessante locaties waar je mogelijk nieuwe voorwerpen kan vinden. Dat kan ook informatie zijn, waardoor je een nieuwe locatie te weten komt. Daar kan een blauwdruk liggen, de mogelijkheid voor een nieuw kamp of iets anders. Het loont dus enorm om constant kleine gebouwen te doorzoeken of groepjes vijanden te overmeesteren. De missies voelen gevarieerd aan en geven je het gevoel dat alles samenwerkt in de grootse wereld. Jij en je teamgenoten zijn de enige die de Wolves kunnen stoppen.

Het opzetten van een eigen kamp, je eigen bivak, is tof gedaan. Daar kun je met je teamgenoten een missie voorbereiden en tot rust komen. Hier herstelt je personage, kun je een bepaalde bonus activeren en kun je kiezen wanneer je vertrekt, zodat je een missie kunt starten in de schemer of juist in volledige duisternis. Ook kun je bepaalde voorwerpen maken, zoals voedsel om in kritieke momenten een korte bonus te krijgen voor uithoudingsvermogen of wapennauwkeurigheid. Zo bepaal je in Ghost Recon Breakpoint zelf hoe je de missies gaat aanpakken en voelt het samenwerken als team oprecht aan.

Helaas ging er ook regelmatig iets mis waardoor de game werd onderbroken. De ene keer konden we onze wapens niet gebruiken tot ons personage werd neergeschoten, de andere keer moesten we het spel volledig opnieuw opstarten voor we weer iets konden doen. Ook gebeurde het regelmatig dat bepaalde voorwerpen in de wereld niet goed reageerde op interactie. Zo probeerden we op een motor te stappen wat niet lukte, om een seconde daarna ineens op de motor te springen en direct op de grond liggen twintig meter verder. Ook waren er specifieke zaken in de multiplayer die zorgden voor flinke vertragingen en haperingen. Als we een gesynchroniseerd schot wilden nemen, begon het spel direct te haperen, waardoor een van de twee spelers vaak mis schoot of de vijanden ons allang hadden gezien. Hopelijk zijn dit slechts problemen tijdens de beta, anders zal Ghost Recon Breakpoint flink gehinderd worden door deze problemen.

Daarnaast waren er ook een aantal zaken in het spel die wij vervelend vonden. Zo vliegt er regelmatig een speciale drone over die jou kan spotten, ongeacht of je in de modder ligt of niet. Als dat lukt, loeit het alarm en komen er een hoop vijanden naar je toe. Deze spanning en constante onveiligheid is tof, maar niet als dat elke paar minuten is, zeker als je net bijna een missie hebt behaald en je locatie verraad wordt na tien minuten sluipen. Ook vind je regelmatige nieuwe loot zoals wapens of uitrusting, maar deze voelen aan als dertien in een dozijn. Zodra je een goed wapen hebt, zijn de drie wapens die je daarna vindt niet zo interessant meer, waardoor het gevoel bij het vinden van een nieuwe niet erg bijzonder is. Daarbij was het in het begin erg onduidelijk hoe je aan nieuwe missies komt, of wat precies de bedoeling is. Daarom zagen we onszelf vaak wat doelloos rondrijden tot we iets dachten te zien.

Als deze irritaties en problemen verholpen worden, gaat Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint wel degelijk een toffe game worden. Het spel zit vol explosieve actie, spannende keuzes en samenwerking tussen spelers. De overlevingsdrang is goed aanwezig bij deze game en de gameplay zelf is erg tof. Op 4 oktober gaan we zien of Ubisoft de scherpe kantjes heeft weten weg te halen.