Acorn: Attack of the Squirrels! (VR)

Acorn: Attack of the Squirrels! is vermakelijk voor tussendoor, zeker aangezien je andere spelers kan betrekken bij jouw virtual reality-ervaring. Met de Oculus Quest kun je gemakkelijk het apparaat meenemen naar feestjes, maar met andere headsets wordt dat meteen erg lastig. Nadat iedereen een keertje heeft gespeeld als boom, is de lol er snel vanaf en afhankelijk hoeveel spelers er zijn kan het leuker of juist minder leuk zijn. Het is bij uitstek geschikt om met een aantal mensen te doen voor eventjes, maar lang zul je met deze game niet bezig zijn.

Veel virtual reality-spellen zijn singleplayer of bieden de mogelijkheid om online te strijden tegen anderen, zoals Racket Nx en Sports Scramble. Nu is er ook een game verschenen die lokale multiplayer ondersteunt. Lees hier onze ervaringen met Acorn: Attack of the Squirrels!, waarbij de VR-speler een boom is vol lekkere nootjes en andere spelers deze via hun smartphone moeten proberen te stelen.

Acorn: Attack of the Squirrels!

Voordat men het VR-spel kan doen, dienen er minimaal twee en maximaal acht spelers de bijbehorende app op hun smartphone te downloaden. De VR-speler kan wel een training-modus doen waarbij je het concept van het spel oefent, maar de game zelf is dus niet te spelen met minder dan drie mensen. Via deze app kunnen spelers een poging doen om de nootjes van de boom te stelen en daarbij kunnen zij gebruikmaken van allerlei power-ups om te helpen. Zo kunnen eekhoorns kuilen graven, bruggen bouwen, schilden inzetten en meer gekkigheid in hun voordeel gebruiken.

In virtual reality moet je deze rottige eekhoorns kwijt zien te raken door de mormels vast te pakken, explosieve nootjes te gooien, vieze waterbommen in te zetten of met andere opties. Je kunt deze voorwerpen combineren om combo’s te maken, want als je waterbommen gooit worden eekhoorns langzamer en dan kun je je explosieve nootjes makkelijker gebruiken om meerdere tegenstanders uit te schakelen.

Als eekhoorntjes moet je samenwerken om de boze boom af te leiden, zodat je zo snel mogelijk alle nootjes kan stelen van de VR-speler. Iedere speler is een unieke eekhoorn, met elk speciale vaardigheden. Door slim gebruik te maken van deze vaardigheden, en door goed samen te werken, kun je succesvol de nootjes stelen van de boom. Mocht het nou zijn dat het je niet gelukt is, kun je een nieuwe poging wagen als een andere eekhoorn, met dus ook een andere vaardigheid. Mogelijk lukt het jouw team dan wel om alle nootjes te jatten. Het afstemmen van deze vaardigheden is handig, maar niet noodzakelijk. Helaas is het niet mogelijk om als eekhoorn te oefenen, dus spelers die dit voor het eerst doen, zullen geen idee hebben van de bestaande vaardigheden.

Acorn: Attack of the Squirrels!

Na wat potjes te hebben gespeeld, kwamen wij erachter dat het minimale aantal van drie spelers eigenlijk te weinig is. Als je meer dan drie spelers op smartphones hebt, begint het spel pas echt leuk te worden. Met zes mensen op hun mobiel werd het voor de VR-speler erg pittig om zich nog te kunnen weren. Je vaardigheden worden sneller weer beschikbaar, maar door de vergrote chaos wordt het ineens erg onoverzichtelijk en beginnen spelers maar wat van zich af te gooien, in de hoop dat ze iets raken.

Het is leuk dat je nu tot acht andere spelers kunt betrekken bij je VR-ervaring, zeker als je elke keer afwisselt wie in de headset gaat. Dankzij de draagbaarheid van de Oculus Quest, kun je het spel gemakkelijk meenemen naar feestjes, zolang je maar wat ruimte hebt voor de VR-speler. Met andere headsets wordt het meteen wat lastiger, aangezien je dan de spelers naar de plek moet brengen waar je de VR-headset hebt staan. Toch is Acorn: Attack of the Squirrels! geen spel om te halen als je jouw virtual reality-headset alleen voor jezelf gebruikt of zelden het apparaat meeneemt naar vrienden. Afgezien van de Oculus Quest, is het dus twijfelachtig hoe vaak je dit spel zult opstarten voor een grote groep mensen. Als party-game is het zeker een aanrader om af en toe op te starten.

Acorn: Attack of the Squirrels! is voor deze review gespeeld op de Oculus Quest met verschillende smartphones als controllers. Het spel is ook verkrijgbaar voor andere headsets zoals de HTC Vive, Oculus Rift en meer via Steam.