Escape Room The Game 2

Escape Room The Game 2 bevat vier nieuwe, leuke avonturen. Helaas is de toevoeging van de Chrono Decoder zeer overbodig voor ieder die het originele basisspel al had aangeschaft. Toch zijn de ervaringen wederom spannende uitdagingen voor liefhebbers van deze reeks. Wij hadden ze echter liever gezien als afzonderlijke avonturen in plaats van een bundel met de decoder. Dit pakket is dus vooral veel van hetzelfde, maar dat is niet per se slecht.

Waar we de vorige keer de twee-speler-variant en Jumanji-versie mochten uittesten, komt Identity Games nu met een tweede basisspel, Escape Room The Game 2. Daarin zitten vier nieuwe avonturen in voor ieder die uitdaging zoekt. Lees hier ons oordeel over dit pakket.

In dit nieuwe basisspel zit wederom een Chrono Decoder met bijbehorende sleutels, een introductiespel en vier volledige avonturen. Erg prettig als spelers nog geen ervaring met de reeks hebben, maar Escape Room-veteranen zoals wij, bezitten nu twee exact dezelfde Chrono Decoders. Dit lijkt in onze ogen wat onhandig, want er zijn geen aanpassingen of veranderingen. Hierdoor zullen mensen die het eerste basisspel hebben aangeschaft niet snel geneigd zijn om dit pakket te kopen. Want waarom zou je een tweede decoder willen hebben als de oude het nog prima doet? Als het apparaat nu te pauzeren was, of andere opties had, dan zagen we daar het nut van in, maar nu lijkt het compleet overbodig. Juist een nieuwe verzameling uitbrengen zonder decoder, nodigt mensen uit om eerst het basisspel met decoder aan te schaffen en zo vervolgens beetje bij beetje uit te breiden.

Escape Room The Game 2

Enfin, wij deden eerst het introductiespel van Escape Room The Game 2, waarbij we in een kwartier de spelregels leerden kennen zodat nieuwe spelers snel konden wennen aan het systeem van de ontsnappingservaringen van Identity Games. Het verhaal was een beetje ongeloofwaardig, maar wel spannend. Het eerste volledige avontuur was Panic on the Titanic, gebaseerd op het tragische verhaal van de welbekende boot. Vervolgens zijn we de resterende avonturen ook doorgelopen, met elk unieke verhalen. Zo ga je het konijnenhol van Alice in Wonderland in, moet je zombies ontwijken in een winkelcentrum en meer. Genoeg te puzzelen dus, al waren er enkele zaken die ons irriteerden.

Zo waren we veel tijd kwijt met het uitdrukken van nieuwe onderdelen bij elk deel van deze ervaringen. Dit kostte, afhankelijk van het aantal onderdelen en de grootte, gemiddeld ruim vijf minuten per ervaring. Aangezien je van te voren niet mag bekijken wat er in een volgend deel zit, wordt deze tijd dus afgesnoept van je totaaltijd. In het heetst van de strijd is dat redelijk stressverhogend, zeker als je fanatiek bent zoals wij. Daarbij waren sommige oplossingen ook niet helemaal duidelijk, waardoor je moet vertrouwen op je gevoel. Iets dat bij puzzels tegenstrijdig is, aangezien je verwacht dat bij elke opdracht een uitleg of instructie zit. Toch moesten we voor een aantal oplossingen gokken of het de juiste was, waarbij sommige oplossingen ook op verschillende manieren te interpreteren waren. Zo kon een driehoek bijvoorbeeld vanaf twee kanten gezien worden, waardoor er mogelijk een foute code ontstond.

Escape Room The Game 2

Ook bij het tweede, derde en vierde scenario van Escape Room The Game 2 kwamen er af en toe vreemde zaken uit, waardoor wij, zelfs met hints, niet altijd wisten wat het spel van ons verlangde. Iets wat de makers met dit pakket wel introduceren, is dat als je volgens de tijd eigenlijk door moet naar het volgende onderdeel, je dan de code krijgt om verder te gaan. Zo blijf je nooit steken en kun je wel een volledige ervaring krijgen, ondanks dat je uiteindelijk misschien niet kunt ontsnappen binnen de tijd. In het eerste pakket was dit niet het geval en als je dan vastliep in de eerste tien minuten, moest je de overige vijftig dus rustig afwachten terwijl je het bleef proberen. Het enige probleem wat dit oproept, is dat de vraagtekens dan blijven hangen, aangezien er nergens uitleg wordt gegeven of duidelijkheid wordt geschept over wat er precies gevraagd werd. Dat voelt enigszins onbevredigend, om zonder de logica achter het antwoord, toch door te moeten.

Alle vier ervaringen bieden andere insteken voor puzzels, waardoor geen scenario op elkaar lijkt. De moeilijkheid verschilt redelijk tussen de verschillende ervaringen, maar nergens werd het zo moeilijk dat we de hoop opgaven. De ene puzzel vraagt je om veel cijfers, sommen en denkwerk in te zetten, terwijl de andere vraagt om gebruik te maken van een spiegeltje, veters of je moet de sleutels op een andere manier gebruiken. Zodoende voelt elk scenario aan als een uniek avontuur.

Escape Room The Game 2 biedt vier nieuwe, toffe ervaringen aan met een nieuw introductiespel. Deze ervaringen nodigen spelers opnieuw uit om creatief te zijn met oplossingen, want er zijn nieuwe manieren om tot antwoorden te komen. Toch begrijpen wij niet helemaal de reden achter het toevoegen van een nieuwe decoder. Dit pakket had ook los uitgebracht kunnen worden of in een nieuw verzamelpakket. Daardoor kunnen we dit nieuwe basisspel niet de goede score geven die de afzonderlijke avonturen wel verdienen. Ook blijven er oplossingen die niet altijd even logisch zijn. De Escape Room-reeks blijft erg leuk, maar behoudt ook enkele frustraties; dus vooral meer van hetzelfde.