Rage 2: Rise of the Ghosts

Rage 2: Rise of the Ghosts is gewoon meer van Rage 2. Of deze DLC de moeite waard is, hangt er dus vanaf of dat precies is wat je wilde. Als je net als wij had gehoopt op een verbetering hier of daar, dan is het een lichte teleurstelling.

Rage 2 verscheen in mei van dit jaar en menig gamerecensent stond voor een gigantisch dilemma: het schieten en de actie van de game is overheerlijk, maar de hele open wereld is één groot drama. Wij besloten vooral naar de gameplay te kijken en vonden de gebrekkige wereld wel iets dat we door de vingers konden zien. Vanaf nu is de eerste DLC verschenen: Rage 2: Rise of the Ghosts. Wij hebben hem alvast voor je doorgespeeld en laten je weten of je hem moet halen of niet.

Rage 2: Rise of the Ghosts begint wanneer ons hoofdpersoon in de val wordt gelokt door ene Iris, een voormalig Ranger die het niet eens is met de leerschool van de andere Rangers. Ze is een tikkeltje doorgedraaid en heeft haar handlangers volgepropt met nanotrites om ze zo bovenmenselijk te maken. Driemaal raden: het is aan jou om haar te stoppen.

We komen daardoor aan in de Overgrown City, haar terrein. Het is een eiland met voornamelijk een wat verwilderde stad die bestaat uit een paar lege straten en hoge gebouwen. Daarnaast vind je net buiten de stad een paar heuvels en een klein moerassig stuk, maar daar blijft het wel bij. Het gebied is vrij eentonig en dit is jammer. Juist omdat het DLC-gebied helemaal losstaat van de rest van de gamewereld van Rage 2, had men hier de kans om helemaal los te gaan en iets spectaculairs neer te zetten. In plaats daarvan lijken alle straten op elkaar, ziet elk gebouw er hetzelfde uit en maakt het alles een ongeïnspireerde indruk.

Als direct gevolg van het project van Iris, zijn de vijanden die je tegenkomt in het DLC-gebied wat sterker dan je gewend bent. Ze kunnen namelijk allemaal korte afstanden teleporteren. Dit zorgt er voornamelijk voor dat je schoten wat vaker ontweken zullen worden en een vijand opeens vanuit een hoek komt die je niet helemaal verwacht had. Verder moet gezegd worden dat we vooral teleurgesteld zijn in de verschillende soorten vijanden. Of liever gezegd, in het feit dat er niet zoveel verschillende soorten vijanden zijn. De DLC is met zo’n drie uur wel uit te spelen en in die hele tijd zie je telkens weer dezelfde twee soorten doelwitten in je vizier verschijnen.

Het verhaal van Rage 2: Rise of the Ghosts is ook wat oppervlakkig. Je weet vanaf de eerste seconde al dat je hoofddoel is om Iris te stoppen en tot het einde van de uitbreiding verandert daar ook helemaal niets aan: er zijn geen openbaringen of spannende momenten die je verrassen of je even op het puntje van je stoel doen zitten.

Ook de nieuwe vaardigheid die je kan leren, is uitermate saai. Hij ziet er wel cool uit: je grijpt een tegenstander vast op Darth Vaderiaanse wijze en kan hem weggooien of laten ontploffen. Helaas is het volledig nutteloos als er veel actie om je heen is en zal hem gebruiken als verspilde tijd aanvoelen. Je oude vertrouwde Slam of Shatter gebruiken (of gewoon schieten) is veel nuttiger. Je zou denken dat als er één nieuwe vaardigheid toegevoegd wordt in een DLC-uitbreiding als deze, dat er dan voor gezorgd zou kunnen worden dat dit een spectaculaire toevoeging is.

Rage 2: Rise of the Ghosts Void

Op daadwerkelijk elk aspect voelt Rise of the Ghosts als iets waar maar net genoeg werk in is gestopt, als een leerling die het minimale doet om net aan een voldoende te kunnen scoren. Is de uitbreiding dan helemaal niet leuk? Zeker wel. We hebben ons in de ongeveer drie uur die het duurde goed vermaakt, maar dit kwam meer door de schietactie die al in Rage 2 aanwezig was, dan door iets wat de DLC heeft toegevoegd.

Rage 2: Rise of the Ghosts is uiteindelijk een excuus om een paar uur langer te kunnen knallen, springen en slaan in een van de lekkerst spelende shooters die we kennen. De gameplay van Rage 2 is altijd ijzersterk geweest. Is daar een paar uurtjes extra van precies wat je wilde? Dan is dit de perfecte uitbreiding voor jou. Had je echter gehoopt dat de saaie taken in de open wereld wat interessanter zouden worden, dat de omgevingen levendiger zouden worden, of dat het verhaal boeiender gemaakt zou worden? Dan kan je Rise of the Ghosts beter links laten liggen. Deze DLC is gewoon meer van Rage 2, met alle negatieve en positieve aspecten die daarbij horen.

Rage 2: Rise of the Ghosts is voor deze review gespeeld op de pc. De DLC is vanaf nu beschikbaar op PlayStation 4, Xbox One en pc.