ReadySet Heroes

ReadySet Heroes is in de kern een redelijke dungeon crawler met een leuk karakter. Alleen het gebrek aan enige uitleg of aanwijzingen en het feit dat vrijwel alle verzamelbare voorwerpen dertien in een dozijn zijn, maken deze game niet erg bijzonder om te spelen. Met vrienden kun je misschien nog wat plezier beleven voor een avondje, maar dat is eigenlijk het enige wat de game nog enigszins interessant maakt.

Eerder dit jaar werd de game aangekondigd en recent is het spel verschenen. In ReadySet Heroes speel je als schattige dieren die een avontuur aangaan om sterker te worden zodat zij het kwaad uit het bos kunnen verdrijven. Als konijn, wasbeer, havik of ander dier kun je alleen, of met andere spelers, allerlei levels doorgaan terwijl je monsters verslaat. Lees hier onze review over dit spel.

In het hoofdmenu blijkt meteen dat we kunnen kiezen tussen twee modi. Het eerste is een avontuur voor een of twee spelers, waarbij je steeds moeilijker  wordende dungeons trotseert. Per verdieping verschilt het doel, want de ene keer moet je alle vijanden verslaan, de andere keer moet je puzzels oplossen en soms kom je ook een kamer tegen waarbij je zo snel mogelijk het einde moet halen en uiteindelijk een eindbaas verslaat. Daarbij valt meteen op dat het spel geen enkele uitleg geeft over de besturing, het doel of ook maar enige informatie over je uitrusting en wat alle afzonderlijke gegevens daarvan betekenen. In het hoofdmenu kun je de besturing bekijken, maar zodra je het spel start is er geen enkele mogelijkheid om dit terug te zien. Dat is erg onhandig uitgewerkt, zeker als je nieuwe aanvallen verkrijgt en ReadySet Heroes je niet vertelt met welke knop(pen) je deze activeert.

De uitrusting die je verkrijgt verhoogt of verlaagt de niveaus van allerlei vaardigheden, zonder je te vertellen wat het effect hiervan is. Daardoor voelen alle spullen die je verzamelt erg nutteloos aan. Zo kregen wij vier levels achter elkaar hetzelfde shirt, allemaal met een verwaarloosbaar verschil, waardoor het belang van loot direct weg was. Daarbij maakt het nauwelijks verschil of het spul zeldzaam of normaal is, want het heeft geen unieke vaardigheden. Alles voelt als dertien in een dozijn, waardoor ReadySet Heroes aanvoelt alsof het nog niet helemaal af is.

ReadySet Heroes

Naast deze verhaal-modus heb je ook de mogelijkheid om tegen elkaar te strijden in een uitdaging met tijd. Daarbij ga je door dezelfde levels heen, maar speel je ze alleen. Je moet dan proberen zoveel mogelijk loot te verzamelen. Na een bepaalde tijd neem je het vervolgens tegen elkaar op om de overwinning te behalen door slakken te laten racen. Je kunt deze verschillende voeding geven en daarbij je eigen slak helpen of een andere slak dwarsbomen. Dit is wel geinig om met vrienden te doen, aangezien je in tijdsnood levels moet halen, maar uiteindelijk speel je toch nog alleen.

Mocht je van plan zijn beide modi op een avond te spelen, dan kom je er snel achter dat alle levels een beetje op elkaar lijken. In elk level versla je wat vijanden, los je simpele puzzeltjes op of ren je naar het einde. Vrijwel alle vijanden zijn te verslaan door de aanvalsknop zo vaak mogelijk in te drukken. Af en toe moet je ontwijken, maar tactiek is ver te zoeken. Geen enkel level voelt uniek en ondanks dat de sfeer van het spel schattig is en de personages best leuk zijn, ogen de omgevingen simpel. Daarbij is de multiplayer-modus voor drie of vier spelers dus eigenlijk geen multiplayer, want je speelt alleen totdat je de slotfase bereikt.

Al met al voelt ReadySet Heroes niet af en dat komt mede door de mate waarop het spel je totaal geen informatie geeft, uitrusting weinig variatie toebrengt en zelfstandig spelen niet erg leuk is. Als je dan met vrienden de levels doorloopt, dan heb je de meeste lol eigenlijk alweer gehad na een uurtje of twee.

ReadySet Heroes is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is ook beschikbaar voor de pc via de Epic Games Store.