L.A. Noire: The VR Case Files PSVR-versie

L.A. Noire: The VR Case Files voor PSVR doet een hoop dingen goed, maar ook net zoveel dingen fout. De ervaring an sich is erg tof, maar wordt regelmatig gehinderd door de slecht uitgevoerde besturing.

Toen vorig jaar de remaster verscheen van Rockstar’s detectivegame, werden eigenaren van een VR-headset ook nog eens verblijd met The V.R. Case Files. Het is een korte selectie van zeven missies die ook in de oorspronkelijke game zaten, maar dan volledig geoptimaliseerd voor VR. L.A. Noire: The VR Case Files is sinds kort ook uit voor de PSVR en wij bekeken hoe deze uit de verf komt op het virtual reality-platform van Sony.

In L.A. Noire kruip je in de huid van Cole Phelps, een agent die erg gedreven is om uiteindelijk moordonderzoeken te doen. In het originele spel maak je zijn reis naar de top mee. Doordat de VR-versie van de game ervoor kiest om maar zeven zaken aan te bieden, mis je dit overkoepelende verhaal eigenlijk volledig. The VR Case Files voelt dan ook vooral als een demonstratie van wat er mogelijk is in virtual reality.

Dat doet Rockstar overigens heel aardig en er is echt veel werk gestoken in het aanpassen van de besturing. Zo kun je je notitieblok uit je borstzak halen of een zaklamp aan diezelfde borstzak monteren. Dit gebeurt niet meer met het drukken op knoppen, maar door middel van het bewegen van de Move-controllers en de triggers. Zo open je deuren, herlaad je wapens en bestuur je zelfs je auto met motion controls. Rockstar’s oog voor detail heeft ook deze VR-renditie gehaald en zo zitten er weer ontzettend veel leuke dingen in het spel. Zo kun je je politiepetje weggooien, maar ook tijdens een gevecht je tegenstander een bitch-slap geven met de platte hand op de wang.

L.A. Noire: The VR Case Files

Wat op ons veruit het meest indruk heeft gemaakt, was het autorijden. Met behulp van je controllers pak je het stuur vast en krijg je alle vrijheid om je door Los Angeles te bewegen. Daarvoor zul je overigens wel zelf de auto van de handrem moeten halen en het autosleuteltje draaien, om vervolgens de auto te starten. Het werkt allemaal ontzettend goed en de momenten waarop je rondrijdt, zijn echt het hoogtepunt van het spel.

Helaas is het niet allemaal rozengeur en maneschijn, er zitten namelijk ook een heleboel besturingsonderdelen in die gewoon niet lekker werken, waarvan het schieten de belangrijkste misser is. Een spel als Blood & Truth laat zien hoe geweldig schieten kan zijn in VR, maar in L.A. Noire is het een grote frustratie. Het voelt totaal niet precies en ook het herladen van je wapens is echt doffe ellende. Zoals je je voor kunt stellen, zul je zelf de magazijnen uit je revolver moeten halen, wat op zich natuurlijk erg tof kan zijn. Helaas voelt het gewoon totaal niet intuïtief en zul je je regelmatig afvragen of je je wapen nu wel of niet hebt herladen, wat je vervolgens duur komt te staan, wanneer je je hoofd om de hoek steekt.

Ook bij simpele dingen als het openen van deuren, laat de besturing je regelmatig in de steek. Je volgt de instructies op je scherm, maar er gebeurt simpelweg niets, totdat de deur zich plots toch maar opent. Het is erg jammer dat deze frustraties zo vaak de kop opsteken, want detective spelen in VR is echt wel leuk. Zo voelt het onderzoeken van een plaats delict een stuk overtuigender wanneer je zelf boven het slachtoffer staat te kijken en ook het interviewen voelt persoonlijker wanneer je dat vanuit je eigen ogen doet. Dat soort momenten zorgen er toch voor dat L.A. Noire nog wel regelmatig naar meer smaakt.

L.A. Noire: The VR Case Files voor PSVR is een echte mixed bag geworden. Aan de ene kant voelt de game bij vlagen echt heel tof en zitten er bijzonder veel leuke VR-vondsten in. Helaas laat de besturing je op belangrijke momenten toch wel vaak in de steek en dat maakt van het spel toch ook wel weer een erg frustrerende ervaring. Echt aanraden kunnen we L.A. Noire dan ook niet.

Wij speelden de PSVR-versie van L.A. Noire: The VR Case Files. Het spel is ook verkrijgbaar voor pc-eigenaren met een HTC Vive, Oculus Rift of Valve Index.