Override Mech City Brawl

Override Mech City Brawl is een best vermakelijke game vol robots en vernietiging. Door de vele modi is het tof om met vrienden te spelen, want vijanden door gebouwen beuken is leuk. Toch probeert de game erg veel en voelt daardoor wat rommelig aan, want door de vele personages, allerlei wapens en andere zaken, raakten wij het overzicht kwijt. Ook voelt het alsof het spel eigenlijk nog net niet helemaal af is. Toch is het wel leuk voor tussendoor.

Omdat gevechten met gigantische mechanische robots nog steeds tof zijn, is Override Mech City Brawl verschenen voor de Nintendo Switch. Deze game is al een tijdje verkrijgbaar voor andere platformen, maar is dus nu ook verschenen voor Nintendo’s console. Lees hier onze review over deze strijd der titanen.

Override Mech City Brawl

De game heeft een aantal modi om je zoet te houden. Zo kun je de besturing leren en uitproberen in de training, is er een modus voor zowel offline- als online multiplayer en kun je op avontuur in een verhaal-modus. Bij elke modus kun je kiezen uit een hoop robots die allemaal unieke vaardigheden en krachten hebben om in te zetten. Tijdens de training kun je deze uitproberen om gewend te raken aan het personage, maar door de enorme hoeveelheid robots weten wij nog steeds niet welk personage onze voorkeur heeft. Doordat er zestien mechs zijn zul je dus even bezig zijn, wil je iedere robot uitproberen.

In de verhaal-modus moet je aliens verslaan over de gehele wereld. Terwijl je deze monsters uitroeit, leer je meer over de reden achter deze invasie. Per level verschilt je doel iets,  je moet wel altijd alle monsters verslaan, maar de ene keer moet je dat binnen een bepaalde tijd doen en de andere keer moet jij een bepaald wezen uitschakelen. Na elk level krijg je een beloning, dit varieert tussen nieuwe wapens om in te zetten, punten voor upgrades of een modificatie waarmee je bijvoorbeeld minder schade ontvangt of sneller kan opstaan na omvallen. Hierdoor voelt het oprecht alsof je jouw mechanische titaan steeds verbetert en jezelf constant moet uitdagen in de wereld. Het is jammer dat elk personage hetzelfde verhaal heeft en dat er buiten deze modus niks gedaan wordt met de upgrades.

De multiplayer-modus is het leukste want je kunt met twee tot vier spelers tegen elkaar strijden, zowel naast elkaar op de bank of online. Hier komt de diepgang van het vechtsysteem goed tot zijn recht. Alle acties zijn te counteren met andere handelingen. Zo kun je lange aanvallen onderbreken met korte aanvallen, korte aanvallen kunnen geblokkeerd worden en blokkades kunnen doorbroken worden met lange aanvallen. Zo krijg je een steen-papier-schaar-verhouding waarbij spelers elkaar goed moeten lezen om te bepalen welke actie de beste zal zijn. Aanvallen in blinde paniek zal je dus niet ver brengen. Daarbij kun je ook wapens gebruiken en speciale aanvallen inzetten, om zo het gevecht in jouw voordeel te krijgen. Toch voelt dit voor een beginnende spelers redelijk overrompelend, aangezien je naast de basis tutorial verder geen uitleg krijgt over al deze zaken.

Override Mech City Brawl

Daarnaast kun je ook met twee tot vier spelers controle nemen over een enkele robot. Daarbij bestuurt iedere persoon een ander deel van het personage en moet je samenwerken om anderen te verslaan. Dit is vooral humoristisch aangezien het zelden vlekkeloos verloopt. Deze modus is zeker leuk, maar van korte duur. Zodra je een potje of twee hebt gedaan, wordt lachen vervangen door woede omdat de frustratie langzamerhand begint op te komen.

Toch voelt Override Mech City Brawl enigszins simpel. De geluidseffecten hebben niet de kracht die de robots uitstralen en zijn eentonig; sommige aliens maken regelmatig hetzelfde geluid, wat irriterend kan werken. De vele robots zijn allemaal uniek, maar laten geen indruk achter, zeker omdat je niet weet wat ze kunnen en zelf moet uitproberen. De verschillende aanvallen zijn flitsend en mooi, maar omdat alles geblokt kan worden, moet je deze goed uitstippelen. Het kan dus zomaar zijn dat je bepaalde aanvallen niet eens zult gebruiken in een potje. Ook zodra een gevecht start, wordt er niet afgeteld, maar wordt je direct erin gegooid. Hierdoor wordt je soms overrompeld na het laadscherm, dat overigens ook lang kan duren. Al met al gaven dit soort zaken ons het gevoel dat de game eigenlijk een goede poetsbeurt nodig heeft, voor het zijn potentieel kan bereiken.

De gevechten in Override Mech City Brawl voelen groots aangezien gebouwen sneuvelen met een enkele klap en zullen je nog lang zoet weten te houden, wanneer je dit soort games tof vindt. Met wat extra aandacht had deze game waarschijnlijk beter kunnen zijn dan het momenteel is. Dat neemt niet weg dat het met vrienden leuk is en een prima vechtgame is voor tussendoor. Het spel probeert erg veel en zorgt daarvoor dat het allemaal wat rommelig aanvoelt. Als je daar een beetje doorheen graaft, heb je wel een vermakelijke robot-game voor een paar uurtjes.

Override Mech City Brawl is voor deze review gespeeld op de Nintendo Switch. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.