Niantic kondigt gesponsorde Pokéstops aan voor het midden- en kleinbedrijf

Jeffry van Geel, 07 november 2019
Profiel

Gisteren verscheen er een enorme lading aan informatie, die deels direct betrekking had op de gameplay van Pokémon GO, maar ook heel veel zaken er omheen. Heel interessante is dat je vanaf december de optie krijgt om eigen Pokéstops te sponsoren bij Niantic. Dit is een functie die alleen bedoeld is voor bedrijven. Een functie die uiteindelijk voor zowel spelers als bedrijven heel interessant kan zijn. Spelers krijgen namelijk in bijvoorbeeld winkelgebieden extra Pokéstops en Gyms, terwijl bedrijven meer zichtbaarheid in een interessante doelgroep kunnen creëren. Niantic heeft twee verschillende smaken aangekondigd:

Standaard:

  • Eén Pokestop op de bedrijfslocatie
  • Een eigen logo in de Pokéstop
  • Een eigen promotie (niet bewegende advertentie) in de Pokéstop
  • Een eigen omschrijving in de Pokéstop
  • Het logo, de omschrijving en de promotie mogen één keer per maand gewijzigd worden
  • Maximaal 30 Gyms of Pokéstops per franchise
  • De kosten bedragen $30,- per maand per Pokéstop

Premium:

  • Eén Gym op de bedrijfslocatie
  • Een eigen logo in de Gym
  • Een eigen promotie (niet bewegende advertentie) in de Gym
  • Een eigen omschrijving in de Gym
  • Het logo, de omschrijving en de promotie mogen twee keer per maand gewijzigd worden
  • Gedetailleerde cijfers over het aantal spelers dat de gym gebruikt (binnen de kaders van de AVG)
  • Maandelijks een raid op een tijd naar keuze op de gym
  • Maximaal 30 Gyms of Pokéstops per franchise
  • De kosten bedragen $60,- per maand per gym

Op dit moment is Niantic een beta gestart voor bedrijven in de Verenigde Staten, maar vanaf media december zouden ook bedrijven in de rest van de wereld mee mogen doen. Bij een aanvraag is het belangrijk dat iemand die gemachtigd is dit namens het bedrijf te doen, doet en dat dat diegene bijvoorbeeld over een KVK-uittreksel beschikt. Daarnaast staat in de regels voor de beta dat op dit moment alleen bedrijven die bezoekers naar de locatie willen halen mee mogen doen. Denk hierbij dus aan bijvoorbeeld bioscopen, winkels en restaurants. Onbekend is of ook gewone bedrijven in de toekomst worden toegevoegd.

Doelgroep

In navolging van deze aankondiging heeft Niantic ook voor het eerst duidelijke doelgroep bekendgemaakt.

Spelers van Pokémon zijn:

  • Gemiddeld 33 jaar
  • Voor 41% vrouw, voor 59% procent man (of anders)
  • 71% van de spelers is onderdeel van een huishouden met kinderen
  • 43% van de spelers is tussen de 25 en 44 jaar

Op dit moment is de functie alleen beschikbaar voor Pokémon GO, maar op een later moment ook voor Ingress, Wizards Unite en eventuele toekomstige games van Niantic. Meer informatie vind je op de website van Niantic over gesponsorde Pokéstops.