Need for Speed Heat

Hoewel het niet helemaal is waar we op hadden gehoopt, is Need for Speed Heat toch een prima game geworden. Het racen voelt heerlijk aan, mits je de besturing aanpast, en de soundtrack knalt uit je speakers. Het is in ieder geval weer een stap in de juiste richting.

Je zult het misschien niet geloven, maar de Need for Speed-franchise is al zo’n 25 jaar oud. Het eerste deel verscheen dus al in 1994 voor de 3DO en later kwam Road & Track Presents: The Need for Speed ook naar de PlayStation, Sega Saturn en pc. De serie werd pas echt populair na het verschijnen van Need for Speed Underground 1 & 2 en Need for Speed Most Wanted. De laatste jaren zijn de games helaas wat middelmatig en hopen fans weer op iets dat lijkt op de spellen van toen. Weet Need for Speed Heat eindelijk weer het gevoel van toen terug te brengen of valt het weer tegen?

Need for Speed Heat speelt zich af in het fictieve Palm City, wat veel wegheeft van Miami. Het heeft geen dag- en nachtcyclus zoals het vorige deel, maar je kunt zelf wisselen. Overdag kun je lekker rustig aandoen, want de politie lijkt bijna afwezig. Door het voltooien van verschillende races, kun je geld verdienen om aan je auto te sleutelen. Maar om betere onderdelen te kunnen plaatsen, zul je wel een reputatie moeten opbouwen en dat kan alleen maar ’s nachts. Ook daar zul je races moeten doen, maar ondertussen krijg je last van de politie. Hoe langer je in de nacht blijft, hoe hoger je heat-level wordt en die staat gelijk aan je multiplier. Maar daar staat tegenover dat de politie ook steeds agressiever wordt. Zo erg zelfs, dat ontsnappen op de twee hoogste niveau’s bijna niet te doen is, waardoor je dus een groot deel van je opgebouwde reputatie zult verliezen. Dat het steeds moeilijker wordt, is goed te begrijpen, maar het moet natuurlijk wel te doen zijn.

Need for Speed Heat kiest voor een andere besturing dan we gewend zijn, maar daar zijn wij niet over te spreken. Je kunt standaard driften door het loslaten van het gas en vlak daarna het gas weer vol in te drukken. Dat werkt in principe prima, maar niet als je even gas terug wilt nemen voor een bocht. Wanneer je dan weer voluit wilt gaan, ga je dus driften. Het is een opmerkelijke keuze, maar gelukkig kun je het aanpassen. Hiervoor zul je wel even flink moeten zoeken, want in de instellingen kun je het niet vinden. Je kunt het voor elkaar krijgen door je auto te finetunen, wat alleen beschikbaar is via een snelmenu als je aan het spelen bent. Heb je het eenmaal aangepast, dan werkt het weer zoals je gewend bent. De eerste auto zal nog aanvoelen als een soort van tank, maar zodra je wat duurdere voertuigen in je bezit hebt, is het allemaal genieten.

Natuurlijk draait het allemaal om het racen, maar de makers hebben er ook nog een soort van verhaalmodus in weten te stoppen. Door middel van verschillende filmpjes kom je onder andere het een en ander te weten over de relatie tussen de politie en de straatracers. Het is niet een reden om het spel aan te schaffen, maar het is in ieder geval leuk genoeg om niet weg te klikken.

In Heat komen we verschillende aspecten tegen uit andere games, zo heb je de politieachtervolgingen uit Hot Pursuit (en later ook andere titels) en het tunen van Need for Speed Underground. Dit gedeelte zit opmerkelijk goed in elkaar. Je kunt je auto helemaal maken zoals jij dat wilt. Er zijn enorm veel onderdelen om uit te kiezen en ook die zijn weer bijna allemaal van een kleur te voorzien. Daarnaast kun je je auto volplakken met decals en kun je weer ouderwets neonlichten onder de auto hangen. Het is enorm uitgebreid, maar wel heel eenvoudig en leuk om te doen.

Grafisch gezien zit het ook wel goed, maar is het niet beter dan bijvoorbeeld Forza Horizon 4, wat al meer dan een jaar oud is. Het doet dus gewoon wat het moet doen op dat gebied. Waar het wel andere racegames weet te overtreffen, is de soundtrack. Deze is weer ouderwets goed en past zich ook perfect aan op het moment, opzwepende muziek wanneer de politie je op de hielen zit en rustige muziek als je overdag heerlijk door de straten van Palm city rijdt. Of je over een paar jaar nog steeds naar de soundtrack zult luisteren, weten we niet, maar voor nu is het meer dan prima.

Need for Speed Heat is uiteindelijk een vermakelijke game geworden en is een aardige stap in de juiste richting. Het is eigenlijk een verzameling van verschillende Need for Speed-games en dat pakt eigenlijk best goed uit. Het is op geen enkel vlak echt vernieuwend, maar speelt gewoon lekker weg. Dat gevoel zul je niet gelijk vanaf het begin hebben, maar zodra je een betere auto krijgt en de besturing weer normaal zet, wordt het wel echt leuk. Ghost Games heeft overigens goed gekeken naar Forza Horizon 4, want de overeenkomsten zijn overduidelijk. Die game is op de meeste punten gewoon net wat beter, maar als het op muziek aankomt, dan is Need for Speed Heat de duidelijke winnaar.

Voor deze review speelden wij Need for Speed Heat op Xbox One. Het spel is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.