Doorgaan naar artikel
Joost Klein Middelink
Joost Klein Middelink
Evenementenmanager / redacteur
Profiel

Conclusie

Sniper Ghost Warrior Contracts belooft een toffe ervaring te worden voor liefhebbers van de serie. Door wat nieuwe elementen toe te voegen en misschien wat te lenen bij andere series, vormt het tot een mooie game. Het op lange afstand uitschakelen van vijanden blijft enorm bevredigend, zeker als je daarbij mooi hebt uitgerekend hoe je je doelwit perfect raakt. Soms waren een aantal zaken wat onduidelijk en zaten er nog wat bugs in het spel, maar in de kern voelt het alsof de game terug gaat naar dat wat het tof heeft gemaakt.

Het is alweer twee jaar geleden dat het vorige deel verscheen. Wij mochten langskomen bij het hoofdkantoor van Koch Media om aanwezig te zijn bij een Sniper Ghost Warrior Contracts-event. Daar konden we een exclusieve demo proberen met andere levels dan op Gamescom werden getoond en de nieuwe feature waarbij je lichaamsdelen kunt wegschieten, geïnspireerd door klassieke games zoals Soldier of Fortune. Lees hier onze ervaringen met deze unieke demo.

De bovenstaande foto’s gaven de indruk van onze speelsessie, zoals je wellicht ook al op onze social media hebt kunnen zien. Onder het genot van een kopje koffie leerden wij over de setting van deze nieuwe game. Jouw vaardigheden worden ingehuurd om doelwitten uit te schakelen in een nieuw gevormde republiek. Daarbij moet je wel een technisch masker dragen, dat jou gaat helpen op jouw avontuur. Na een korte training, waarin ons werd verteld over alle details waar je rekening mee dient te houden tijdens het schieten en wat de verschillende type kogels aan schade aanrichten, mochten we op jacht. In dit nieuwe deel wordt de open-wereld-structuur van de vorige games verlaten voor het nieuwe contracten-systeem. Hierbij schakel je waardevolle doelwitten uit op de manier zoals jij dat wilt doen: op grote afstanden met de iconische sniper-rifles of juist stilletjes van dichtbij. In welke volgorde je dit doet en of je bonusmissies doet of niet, mag je allemaal zelf uitmaken. Zodoende is het enigszins lineair, maar hoe dat gebeurt bepaal je zelf.

Tijdens het Sniper Ghost Warrior Contracts-event konden we ook voor het eerst de nieuwe feature ontdekken in deze demo. Daarin kun je ledematen wegschieten van vijanden, waardoor je ze direct uitschakelt. Door vakkundig te mikken op kwetsbare punten, zoals knieën, schouders of iets anders, knal je lichaamsdelen zo weg. Als je het hoofd raakte, zag je delen wegvliegen. Mocht je jouw schot op het hoofd mogelijk gemist hebben, dan kun je de vijand alsnog uitschakelen door zijn been of arm weg te blazen. Ondanks dat dit erg tof oogt, zal je over het algemeen toch op het hoofd mikken, omdat bepaalde personages sterker zijn en een schot in hun arm kunnen overleven. Desalniettemin is het nu wel realistischer als je een .50-kaliber kogel door iemand zijn arm schiet, dat deze er ook afvliegt.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Tijdens de eerste missie van Sniper Ghost Warrior Contracts moesten we zeven contracten vervullen, variërend van het uitschakelen van specifieke doelwitten tot het saboteren van bepaalde apparatuur. Wij gingen in de eerste missie via de meest logische route en kwamen tot de ontdekking dat je soms zo in je rug aangevallen kan worden. Zodoende loont het enorm om vooraf je high-tech-masker op te zetten. Daarmee kun je vijanden spotten, het traject van je kogel voorspellen en de doelen op je scherm laten verschijnen. Zo kon je zwakke punten ontdekken of weten waar je naar toe moest.

Helaas hadden wij met enige regelmaat het gevoel dat we niet wisten welke kant we precies op moesten of wat ons doel was. Zo hadden wij op een gegeven moment een hele basis uitgemoord en liepen we eventjes doelloos rond. Toen bleek dat er nog een deur zat verstopt in een hoekje, waar nog tien andere vijanden stonden en we weer het gevecht aangingen. Deze soldaten hadden blijkbaar niks door van het bloedbad dat zich buiten afspeelde. Daarbij deden bepaalde geluiden het niet goed, waardoor explosies klonken als tikjes. Daardoor hadden wij het pas laat door dat de vijand ons aan het bestoken was met mortieren. Ook werkte de besturing niet ideaal. Waren we ingezoomd met onze sniper en kwam een vijand ons tegemoet, konden we niet wisselen van wapen tot we netjes hadden uitgezoomd. Zo moesten we twee extra knoppen indrukken in spannende situaties. Enigszins onhandig, maar wellicht een ontwerpkeuze.

Sniper Ghost Warrior Contracts

Ondanks dat de naam Sniper Ghost Warrior Contracts aangeeft dat je vooral stilletjes op lange afstanden de beste bent, kun je in dit deel ook een arsenaal meenemen om dichtbij het vuurgevecht aan te gaan. Sterker nog, in bepaalde gebouwen hielp het ons juist door met een machinegeweer rond te rennen. Zo krijg je toch enige afwisseling mee, maar verliest het spel een beetje de charme van het sluipschutter-zijn. Tegelijkertijd zorgt dit er wel voor dat de saaiheid niet snel toeslaat, aangezien je erg variërend te werk kan gaan. Je kunt een hele basis uitroeien van een lange afstand, of je rent er roekeloos op af en slacht ze allemaal af. Voor ieder wat wils dus. Schakel je jouw doelwitten over een afstandje uit, dan krijg je wel het belonende filmpje te zien waar de kogel de vijand doorboort en dat is toch ook wat waard.

Sniper Ghost Warrior Contracts belooft een toffe game te worden. Met de nieuwe stijl van contracten in een semi-open-wereld kun je zo creatief mogelijk zijn, zonder extreem te verdwalen. Er waren hier en daar nog wel wat bugs aanwezig, maar in de kern voelt het alsof dit wel een spel is die terug gaat naar datgene wat deze serie zo populair maakte: vijanden over lange afstanden uitschakelen door je schoten te calculeren om vervolgens mooi te zien hoe deze vijand wordt gedood. Hopelijk worden de kleine schoonheidsfoutjes verholpen voor de release op 22 november, zodat we nog toffer soldaten kunnen neerhalen, zonder dat ze dat doorhebben.