Red Dead Redemption 2 pc-versie
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Red Dead Redemption 2 blijft een topgame, ook op pc. De game is op zijn mooist op dit platform en de besturing werkt goed. Alleen zijn de technische problemen en traagheid van de gameplay nadelen die ervoor zorgen dat we geen topscore geven.

Een jaar geleden kwam Rockstar met Red Dead Redemption 2, het langverwachte vervolg op het eerste deel. De game werd onwijs goed ontvangen en geldt als een van de beste games van 2018. Helaas hadden pc-gamers pech, want hij verscheen niet op hun platform. Dit deed Rockstar vaker, maar de laatste jaren brachten ze wel steeds meer ook uit op pc. Het was dus afwachten of deze titel ook naar pc zou komen en gelukkig is dat wachten nu voorbij. In een eerdere review hebben we de game al uitgebreid besproken, dus deze recensie zal vooral gaan over hoe het speelt op pc en of de port goed gelukt is.

In Red Dead Redemption 2 speel je als Arthur Morgan, een lid van de Van Der Linde-bende. Zij zijn vanuit het westen gevlucht na een mysterieuze roof op een boot. Ze worden door andere bendes en de wet achterna gezeten en moeten in het oosten dus een nieuwe leven opbouwen. Je zult vele avonturen meemaken, plekken bezoeken en personages leren kennen tijdens je speeltijd. Dit verhaal is en blijft een van de hoogtepunten van het spel, aangezien de ontwikkeling van personages, vooral van de leden van je bende, onwijs goed is.

Daarnaast heeft Rockstar de al prachtige game nog wat mooier gemaakt met native 4k-resolutie, verbeterde textures en een aantal andere aanpassingen. De al imponerende omgevingen worden hierdoor nog mooier en Red Dead Redemption 2 is misschien wel de mooiste pc-game ooit. Het houdt ook niet op bij de omgevingen en de textures, maar ook bijvoorbeeld de mensen, paarden en gebouwen zien er top uit. Het geeft allemaal een erg Wilde Westen-gevoel, wat ook precies de bedoeling is. Tijdens het porten van de graphics is dus niks kapot gegaan en is alles zelfs nog wat mooier geworden.

red dead redemption 2

Deze grafische pracht en praal komt wel met een prijs. Een nadeel van de pc-versie is namelijk dat er nog wel wat technische problemen zijn. Naast een willekeurige framedrop zijn vooral de volledig bevriezende beelden irritant. Dit kan wel een paar seconden duren. Met een patch heeft de ontwikkelaar dit al proberen te verhelpen, maar bij ons gebeurde het alsnog een paar keer. Daarnaast heb je natuurlijk een vrij goede pc nodig om alles op ultra settings te spelen, maar op iedere pc die niet te oud is, kun je het spel wel op zijn minst draaien.

De besturing werkt ook aardig goed op pc. Je hebt natuurlijk de optie een controller aan te sluiten, maar een pc-game moet natuurlijk ook met muis en toetsenbord te spelen zijn, zeker eentje waarin je regelmatig zult moeten schieten. Dit schieten werkt erg goed en waar je mikt is ook echt waar de kogel terecht komt. Daarnaast werken paardrijden en rondlopen verrassend goed met toetsenbord en muis. Wel is er nog steeds sprake van een van de grootste kritiekpunten van Red Dead Redemption 2: alles is vrij traag. Animaties duren lang en als je eigenlijk wilt stoppen met lopen, zal Arthur vaak nog een stap zetten. Dit is erg realistisch, maar ook een beetje irritant. Dit is helaas niet gefixt met deze versie.

red dead redemption 2

Al met al is er nu geen excuus meer voor pc-gamers om dit epische avontuur niet te beleven. Het blijft een topgame met een interessant verhaal, prachtige graphics, een goede sfeer en een hoop te doen. Met de technische problemen in ons achterhoofd kunnen we deze versie alleen niet de topscore geven, maar zodra je daar voorbij kijkt, is dit een must-have voor iedere gamer die op zoek is naar een grandioos avontuur.

Voor deze review speelden wij Red Dead Redemption 2 op pc. De game is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.