Arizona Sunshine (VR)

Arizona Sunshine is een geweldige game die nu in een makkelijk en handzaam formaat speelbaar is. De grafische kwaliteit is wel sterk verminderd, waardoor het perfect geschikt is voor mensen die de game nog nooit eerder hebben gedaan en dat alleen via de Quest zouden kunnen doen. Mocht je wel beschikking hebben over een andere VR-headset, raden wij toch aan het spel daarop te doen, vanwege de betere grafische kwaliteit.

Het toffe zombieavontuur Arizona Sunshine is al een tijdje beschikbaar voor de meest gangbare VR-headsets. Het was grafisch een mooi schouwspel en een interessant avontuur dat nog de nodige updates heeft ontvangen. Afgelopen zomer werd bekend dat het spel ook naar de Oculus Quest zou komen. Inmiddels is de game verschenen en mochten we opnieuw proberen te overleven in de zonnige staten van Arizona, dit keer makkelijk mee te nemen dankzij de Oculus Quest. Lees hier onze review over dit zombiespel.

Arizona Sunshine is een verhalend zombiespel waarbij je moet zien te overleven terwijl je hordes aan zombies overleeft. Onderweg hoor je dat een radiostation nog uitzendt en er een kans is om mogelijk te ontsnappen uit deze hel. Je beweegt door verschillende levels terwijl je zombies afknalt. Afhankelijk van de moeilijkheid zijn kogels schaars of juist niet, maar hoe dan ook kun je zware weerstand verwachten.

Je vind onderweg wapens zoals pistolen, machinegeweren en meer. Door een goed gemikt schot op het hoofd, schakel je de meeste zombies in een keer uit. In panieksituaties zal dat niet zo soepel gaan, dus loont het om alle munitie die je tegenkomt te verzamelen. Je kunt vier wapens bij je houden, dus kies vooral wat je zelf het prettigst vind.

Tijdens je zoektocht naar bevrijding, kom je allerlei puzzels tegen waarbij je onderdelen moet verzamelen. Uiteindelijk betekent dit niet meer dan “loop een ander doodlopend eind in en maak wat zombies af”. Zodoende is de gameplay niet meer dan rondlopen, zombies afknallen en gebieden doorzoeken naar voorwerpen. Toch is dit niet eentonig, want het verhaal is best interessant en de gameplay blijft spannend.

Arizona Sunshine

Doordat dit grootse avontuur nu makkelijk mee te nemen is, betalen we daar wel een prijs voor. Grafisch is de game namelijk best lelijk. Op standaard VR-headsets ogen de omgevingen erg mooi en zie je de onderdelen van de zombies mooi uit elkaar knallen. Met de Quest-versie van Arizona Sunshine waanden wij onszelf echter weer terug in het hoekige tijdperk van de PlayStation 2. Heb je dit spel daarentegen nog nooit gedaan en is het uiterlijk niet het belangrijkste voor je, dan biedt deze game een tof avontuur aan.

Naast de verhaal-modus, die je overigens ook met een andere speler online kunt doen, kun je ook een horde-modus alleen of met een ander spelen. Daarbij komen er steeds golven aan vijanden en moet je zo lang mogelijk zien te overleven. Als je het hoofdverhaal hebt uitgespeeld, is dit een mooie manier, ook voor korte demo’s voor vrienden of familie, om de zombie-shooter alsnog te blijven beleven. Heb je deze ook vrijwel helemaal uitgespeeld, dan biedt de game weinig anders dan af en toe wat zombies neerschieten.

Arizona Sunshine is een van de beste VR-games van de afgelopen jaren en biedt voor de Oculus Quest een topgame aan om makkelijk mee te nemen. Grafisch is het soms om te huilen en lijkt de game enorm verouderd, toch is het een prestatie om een game van dergelijke kwaliteit te laten draaien op deze hardware. Mocht je de game nog niet eerder hebben gedaan, en heb je niet direct toegang tot een VR-headset die grafisch veel aankan, dan is dit een absolute aanrader, mits je grafisch uiterlijk niet het belangrijkste vindt. Wel de mogelijkheid voor een pc-headset? Dan moet je de game alsnog gespeeld hebben, maar dan raden we het aan op een andere apparaat dan de Quest te doen.

Voor deze review is Arizona Sunshine gespeeld op de Oculus Quest, het spel is ook verkrijgbaar voor veel andere VR-headsets.