Sniper Ghost Warrior Contracts
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl

Sniper Ghost Warrior Contracts is een tof spel voor als je van langeafstandsschoten houdt. Daarnaast biedt het spel leuk opgebouwde werelden en een interessant progressiesysteem. Wel zouden de graphics, de AI en het verhaal wat beter kunnen.

Het scherpschutter-subgenre is er een met niet extreem veel games. De bekendste serie hierin is waarschijnlijk Sniper Elite en er zijn nog een aantal anderen. Sniper Ghost Warrior Contracts is de nieuwste toevoeging aan het subgenre en is ontwikkeld door CI Games. Deze keer speelt het zich af in Siberië, waar jij in de veelal besneeuwde landschappen de taak krijgt verschillende opdrachten uit te voeren en natuurlijk belangrijke personen om te brengen.

Je hebt een aantal maps waarop je zult spelen en in ieder gebied zijn er meerdere contracten te volbrengen. Deze bestaan dus uit mensen neerschieten, maar ook uit het verzamelen van informatie, hacken van gegevens en nog veel meer. In ieder gebied heb je tevens een aantal extra doelstellingen waarmee je meer geld kunt verdienen om geweren en gadgets te kopen. Zo heb je de openheid van een open wereld-game, zonder dat je lege delen of niks te doen hebt. Door deze open wereld-benadering, heb je nu nog meer vrijheid om je missies te voltooien zoals jij dat wilt. Als je iemand moet omleggen kun je vanaf een toren een gericht schot plaatsen, met wapens getrokken naar de vijanden rennen of boobytraps plaatsen; de keuze is volledig aan jou.

Er is een overkoepelend verhaal aanwezig, maar deze zijn we heel snel alweer vergeten. Het speelt zich af in Siberië waar burgeroorlogen en machtsgrepen aan de lopende band zijn en jij wordt gecontracteerd om een partij te helpen. Dit is de opening en daarna is het verhaal niet heel boeiend. Heel storend is dit niet, aangezien het vooral om de gameplay gaat in Sniper Ghost Warrior Contracts.

Sniper Ghost Warrior Contracts-event

Natuurlijk moet het schieten goed in orde zijn en gelukkig is dit het geval. Je hebt een speciaal masker, waardoor je door je vizier de baan van je kogel tot honderden meters ver kunt zien. Dit maakt het spel gelukkig niet te makkelijk, aangezien je nogal zult trillen en op het juiste moment je adem in moet houden om je vijand op 500 meter uit te schakelen. Daarnaast bewegen vijanden vaak en moet je erop letten dat niemand je slachtoffer ziet neervallen, want dan zullen ze je gaan opzoeken. Hier komt wel een nadeel om de hoek kijken, want wij hadden een paar keer last van erg domme computergestuurde vijanden. Zo konden ze ons bijvoorbeeld een paar keer niet vinden, terwijl we ongeveer recht voor hun neus stonden. Gelukkig kwam dit niet te vaak voor en blijft het in slow-motion neerschieten van vijanden op honderden meters afstand het gehele spel bevredigend.

Door de missies te voltooien verdien je geld en ervaringspunten. Met eerstgenoemde koop je wapens, uitrustingen en gadgets en met de ervaringspunten kun je vaardigheden ontgrendelen in drie verschillende vaardigheidsbomen. Dit levert een leuke progressie op, waardoor Sniper Ghost Warrior Contracts langer vermakelijk blijft en je ook steeds nieuwe snufjes kunt gebruiken. Zo is je masker niet alleen handig om beter te kunnen richten, maar kun je er ook mee de omgeving scannen om vijanden en interessante objecten te vinden. Een aantal vaardigheden verbeteren deze functie en voegen er zelfs wat aan toe.

sniper ghost warrior contracts

Verder ziet de game er prima uit. Vooral de landschappen die je ziet als je eens rustig rondkijkt maken indruk. Helaas is dit wat minder het geval als je voorwerpen van dichtbij gaat bekijken. De levels zitten wel goed in elkaar met leuke hoogteverschillen, verschillende soorten gebouwen zoals een haven of energiecentrale, smalle gangen en open velden. Hierdoor nodigt het spel je ook uit om verschillende tactieken te gebruiken bij de missies.

Sniper Ghost Warrior Contracts is een leuk spel geworden en vele malen beter dan zijn voorganger. De kleine open werelden waarin je verschillende contracten afrondt zijn gevarieerd en leuk opgebouwd, het schieten werkt goed en de vaardigheidsbomen zorgen voor een leuke progressie. Helaas valt het verhaal wel wat tegen, hadden de graphics wat beter gekund en zijn de computergestuurde vijanden soms wat dom. Maar voor €30,- haal je wel een leuk scherpschuttersspel in huis, mocht je een fan zijn van het subgenre.

Voor deze review speelden we Sniper Ghost Warrior Contracts op pc. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One en pc.