Vacation Simulator (Quest-versie)

Vacation Simulator is een leuke verzameling van kleine spelletjes vol humor. Het vervolg op Job Simulator is iets uitgebreider, maar bevat minder humoristische momenten. Toch werkt de game prima op de Oculus Quest en is het vooral leuk als je dit nog niet eerder hebt gespeeld. Bezit je de game al op een ander platform, dan biedt deze versie de minste ervaring van allemaal vanwege de grafische kracht van de hardware, al is dat verschil redelijk verwaarloosbaar.

Eerder dit jaar mochten we Vacation Simulator al uitproberen en inmiddels is het spel ook verschenen voor de Oculus Quest. Reden genoeg om te kijken of het spel goed overgezet is naar het draagbare formaat. Lees hier ons oordeel over de Oculus Quest-versie van Vacation Simulator.

Vacation Simulator

Net zoals bij de reguliere versie bevinden we ons in de toekomst en krijgen we een simulatie van hoe mensen vroeger vakantie vierden. Zo mogen we op vakantie gaan in drie verschillende oorden; het strand, de bergen en het bos. In elk oord zijn er verschillende activiteiten te doen en zaken te zien. Op het strand kun je bijvoorbeeld burgers bakken, volleyballen, zandkastelen bouwen of gaan diepzeeduiken. In het bos kun je gaan vissen, wandelen, schilderen of griezelige verhalen vertellen en in de bergen kun je klimmen, skiën, bijkomen in een jacuzzi en sneeuwbal-gevechten houden. Ook zijn er verschillende geheimen te vinden waardoor je trofeeën verdient.

Wat nieuw is voor Vacation Simulator, ten opzichte van hun vorige spel, is dat je herinneringen moet verzamelen. Door deel te nemen in activiteiten, krijg je herinneringen (want de robots bepalen of je een mooie herinnering hebt of niet) die je moet sparen en als je er genoeg hebt, dan speel je nieuwe dingen vrij. Als je in de drie gebieden genoeg hebt gedaan, is het spel klaar en mag je een feestje vieren. Sommige herinneringen krijg je door simpele opdrachtjes te vervullen, voor andere moet je wel degelijk goed zoeken of beste moeite doen. Weet je mooie foto’s te maken tijdens je vakantie, dan krijg je een herinnering. Heb je de fontein in het bos ontdekt? Weer een herinnering. Een robot ingesmeerd? Herinnering. De ene opdracht is leuker dan de andere, maar het zorgt er wel voor dat je genoeg te doen hebt.

Volgens de vriendelijke robotjes die in elk gebied zitten, krijg je instructies over hoe de mensheid vroeger vakantie vierden, wat natuurlijk complete satire is. De humor zit er weer goed in met Vacation Simulator, want dezelfde absurditeit als in hun voorgaande game, Job Simulator, is terug. Waar je wafels kan maken van beslag, lukt dat ook van jam, koffie, worstjes, blaadjes en vissen. Tegelijkertijd is het een nadeel als deze humor je niet ligt, want dan zul je deze game slechts als bezigheidstherapie zien. Ook is de humor iets minder sterk dan in hun vorige game, maar dat komt grotendeels omdat het toen nog nieuw was.

Er is vrij weinig veranderd voor de Oculus Quest-versie, naast dat het grafisch iets minder mooi is. Watervallen ogen iets minder sprankelend, de eilanden in de verte zijn erg simpel en sommige animaties zijn iets minder spectaculair. Toch is dit slechts een randje wat minder oogt, want de rest van de game lijkt vrijwel gelijkwaardig aan de versie op gewone headsets. Uiteindelijk neemt de mindere kwaliteit totaal niet de pret weg, want de minigames, geheimen en personages laten de game bruisen met karakter. Het zoeken naar de herinneringen geeft je dit keer ook nog eens een doel, waardoor je actief op zoek bent naar alle mogelijkheden die het spel je biedt. Als je van plan bent alle herinneringen te vinden, ben je nog wel wat uurtjes zoet en kijk je helemaal niet meer naar de grafische kwaliteit.

De Oculus Quest-versie van Vacation Simulator werkt vrijwel net zo goed als de versie voor reguliere VR-headsets. Het enige is dat de omgevingen er net wat minder mooi uitzien, maar dat merk je alleen als je erg recent de normale versie hebt gespeeld. Verder biedt de game genoeg plezier om op ontdekking te gaan naar de herinneringen die je allemaal kunt beleven in de drie vakantieoorden. Naast de puzzels en avonturen in de game, is het ook gewoon leuk om te klooien. Ook een topper om aan anderen te tonen, dus Vacation Simulator voor de Quest blijft een goede game om in huis te halen, tenzij je het spel al had voor een andere headset.

Voor deze review is Vacation Simulator gespeeld op de Oculus Quest. Het spel is ook beschikbaar voor vele andere VR-headsets.