Star Wars: The Rise of Skywalker
Jaime Andreas
Jaime Andreas

Star Wars: The Rise of Skywalker voelde vaak gehaast en had zoveel meer kunnen doen met de personages. Desondanks is het een spannende conclusie met vette vechtscènes en een emotioneel einde.

Met The Rise of Skywalker komt er een einde aan de nieuwste Star Wars-trilogie. In The Rise of Skywalker komt de eeuwige strijd tussen Rey (Daisy Ridley) en Kylo Ren (Adam Driver) tot een eind en begint Rey haar krachten als Jedi net te ontdekken. Tegelijkertijd volgen we Finn (John Boyega), Poe (Oscar Isaac) en de rest van de rebellen terwijl ze zich klaarmaken voor een groot gevecht tegen the First Order. De verwachtingen van deze conclusie waren hooggespannen.

Zo’n laatste film is een recept voor avontuur, actie en geeft antwoord op heel veel vragen. Wellicht komt het door de hoge verwachtingen, maar er gebeurt eigenlijk te veel in The Rise of Skywalker. Zo wordt Rey opgeleid, moet de groep opzoek naar een voorwerp, ontmoeten ze nieuwe personages die hen moeten helpen, voeren de rebellen een strijd tegen the First Order, voert Rey een strijd tegen Kylo Ren en zo gaat het nog wel eventjes verder. Door deze vele gebeurtenissen in de film voelen sommige scènes gehaast en is er minder aandacht gegaan naar het creëren van memorabele vechtscènes of het uitdiepen van personages, terwijl dat dingen zijn die Star Wars altijd zo vet maken.

Zo worden er een aantal matige nieuwe personages geïntroduceerd die de groep op een of andere manier moeten helpen. Dat is eigenlijk het enige waar ze goed voor zijn, verder blijven ze oppervlakkig en desondanks blijven ze de hele film rondhangen. Daarnaast voelt het in The Rise of Skywalker alsof ze gewoon heel graag heel veel cameo’s van oude personages erin wilden gooien voor de nostalgiewaarde, maar daardoor vergaten ze de huidige een beetje. Er wordt gesuggereerd dat Finn, Poe en Rey een nieuwe eenheid vormen, zoals Han, Luke en Leia dat ooit deden, maar weinig momenten in de film laten dat ook daadwerkelijk zien. Finn en Poe hadden zoveel waardevoller voor Rey kunnen zijn, maar juist deze twee personages worden in The Rise of Skywalker vergeten.

Het plot draait voornamelijk om Rey, haar ontwikkeling als Jedi en waar zij vandaan komt. Dit is goed uitgewerkt en geloofwaardig. Opvallend is dat Reys relatie met robots of niet-menselijke personages vaak emotioneler aanvoelt dan die met haar vrienden. De vriendschap tussen Rey en robot BB8 is emotioneel en zoet. Verder zet Daisy Ridley een fijne nieuwe heldin neer.

kylo ren, adam driver, star wars: the rise of skywalker Foto: Walt Disney Studios

Ondanks het feit dat een aantal gevechtsscènes van The Force Awakens en The Last Jedi niet geëvenaard kunnen worden, zitten er in The Rise of Skywalker vette vechtscènes. Voornamelijk in gevechten tussen Kylo Ren en Rey vliegen de vonken ervan af. Kylo Ren is de hele trilogie lang een goede bad guy geweest en ook in deze film zet Adam Driver een interessant en diep personage neer dat niet door en door slecht is, maar ook duidelijk nog verleid wordt door het licht. Het is juist deze tweestrijd die hem geloofwaardig maakt.

Al met al is Star Wars: The Rise of Skywalker een spannende conclusie met een emotioneel einde. De nostalgiewaarde is hoog, maar er had zoveel meer gedaan kunnen worden met de personages van nu. De vriendschappelijke band tussen Finn, Poe en Rey is lief en de acteurs hadden een fijne dynamiek met elkaar, maar het bleef oppervlakkig. Ondanks dat zijn de heftige vechtscènes, Rey als heldin en Kylo Ren als overtuigende slechterik, een recept voor een meeslepend einde van deze trilogie.