Atelier Dusk Trilogy

De Atelier Dusk Trilogy brengt ons een mooie verzameling van drie klassieke Atelier-games. Als liefhebber van deze reeks moet je dit zeker in huis halen, maar voor onbekenden is deze collectie misschien iets te veel van het goede. Het zijn namelijk erg langzame JRPG's en de originele varianten zijn eigenlijk nog nauwelijks verouderd. Bereid je voor op uren en uren gameplay die langzaam op gang komt. De DX-versies hebben de game qua uiterlijk opgepoetst, maar verder zijn er geen noemenswaardige toevoegingen.

In Atelier Dusk Trilogy zitten drie games uit de Dusk-serie van de Atelier-reeks. Deze spellen zijn ooit uitgebracht voor de PlayStation 3 tussen 2013 en 2015 en zijn nu in een nieuw jasje gestopt zodat liefhebbers deze delen opnieuw kunnen ervaren of nieuwkomers juist een mooie verzameling hebben om te proberen. Wij zullen elk deel kort bespreken voor ons oordeel over de hele collectie van deze JRPG’s.

Atelier Dusk Trilogy

Atelier Ayesha is het eerste deel van de reeks. Daarin volgen we Ayesha, die medicijnen maakt voor dorpen. Ze bezoekt het graf van haar zus elke dag, tot een mysterieus figuur haar daar ontmoet. Vervolgens komt ze in aanraking met alchemie en besluit ze op zoek te gaan naar het verhaal achter de verdwijning van haar zus, die niet overleden blijkt te zijn. In de game ga je van locatie naar locatie, verzamel je ingrediënten voor je recepten en versla je vijanden, allemaal terwijl je het verhaal achter je verdwenen zus ontdekt.

De game is enigszins verouderd, maar nog steeds een prima JRPG voor de liefhebber. Animaties zijn houterig, het spel komt erg langzaam op gang en de gameplay zelf is ook wat traag. Zo ben je in het begin nog veel ingrediënten aan het zoeken en medicijnen aan het maken, terwijl het verhaal weinig vordert. De gevechten zijn, zoals je kunt verwachten van een JRPG, strategisch, waarbij je om de beurt acties uitvoert. Alle handelingen die je uitvoert buiten gevechten kosten tijd. Het verzamelen van spullen voor recepten kan je zo een dag of twee in de spelwereld kosten, waardoor gebeurtenissen rondom jouw avontuur ook beïnvloed worden. Dit stoort redelijk omdat bij het maken van een drankje alles moet koken en uitdruppelen in een flesje. Dit kost net zoveel tijd als een plant plukken, namelijk enkele uren. Als je drankjes maakt, waar de game redelijk om draait, dan kan het zijn dat je bepaalde verhaallijnen mist omdat alles tijd kost. Al met al is het wel een prima avontuur als je van dit soort spellen houdt en de traagheid kunt behappen, maar dit is de minst interessante van de drie vanwege de tekortkomingen.

Atelier Dusk Trilogy

In Atelier Escha & Logy, het tweede deel, volgen we Escha en Logy in hun gezamenlijke avontuur om een vliegend schip te bouwen met behulp van alchemie. Zij moeten een ruïne doorzoeken en daar komen ze alleen door te vliegen. Je kunt aan het begin van de game kiezen welk personage je wilt zijn. Het leeuwendeel van het verhaal is hetzelfde, met uitzondering van kleine gebeurtenissen en het einde. Beide personages hebben andere stijlen van alchemie en kunnen daardoor verschillende voorwerpen synthetiseren zoals medicijnen, uitrusting en meer.

Dit deel van de Dusk-reeks is iets spannender dan zijn voorganger. Het gevoel van avontuur is hier meer aanwezig dankzij het verhaal zelf en de mate waarop het vordert. Je komt sneller in gevechten, waardoor de nood en het gevaar van het avontuur duidelijker worden. Nog steeds is de game traag, maar minder dan de andere spellen. Vanwege de verschillen tussen de twee personages voelt de game ook iets anders aan afhankelijk van wie je gekozen hebt. Geen grootse verschillen, maar toch een andere ervaring. Aangezien slechts kleine delen van het verhaal anders zijn, nodigt het ons helaas niet uit om het volledig opnieuw te ervaren met het andere personage.

Atelier Dusk Trilogy

Atelier Shallie is de hekkensluiter van de Dusk-reeks. Het speelt zich enkele jaren af na de vorige delen. Ook hier moet je kiezen als wie je wilt spelen, wat het verhaal en ervaring lichtelijk beïnvloedt. De vriendschap tussen de twee personages is een van de belangrijkere onderdelen uit het verhaal. Wat anders is dan bij de twee vorige delen, is dat je in deze game geen tijdsdruk ervaart. Het spel heeft wel een motivatie-balk waarbij het afronden van taken je meer motivatie geeft, want hoe langer je wacht met het doen van taken, hoe langzamer je wordt. Dus ondanks de afwezigheid van tijd, bevordert het je algemene spelervaring als je niet te lang wacht. Toch zitten er geen straffen aan, waardoor je de game toch kunt beleven zoals je wilt.

Wat erg prettig is aan deze game, is dat dit het eerste spel is waarbij je de camera kunt draaien. Zodoende heb je een beetje een overzicht van de locaties en waar je naartoe moet. Bij de vorige delen kreeg je een vaste camera en zag je soms niet goed wat er om je heen gebeurde. De velden waar je loopt veranderen op basis van je beslissingen in de game, wat tof gedaan is. Daarbij is dit de makkelijkste game van de drie om in te komen, vanwege het feit dat de systemen iets zijn versimpeld. Jammer dat dit de beste instapkeuze is, aangezien je het verhaal dan achterstevoren zou beleven.

Atelier Dusk Trilogy

In onze beleving is de Atelier Dusk Trilogy enigszins overbodig, want de originele versies zijn niet echt verouderd. De DX-toevoeging lijkt dus ver van nodig. Er zijn minimale aanpassingen gedaan zoals een kleine uiterlijke poetsbeurt en de mogelijkheid om te rennen in plaats van lopen. De games zijn ook nog steeds goed als je deze reeks altijd al tof hebt gevonden. Voor liefhebbers van JRPG’s zijn de spellen misschien wat aan de trage kant en vindt er minder actie plaats dan de gemiddelde andere game, maar de verhalen zijn interessant. De collectie is een mooie manier om drie sterke JRPG’s in huis te halen, maar mogelijk alleen interessant als je de games altijd al hebt willen proberen of een echte liefhebber bent en bereid bent de langzame gameplay te nemen voor wat die is.

Voor deze review is de Atelier Dusk Trilogy gespeeld op een PlayStation 4. De verzameling is ook verkrijgbaar voor de Nintendo Switch en de drie spellen zijn ook afzonderlijk te verkrijgen.