Escape Tales: Het Ritueel

Escape Tales: Het Ritueel is een toffe puzzel-ervaring zonder tijdsdruk, waarbij je langzamerhand steeds meer te weten komt over het ritueel. Door de juiste aanwijzingen te volgen en goede keuzes te maken, bepaal je zelf het einde van dit verhaal, dat je eventueel opnieuw kunt beleven. Er zijn wat kleine minpuntjes, maar als geheel is het een mooi spel.

Tegenwoordig worden escape room-spellen en varianten daarop steeds populairder. Zo probeert de Escape Tales-serie deze ervaring over te brengen via een kaartspel, waarbij tijd niet centraal staat, maar juist het verhaal. Zodoende duurt dit spel ook langer dan het bekende uurtje en is het de bedoeling om de ervaring rustig te beleven. Binnenkort komt het tweede deel van de serie uit, genaamd Escape Tales: Low Memory en daarom gaan we het eerste deel, Escape Tales: Het Ritueel, eens goed bekijken.

Escape Tales: Het Ritueel Foto: Joost Klein Middelink

Aan het begin krijgen we instructie hoe het spel precies in zijn werk gaat. Je leest een paragraaf uit een boekje en volgt de instructies op. Zo begonnen we bij een locatie en konden we actiepunten inzetten om het gebied te doorzoeken. Daar kun je vervolgens zowel nuttige als waardeloze informatie, voorwerpen of puzzels vinden. Mogelijke antwoorden moet je in de app of website invullen, dan krijg je weer instructies welke paragraaf je moet lezen of kaarten je moet pakken. Zodoende, afhankelijk van je keuzes, lees je grotendeels het boek door en kom je tot een van de vele eindes. Dit duurt, volgens de doos, tussen de drie en zes uur.

Ondanks de naam Escape Tales, is dit namelijk geen klassiek escape room-spel. Je kunt er namelijk zo lang over doen als je wilt en zelfs tussendoor stoppen. Doordat er geen tijdsdruk is, kun je goed nadenken over al je handelingen. Maak je slechte keuzes, loopt het minder goed af voor jouw hoofdpersoon. Het is meer een ‘Choose your own adventure‘-stijl zoals van vroeger. Sommige keuzes hebben meer invloed dan anderen, dus overpeins de mogelijke opties goed. Uit welke voorwerpen kies je? Welke kant ga je op en besluit je wel of niet naar een mysterieus persoon te luisteren? Dit alles bepaalt welke locaties je ontdekt, met bijpassende puzzels, en welk einde je zult beleven.

Al met al biedt Escape Tales: Het Ritueel een interessant interactief verhaal, waarbij je zelf verantwoordelijk bent voor het einde. Er waren ook een aantal zaken die ons opvielen. Zo is het, vooral in het begin, erg onduidelijk wat de bedoeling is en wat het nut is van bepaalde handelingen. Deze kosten je waardevolle actiepunten, die je noodlot kunnen verzegelen, dus dat voelt vooral in het begin erg afstraffend. Later in het verhaal wordt het meeslepender, waardoor keuzes meer voor de hand liggen, maar de beginner krijgt dus flink wat voor de kiezen en moet je veel geluk hebben. Ook kan een ogenschijnlijke betekenisloze beslissing soms later van dergelijk belang zijn dat het einde daardoor volledig is aangepast. Dit is jammer, zeker als je je van geen kwaad bewust bent.

Daarbij is het een erg lang avontuur. Anders dan bij een gewone escape room, kun je het spel nog een keer beleven. Zeker door de tijdsduur werden wij echter niet uitgenodigd om nogmaals het avontuur te doen, aangezien er slechts kleine verschillen zullen zijn. Wij lazen het boekje door om te kijken welke andere eindes er waren, maar je kunt het natuurlijk opnieuw beleven met een ander. Ook ervaar je niet alle ruimtes en puzzels, doordat je deze niet tegenkomt als je ervoor gekozen hebt een bepaalde ruimte niet in te gaan. Logisch natuurlijk, maar zo mis je misschien toffe puzzels. Ook hier voel je niet de noodzaak om het geheel opnieuw te doen, als het slechts drie van de twintig puzzels zijn. Wanneer het spel eenmaal op gang is gekomen, is het wel dermate intrigerend, waardoor je snel door wilt en blijft spelen tot het einde, maar het opnieuw spelen zal bij veel mensen niet interessant genoeg zijn.

Aan het einde van Escape Tales: Het Ritueel waren we gelukkig met de beslissingen die we hadden genomen, want we hadden het beste einde weten te bereiken. Ongeacht dat het spel opnieuw speelbaar is, werden wij niet heel enthousiast om opnieuw het avontuur van vier uur te ondergaan. Ondanks de kleine minpunten die het spel hinderen, blijft de complete ervaring wel erg tof en is het weer eens iets anders dan een gewone escape room. Het verhaal, de puzzels, de manier waarop het spel zich vordert; het voelt allemaal als een spannend avontuur. Wij kijken uit naar het volgende deel: Escape Tales: Low Memory.

Escape Tales: Het Ritueel