Monster Energy Supercross 3
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Op wat kleine aanpassingen na, verschilt Monster Energy Supercross 3 weinig met zijn voorganger. Het racegedeelte is nog steeds dik in orde en dat maakt ook van dit derde deel een prima motorcross-game.

Voetbalfans kunnen elk jaar genieten van een nieuwe FIFA of PES, schietfanaten kunnen jaarlijks aan de slag met een nieuwe Call of Duty en voor racefans is er de jaarlijkse verversing van de F1– en MotoGP-delen. Ook Monster Energy Supercross keert elk jaar weer terug met een nieuw deel. Vorig jaar was Monster Energy Supercross 2 een weinig veranderde opvolger van het eerste deel. Kiest de Italiaanse ontwikkelaar Milestone met Monster Energy Supercross 3 opnieuw voor de veilige weg? Je leest het in onze review.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Monster Energy Supercross 3 is weinig vernieuwend ten opzichte van het vorige deel. In de carrièremodus kies je een fabrikant en ga je van race naar race om het kampioenschap proberen te bemachtigen. Dit keer race je voor de officiële teams en voor de fans zal dat een welkome aanvulling zijn. Af en toe krijg je een uitnodiging om deel te nemen aan een trainingsdag van je team. Met elke race verdien je SX Credits, waarmee je nieuwe helmen, brillen en laarzen kunt kopen. Ook de track-editor en het oefenterrein keren weer terug. Die laatste biedt diverse uitdagingen om het motorcrossen een beetje onder de knie te krijgen. Een andere vernieuwing aan dit derde deel is de mogelijkheid om met vrouwelijke coureurs te racen.

Het motorcrossen zelf is nog steeds behoorlijk pittig. Je kunt diverse hulpmiddelen aan zetten, maar het racen gaat meer richting simulatie dan dat je lekker arcade-achtig kunt rondscheuren door de modder. Het vergt behoorlijk wat oefenen om de combinatie aan heuvels met zo min mogelijk verlies aan snelheid door te komen. Gelukkig is de game met alle hulpmiddelen aan redelijk vergevingsgezind, waardoor je niet continu van je motor af zal lazeren. Dankzij een aanpassing heb je nu ook volledige vrijheid om je motor in de lucht te draaien, waarmee je spectaculaire stunts kunt uithalen. Ook in dit derde deel is het racegedeelte het beste onderdeel van de game.

Monster Energy Supercross 3 heeft wat kleine aanpassingen, maar is grotendeels meer van hetzelfde. Doordat het racegedeelte nog altijd lekker in elkaar zit, is ook dit derde deel een prima motorcross-game geworden.

Monster Energy Supercross 3 is voor deze review gespeeld op de Xbox One. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.