Bookbound Brigade

Bookbound Brigade is een interessant avontuur, maar slaat op enkele vlakken de plank mis. Het concept van een groep helden uit de klassieke literatuur die samen een team vormen, is leuk gedaan, maar de uitwerking is tekortkomend. De besturing is erg onzuiver, terwijl puzzels dat wel van je verlangen en het frustrerend wordt. De meeste gevechten zijn enigszins saai, terwijl eindbazen weer episch aanvoelen. De omgevingen zijn simplistisch, waardoor het idee van een avontuur uitblijft. Een leuk idee, maar het komt niet goed uit de verf.

Dat het Metroidvania-genre nog steeds blijft vernieuwen, is wel duidelijk. Het ronddolen in een grote wereld terwijl je meer vaardigheden verkrijgt, blijft interessant genoeg dat er telkens nieuwe games bijkomen. Zo ook Bookbound Brigade, een spel waarin je op avontuur gaat met de hoofdpersonen uit verschillende werken van de klassieke literatuur. Lees hier of deze helden hun naam eer aan doen.

Bookbound Brigade

Bij het opstarten van de game krijg je de introductie te zien. Het blijkt dat een legendarisch boek is gestolen waarin alle belangrijke verhalen stonden. Uit angst dat deze papieren verloren raken, gaan de helden uit de verhalen zelf op zoek naar alle personen en boekdelen zodat deze gered kunnen worden. Je begint in een bibliotheek en verplaatst je door de boeken heen. De spelwereld is opgebouwd en gebaseerd op de verhalen waar de personages uitkomen. Zo ontdek je zeeën, bossen, woestijnen, antieke werelden en meer dingen die rechtstreeks uit de literatuur lijken te komen.

Je beweegt je voort als een groepje helden uit klassieke boeken zoals Robin Hood, Dracula, Nikola Tesla, The Wizard of Oz en meer. Deze groep blijft dicht tegen elkaar aan staan, waardoor ze gelijktijdig vijanden kunnen aanvallen en elkaar kunnen helpen. Gedurende het spel leer je nieuwe formaties, waardoor je langs verschillende obstakels kan komen. Zo kunnen de helden op elkaars hoofd staan zodat je hogere plekken kunt bereiken, of in een nette lijn lopen om onder blokkades door te wandelen. Daarbij kunnen alle acht helden ook vaardigheden verkrijgen zoals een dubbele sprong of een sterker zwaard, waardoor je nog verder komt in de wonderlijke wereld.

Bookbound Brigade

Bookbound Brigade is een Metroidvania-achtig spel waarbij je overal in de spelwereld kan komen, mits je de juiste vaardigheden hebt verkregen. Deze kun je weer in andere gedeeltes vinden, waardoor je voor je gevoel oprecht sterker wordt en dit zelf allemaal ontdekt. Helaas komt dit niet helemaal goed uit de verf, omdat het overduidelijk is welke richting je op moet en het als gevolg alsnog als een zeer lineair spel aanvoelt. In de delen waar je wel meer vrijheid krijgt, verdwaal je weer zo makkelijk dat het meteen frustrerend wordt. Deze frustratie komt mede doordat het concept van de boekenwereld weliswaar erg leuk is, maar totaal niet herkenbaar is. Waar het bronmateriaal genoeg variatie en unieke onderdelen biedt, lijkt het spel deze volledig te negeren, waardoor de personages niet helemaal goed thuis lijken. Het voelt eerder alsof de makers zelf werelden hebben gebouwd en daar willekeurig helden uit boeken in hebben gegooid.

Daarbij is de besturing verre van ideaal. Het lijkt gemaakt te zijn voor een controller, want met het toetsenbord op de pc is de indeling van de knoppen extreem onhandig en dit valt ook niet aan te passen. Ook voelen de personages erg onstabiel, want de ene keer kun je wel op een platform staan met een enkel personage, maar de andere keer val je er gewoon vanaf. Er zijn puzzels waarbij je heel secuur moet bewegen, maar door de instabiliteit van de groep, maak je hier heel erg snel fouten. Zodoende geeft de game het gevoel dat jij als speler faalt, terwijl de systemen van het spel je juist dwarszitten. Je krijgt als speler ook geen duidelijkheid over wanneer iets wel of niet werkt.

Bookbound Brigade

Gevechten stellen ook niet veel voor, want je hoeft slechts de aanvalsknop herhaaldelijk in te drukken en dan win je al. Bij sommige wezens moet je een bepaalde tactiek gebruiken, maar dat zal nooit diepgaand zijn behalve bij eindbazen. Deze gevechten voelen groots en zetten je tegenover klassieke vijanden van de literatuur zoals Medusa, Cthulhu en meer. Het is jammer dat het verschil tussen de gewone gevechten en de eindbazen zo groot is. Op de bazen na, voelen de meeste gevechten aan als een hersenloze taak.

Bookbound Brigade heeft een leuk concept met een interessante opzet, maar het spel weet gewoon niet genoeg te boeien. De omgevingen zijn simplistisch en generiek, de gevechten voelen grotendeels overbodig en de besturing is verre van ideaal voor het type gameplay. Knokken tegen eindbazen is tof, maar gebeurt te weinig om de rest van het spel leuk te maken. Het is grappig om als team verschillende problemen aan te pakken, maar door de onhandigheid in de besturing frustreert dat meer dan dat het plezier oplevert. Al met al weet de game gewoon niet genoeg te presteren om goed te worden. Dat is wel jammer, want het idee achter Bookbound Brigade is erg leuk.

Bookbound Brigade is voor deze review gespeeld op een pc, het spel is ook verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Nintendo Switch.