Pillars of Eternity 2: Deadfire console-versie
Erwin Voorn
Erwin Voorn
Eindredacteur

Ook op de consoles is Pillars of Eternity 2: Deadfire een erg goede game met veel diepgang en keuzemogelijkheden. Dankzij alle toegevoegde DLC ben je er zeker wel even zoet mee. De besturing met de controller is even wennen, maar werkt verder goed. Je zal wel geduld moeten hebben met de vele laadschermen die soms best lang kunnen duren.

In 2018 bracht Obsidian Entertainment Pillars of Eternity 2: Deadfire naar de pc, waar we destijds razend enthousiast over waren. Nu, een ruime anderhalf jaar later, komt de ontwikkelaar achter Fallout: New Vegas en The Outer Worlds met de Ultimate Edition. Niet alleen bevat deze editie alle verschenen DLC; consolebezitters kunnen dit avontuur nu voor het eerst gaan beleven. Of dit tweede deel ook op de consoles een absolute aanrader is, lees je in deze review.

Pillars of Eternity 2: Deadfire speelt zich een aantal jaar na het eerste deel af. De god Eothas ontwaakt en vernietigd Caed Nua en dood iedereen die in de omgeving van het fort woonde. Jij, de watcher, bent een van die doden en krijgt van de overige goden de taak om Eothas achterna te reizen richting de Deadfire-archipel. Samen met oude bekenden en nieuwe gezichten probeer je de losgeslagen god opnieuw af te stoppen.

In deze review focussen we ons vooral op de overzetting van de besturing naar de controller. Het is in het begin even flink wennen, maar uiteindelijk is de overzetting redelijk goed geslaagd. Zo zijn veel functies weggewerkt onder de LT en RT-knoppen, waardoor het bijvoorbeeld heel eenvoudig is om te switchen tussen je inventaris, queesten of het selecteren van je skills tijdens gevechten. De Y-knop kan gebruikt worden om een muiscursor te activeren, handig als het niet lukt om interactie met een gesloten kist of de toegang tot een gebouw te krijgen. Een minpunt is de matige onderscheiding tussen je geselecteerde dialoogoptie en de overige keuzemogelijkheden. Doordat er geen muiscursor aanwezig is tijdens het kiezen van dialogen, is het lastig te zien welke optie je gaat selecteren.

Een behoorlijke ergernis zijn de vele laadschermen en die soms ook best lang kunnen duren. Na elk gebouw die je betreedt en verlaat, zal je even moeten turen naar zo’n laadscherm. Het haalde ons toch wel wat uit de belevenis. Moet je Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition halen voor je console als je geen game-pc hebt staan? Jazeker wel! Het is verder een erg goede game met een diepgaand verhaal en veel keuzemogelijkheden. Je zal alleen wel wat geduld moeten hebben met de vele laadschermen.

Pillars of Eternity 2: Deadfire – Ultimate Edition is voor deze review gespeeld op Xbox One. De game is verkrijgbaar voor PlayStation 4, Xbox One, Nintendo Switch en pc.