Samurai Shodown (Switch-versie)

Samurai Shodown is nog steeds een geweldige vechtgame, mede dankzij de tactische stijl van vechten en de feodale Japanse sfeer. Grafisch is het duidelijk dat het minder mooi is dan de andere platformen, maar eenmaal in een knokpartij let je daar niet meer op. Toch is het jammer dat de game pas een jaar na originele release is verschenen voor de Switch. Ook zijn er geen toevoegingen gedaan, wat een beetje een bittere smaak achterlaat. Al met al blijft het wel een steengoede game.

Vorig jaar kwam het welbekende vechtspel uit voor de PlayStation 4 en Xbox One, waarvan je hier de review terug kunt lezen. Nu is Samurai Shodown ook beschikbaar voor de Nintendo Switch. In deze review kijken we hoe deze versie het doet.

Samurai Shodown

Voor mensen die onbekend zijn met de Samurai Shodown-serie, hier een kleine uitleg. Als mooi uitgedoste personages uit feodaal Japan ga je op avontuur en op zoek naar een bezeten prinses. Zij heeft gebruik gemaakt van duistere krachten en het is jouw taak om deze kwaadaardige entiteit uit te schakelen. Onderweg kom je allerlei vechters tegen met elk een eigen motief, maar ze staan jou hoe dan ook in de weg. De serie was vroeger erg populair en komt met deze game terug van weggeweest.

De gevechten spelen zich af in allerlei prachtige omgevingen en vanwege de traagheid van het knokken, komt de diepgang goed aan het licht. Door mentale spelletjes te spelen met je tegenstander kunnen kleine foutjes fataal zijn. Willekeurig wat doen wordt hard afgerekend, waardoor het vechten tactische zetten beloont. Elk personage beschikt over unieke vaardigheden en een superaanval die slechts eenmaal per gevecht gebruikt kan worden, of hij nou raakt of niet. Daarbij beschikken alle personages over een woede-meter. Hoe meer klappen je ontvangt, hoe meer je hiervan opspaart. Eenmaal geactiveerd zijn je aanvallen sterken. Zodoende moet je per nieuwe tegenstander constant afwegen wat de beste aanpak zal zijn.

In de review van vorig jaar spraken we over de mooie terugkeer van een oude bekende. Dit keer kun je het spel meenemen voor onderweg. Er is niet veel veranderd aan dat spel, waardoor het vrijwel een exacte kopie is van vorig jaar. De enige verschillen zijn dat er inmiddels meer personages beschikbaar zijn in de winkel en dat het grafisch iets verminderd oogt. Doordat de rekenkracht van de Nintendo Switch lager ligt dan de andere platformen, valt dit als eerste op. Het ziet er niet slecht uit, alleen wat minder strak. Er is ingeleverd op de scherpte en details van de omgevingen, maar tijdens de gevechten mag dit de pret niet drukken. De gameplay zelf is immers zo soepel als normaal. De Switch kan Samurai Shodown prima draaien en tijdens gevechten lijkt de mindere kracht van de console ook absoluut geen probleem. Zowel op de tv als in handheld-modus draait de game als een zonnetje.

Samurai Shodown

Het enige minpunt is dus de verminderde grafische vormgeving, maar dit zou je alleen storen als je erg kort ervoor of erna de andere versies speelt. Anders valt het niet bepaald op. Toch is het jammer dat de Switch-versie bijna een jaar op zich heeft laten wachten, zeker aangezien er geen enkele toevoegingen zijn gedaan. Je krijgt geen nieuwe personages cadeau, er is geen unieke modus, niks. De enige reden om deze game in huis te halen lijkt dan ook als je het spel nog niet gespeeld hebt omdat je de andere platformen niet bezit of je bent zo’n fan dat je Samurai Shodown graag onderweg wilt spelen. Zodoende voelt het toch iets als mosterd na de maaltijd.

Al met al is Samurai Shodown zeker geen slechte game, want het diepgaande vechtsysteem is zodanig ingedeeld dat vechten een mentaal spel wordt en roekeloosheid afstraft. Toch is het jammer dat de game bijna een jaar na originele release pas is verschenen voor de Nintendo Switch, zonder enige aanpassing of toevoeging. Pc-eigenaren zullen zelfs nog langer moeten wachten. Dit voelt allemaal wat spijtig aan, waardoor deze goede game toch een bittere nasmaak heeft. Desalniettemin moet je deze game zeker in huis halen, als je liefhebber bent van tactische gevechten, klassieke feodale Japanse beelden en bloederige ontmoetingen, maar alleen als je de game nog niet hebt kunnen spelen.

Voor deze review is Samurai Shodown gespeeld op de Nintendo Switch. Het spel is al een tijdje verkrijgbaar voor PlayStation 4 en Xbox One en zou later nog naar pc moeten komen.