Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary

Mocht je beide titels nog niet gespeeld hebben, dan is dit dé beste manier om dit alsnog te doen. Heb je de games echter al eens ervaren, dan geeft dit Double Pack je niet veel redenen om nogmaals de portemonnee te trekken.

Platinum Games is een van de beste studio’s als het aankomt op actiegames. Vooral bekend door Bayonetta, weten ze keer op keer indruk te maken als het aankomt op hack & slash-gameplay overgoten met een fraaie Japanse saus. De eerste Bayonetta viert samen met het wat minder bekende Vanquish haar tiende verjaardag dit jaar. Reden dus voor een feestje en een heruitgave op de huidige consoles. Beiden zijn nu samen verkrijgbaar als het Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary-pakket en wij kijken voor je of het de moeite waard is ze alsnog, of opnieuw, in huis te halen.

In Bayonetta kruip je in de huid van een vrouwelijk personage met dezelfde naam als de titel. Na een slaap van 500 jaar ontwaakt ze op de bodem van een kist op een kerkhof en is ze al haar herinneringen kwijt. Langzaam maar zeker komen deze echter terug en kom je als speler te weten hoe Bayonetta aan haar speciale krachten komt. De inspiratie uit games als Devil May Cry is duidelijk aanwezig, maar Platinum Games weet er toch een behoorlijk eigen draai aan te geven.

Vanquish is qua verhaal wat minder spectaculair. De Russen nemen een ruimtestation van de Amerikanen over en dreigen hiermee hele steden te verwoesten, wanneer Amerika niet ingaat op hun eisen. Jij moet daar met je geavanceerde exo-skelet een einde aan zien te maken. De game is een aaneenschakeling van spectaculaire actiemomenten die doen denken aan Halo en Gears of War. Door middel van dekking zoeken en bullet-time, vecht je je een weg door gigantische hoeveelheden vijandige robots en word je regelmatig getrakteerd op een over-the-top-cutscene.

Voor deze re-release hebben beide titels een kleine upgrade gehad. Op de duurdere varianten van de consoles draaien ze nu in een 4K-resolutie op 60 frames per seconde. Nooit eerder vloog de actie zo soepel over je scherm en het maakt dat de games nog steeds fris aanvoelen. Sowieso valt op dat beide titels erg soepel spelen en amper verouderd aanvoelen. Een groot compliment aan de ontwikkelaars van destijds.

Ook profiteren de games van het feit dat de huidige hardware gewoon een stuk krachtiger is. Tijdens het spelen word je amper getrakteerd op laadtijden en dat is een flinke vooruitgang ten opzichte van vorige uitgaven.

Helaas kan de resolutie-boost niet verhullen dat beide titels toch echt tien jaar oud zijn. Lelijk willen we het niet noemen, maar zowel Bayonetta als Vanquish zijn niet heel mooi oud geworden. Zeker tijdens de tussenfilmpjes is goed te zien dat er in tien jaar hele grote stappen zijn gezet qua animaties, maar ook gelaatsuitdrukkingen.

Met Bayonetta & Vanquish 10th Anniversary haal je twee games in huis die nog steeds de moeite waard zijn. Beide titels zijn grafisch wel duidelijk verouderd en dat kunnen ook de upgrades in resolutie en fps niet verhullen. Mocht je deze games nog niet hebben gespeeld, dan is dit een mooie kans. Mocht je ze echter al op een ander platform bezitten, dan geeft dit pakket je niet veel redenen om nogmaals de portemonnee te trekken.