MLB The Show 20

MLB The Show 20 bouwt verder op een game die al erg goed was. Zowel voor veteranen als beginners weet het een prima honkbalervaring te bieden.

Nu alles op zijn gat ligt, inclusief alle sportcompetities, moeten we op zoek naar andere manieren om onszelf te vermaken. Gelukkig blijft het nog altijd mogelijk om virtueel de strijd aan te gaan in praktisch alle sportdisciplines, waaronder ook honkbal. De MLB The Show-reeks staat al sinds een tijdje bekend als de ultieme game voor liefhebbers van deze sport en sinds kort ligt MLB The Show 20 in de winkels. Het is een spel waarin je kan proberen om jezelf op te werken naar de top van de honkbalwereld.

Net als de meeste sportspellen biedt MLB The Show je een keur aan mogelijkheden om je ei kwijt te kunnen in de sport. Diamond Dynasty is vergelijkbaar met de Ultimate Team-modus die je waarschijnlijk wel van FIFA kent. De variant die MLB je biedt, is echter een flink stuk uitgebreider en geeft je ontzettend veel mogelijkheden: of je nu zin hebt in volledige wedstrijden voor het echie, of gewoon lekker met vrienden wil chillen en zelf iets op wilt zetten, voor ieder is er wat wils en het prettige is dat niet alles de tijd van een volledige wedstrijd hoeft te kosten. Daar ben je namelijk al gauw drie kwartier mee bezig.

Nieuw in Diamond Dynasty is de Showdown-modus waarin je een serie korte uitdagingen moet halen en zo van alles en nog wat kunt verdienen. Een leuke toevoeging, al is het allemaal niet baanbrekend voor wie bijvoorbeeld de versie van vorig jaar al in zijn bezit heeft. Dat geldt eigenlijk voor alle toevoegingen: ze zijn welkom, maar geven je niet plots een veel beter of uitgebreider spel.

Dat is ook niet erg, want de basis is al enorm uitgebreid. Naast de Diamond Dynasty zijn er ook Road to the Show, March to October en Franchise. In eerstgenoemde moet je je als rookie opwerken naar de hoofdcompetitie. Hier komt ook een rpg-achtig systeem bij kijken waarbij je statistieken en relaties verbeteren op basis van je prestaties en gesprekken met teamgenoten. Voor wie een beetje vlotjes door een seizoen wil, is March to October de modus om te kiezen. Hierin beleef je alleen de sleutelmomenten in een seizoen en krijg je opdrachten als win de eerste wedstrijd of draai een achterstand om. Als laatste is er de meest uitgebreide modus Franchise, waarbij je de opdracht krijgt om een honkbalclub helemaal naar eigen inzicht in te richten. Prettig is de keus daarbij met welke zaken je je bezig wilt houden en welke de A.I. voor zijn rekening neemt.

Ook qua gameplay heeft SIE San Diego Studios haar best gedaan om het voor iedereen aantrekkelijk te maken. Voor elk onderdeel van het spel zijn er meerdere besturingsmogelijkheden en het is aan jou om te beslissen welke daarvan je het meest aanspreekt. Een nieuw onderdeel van de gameplay dit jaar is het zogeheten Perfect-Perfect, waarbij wanneer je een perfecte pitch of hit aflevert de beloningen extra groot zijn. Het maakt de gameplay niet meteen een stuk beter, maar voldoening geeft het wel.

Wel nieuw dit jaar is het feit dat ook de spelers uit de minor leagues gelicenseerd zijn. Zeker voor wie de sport volgt, heeft dit een duidelijke meerwaarde. Waar eerst de rosters werden aangevuld met gegenereerde spelers is dat nu verleden tijd, wat voor een duidelijk realistischere game zorgt.

Qua presentatie is MLB The Show 20 ook dik in orde. De graphics zijn weer net ietsje mooier en dat terwijl de 2019-editie er al erg fraai uitzag. De gelijkenissen van spelers zijn treffend en ook de stadions en publiek zien er tip top uit. Tel daarbij de prima televisie-presentatie op en je hebt gewoon een bijzonder mooi sportspel.

Het enige waar we zelf niet zo enthousiast over zijn, zijn de menu’s. Hoewel ze fraai ogen zijn ze in onze beleving erg chaotisch en is het lastig om te zien waar nu de nuttige opties en belangrijke informatie staan. Zeker voor instappers kan de hoeveelheid informatie die op je af komt erg overweldigend zijn.

Mocht je zelf niet echt een honkbalfan zijn, maar wel nieuwsgierig zijn naar deze game, dan raden we je wel aan om je eerst te verdiepen in de sport. De game biedt je eigenlijk geen uitleg over de regels en ook het nut van de verschillende typen worpen en slagen zul je zelf uit moeten vogelen. Het jezelf even inlezen kan je een frustrerend begin besparen van wat uiteindelijk echt een game is die de moeite waard is.

MLB The Show 20 voegt eigenlijk alleen maar goede dingen toe aan een al uitstekende basis. Daarbij doet het zijn best om voor iedereen een toffe ervaring te bieden. Zeker voor liefhebbers van het Amerikaanse honkbal is dit het ultieme spel. Laat je niet tegenhouden door een wat stroef begin, want deze game is zeker de moeite waard!

Wij speelden MLB The Show 20 op de PlayStation 4. De game is exclusief voor dit platform.