Doorgaan naar artikel
Patrick van Meijl
Patrick van Meijl
Redacteur
Profiel

Steeds meer ontwikkelaars kiezen voor een soort Live Service-model voor hun games. Dit betekent dat ze langer ondersteund worden met zowel kleine evenementen als grotere uitbreidingen. Zo besloot ook Ubisoft dit met The Division 2 te doen. Nadat we onze originele recensie schreven, zijn er al verschillende kleine en grote uitbreidingen en een aantal verbeteringen verschenen. Een jaar later gaat de uitgever hier gewoon mee door en de eerste uitbreiding is The Division 2 Warlords of New York, een ideaal moment voor ons om er weer eens in te duiken en te kijken hoe het een jaar later met de shooter staat.

In deze nieuwe uitbreiding keer je terug naar de setting van het eerste deel van de game: New York. In plaats van dat het landschap nu besneeuwd is en de ramp met een dodelijk virus net plaatsgevonden heeft, is het nu zomer en is de stad overgeleverd aan de elementen en verschillende bendes. De lokale Division-agenten hebben jouw hulp nodig om agent Keener te stoppen. Hij heeft namelijk The Division verlaten en heeft nu snode plannen voor de stad en haar overgebleven inwoners. Het doel is hem en zijn handlangers uit te schakelen en de stad weer wat veiliger te maken.

Wat de originele versie onwijs goed deed, is nog steeds in stand gebleven: het schieten, de RPG-elementen, de loot, de missie-omgevingen en co-op-mogelijkheden zijn nog steeds de hoogtepunten van het spel. Veel hiervan is zelfs verbeterd. Zo heb je nieuwe specialisaties, meer wapens en uitrustingen om te verzamelen en zijn de omgevingen nog wat gevarieerder. Het gehele loot-systeem is zelfs verbeterd naar aanleiding van feedback van de spelers. Zo heeft ieder voorwerp nu aspecten die variabele waardes hebben, waardoor je nog langer bezig kunt zijn met het perfecte geweer of de ultieme uitrusting vinden.

the division 2 warlords of new york

Het nieuwe loot-systeem lost al een van de grootste problemen van de originele versie op. Helaas valt het verhaal van The Division 2 Warlords of New York wel wat tegen en zijn de vijanden niet erg memorabel. Het voelt meer als een klusjeslijst die je afwerkt, maar dan wel met inhoudelijk vrij leuke klusjes. Doordat er meer variatie in de vijanden en bossfights zitten, voelt iedere missie weer anders. Dit in combinatie met nieuwe gadgets en specialisaties, zorgt voor meer gevarieerde gameplay, waardoor het eigenlijk nooit saai wordt om wat bad guys overhoop te knallen.

Een ander nadeel is dat de vijanden, zeker de wat sterkere, onwijs veel kogels nodig hebben om te sterven. Zeker zodra je met meerdere spelers op pad gaat, is dit erg merkbaar. Het is een lastige opgave om vijanden of bossfights uitdagender en langer te maken zonder hen onwijs veel levenspunten te geven, maar het is niet erg leuk om honderden kogels in een vijand te schieten om hem of haar vervolgens vrolijk door te zien lopen.

the division 2 warlords of new york

We moeten Ubisoft toch echt een compliment geven. Ondanks dat je niet het hele jaar hoorde dat zo onwijs veel mensen het spel nog spelen, blijven ze het spel sterk ondersteunen. The Division 2 Warlords of New York zorgt wederom voor veel verbeteringen en nieuwe content en we kunnen niet wachten tot er weer meer wordt toegevoegd. Er blijven een aantal nadelen aanwezig, maar over het algemeen is het nog erg leuk om te spelen, zeker met vrienden. Eigenlijk kun je het spel ieder weekend wel een paar uurtjes spelen en zodra je klaar bent met alles, zijn er weer nieuwe dingen toegevoegd. The Division 2 is een voorbeeld geworden van hoe andere uitgevers en ontwikkelaars Live Service-games aan kunnen pakken.