One Piece: Pirate Warriors 4

One Piece: Pirate Warriors 4 is een prima spel, maar het is niet heel erg toegankelijk als je geen fan bent van de serie of fan van het genre.

One Piece is een populaire Japanse mangaserie die alweer zo’n twintig jaar bestaat. Het draait allemaal om de hoofdpersoon Monkey D. Luffy, die een lichaam als rubber heeft na het eten van een duivelsvrucht. Samen met diverse bemanningsleden vormt hij de Straw Hat Pirates en zijn ze op zoek naar de ultieme schat die bekendstaat als de “One Piece”. Hiermee wil Luffy de volgende piratenkoning worden. Deze keer zijn de Straw Hat Pirates terug om in One Piece: Pirate Warriors 4 de strijd aan te gaan met iedereen die ze op hun pad tegenkomen.

Het zal geen verassing meer zijn dat One Piece: Pirate Warriors 4 een zogenaamde musou-game is, aangezien de vorige spellen in de serie dat ook waren. Voor wie niet bekend is met het genre: in musou neem je het op tegen enorme hordes vijanden en sla je deze met tientallen tegelijk tegen de vlakte. Het grootste gedeelte van de tegenstanders bieden amper tegenstand, maar er zijn ook leiders en bazen die je niet zomaar neerslaat.  Het concept voor deze titel is niet aangepast en je kruipt in de huid van verschillende personages uit het One Piece-universum, met allemaal hun eigen speciale aanvallen, om je zo een weg te banen door alle tegenstanders. Het probleem van musou-games is vaak dat ze snel repetitief worden, maar dat valt bij dit spel gelukkig wel mee. Dit komt omdat de verschillende personages er niet alleen maar anders uitzien, maar over het algemeen ook anders aanvoelen tijdens het vechten. Zo zijn er vechters die enorm snel en wendbaar zijn en ook goed in de lucht kunnen vechten, maar je kunt ook kiezen uit een aantal enorm zware en krachtige personages die heer en meester zijn op de grond. Het zorgt vaak voor een andere manier van vechten en dat houdt het redelijk boeiend tijdens de campagne van zo’n 15 uur.

One Piece: Pirate Warriors 4 heeft verschillende modi waarmee je je kunt vermaken. Zo zijn er de eerdergenoemde campagne, die in dit spel Dramatic Log heet, en Free Log. Die laatste laat je alle missies van de campagne opnieuw spelen, maar dan met een personage naar keuze. Tijdens de campagne kun je namelijk vaak maar kiezen uit een handjevol vechters. Voor fans van One Piece zijn deze twee modi eigenlijk het meest leuk om te doen, want er zit echt een verhaal in met de nodige cutscenes. Het neemt je mee in de wereld van de Straw Hat Pirates en dat is wat je wilt als fan. Wanneer je de serie nog nooit hebt gezien, is het allemaal wel een beetje lastig te volgen omdat het behoorlijk snel gaat. Daarnaast kun je ook nog kiezen voor Treasure Log, een modus zonder verhaal en meer gericht op spelers die gek zijn op dit genre. Het geeft je de nodige uitdaging en wordt ook steeds moeilijker wanneer je verder komt. Treasure Log zal dan ook niet zozeer de One Piece-fans aanspreken, maar meer de musou-fanaten.

De gameplay van One Piece: Pirate Warriors 4 bestaat voor een groot deel uit het drukken op knopjes om zo lichte, zware en speciale aanvallen uit te voeren. Door het voltooien van missies krijg je beloningen, deze kun je inzetten om je personages beter te maken. Je kunt er deze keer voor kiezen om de vaardigheden van alle spelers tegelijk te upgraden of alleen voor een specifiek iemand. Je zult dus de juiste keuzes moeten maken. Het resultaat van de upgrades is ook duidelijk merkbaar tijdens het spelen, wat het gevoel van de juiste keuze maken nog eens extra versterkt.

Naast alle positieve punten van deze game zijn er ook nog een aantal negatieve. Zo is het grafisch niet heel erg indrukwekkend en zou je verwachten dat het in 2020 wel iets mooier had kunnen zijn, zeker na het verschijnen van Warriors Orochi 4. Nu kunnen we daar wel mee leven, want het draait toch vooral om de gameplay. Waar we iets minder over te spreken zijn, is de camera. Nu is het altijd lastig om dit helemaal goed te krijgen bij dit soort spellen, maar in One Piece: Pirate Warriors 4 is het soms wel heel dramatisch. Het is vooral lastig bij het vechten tegen een eindbaas omdat je deze toch goed in de gaten moet houden tijdens het gevecht. Je kunt de focus vastzetten op de eindbaas, maar op de een of andere manier weet de camera het toch voor elkaar te krijgen om deze uit het zicht te verliezen. Hierdoor kan het soms best frustreren als je daardoor een gevecht verliest en weer opnieuw moet beginnen.

One Piece: Pirate Warriors 4 is een prima musou-game die vooral fans van One Piece zal aanspreken. Mocht je de mangaserie niet kennen en geen enorme fan zijn van musou, dan valt er waarschijnlijk niet zoveel voor je te beleven. De ontwikkelaars van Omega Force hebben ervoor gezorgd dat de campagne niet snel gaat vervelen doordat de verschillende personages allemaal net iets anders aanvoelen. Grafisch gezien is het zeker niet het beste dat we ooit hebben gezien en dat is wel jammer. Ook werkt de camera op meerdere moment behoorlijk tegen en dat is wel echt storend. Toch weet het spel je te blijven trekken en hebben wij ons flink weten te vermaken.