Resident Evil 3

Resident Evil 3 is een regelrechte topper. Zowel verhaal, gameplay als graphics zijn dik in orde en maken dit tot een must-play.

Iets meer dan een jaar geleden verraste Capcom ons met de meer dan uitstekende remake van Resident Evil 2. De game was volledig opnieuw gemaakt en vertelde het verhaal van Leon en Claire vanuit een letterlijk nieuw perspectief. Deze nieuwe versie verscheen volkomen terecht in de verschillende eindejaarslijstjes. In de loop van vorig jaar werd al duidelijk dat ook Resident Evil 3 van een remake voorzien zou worden en die ligt aan het eind van deze week in de winkels. Weet deel 3 net zoveel indruk te maken?

Resident Evil 3 speelt zich ongeveer gelijktijdig af met het tweede deel, maar dan in een ander gebied in Raccoon City. Terwijl het T-Virus om zich heen slaat, heeft S.T.A.R.S.-agente Jill Valentine zich geïsoleerd in haar appartement. Een ongenode gast maakt echter een eind aan deze situatie, waarna ze tijdens haar vlucht de geheimzinnige Umbrella-huurling Carlos tegenkomt. Samen met een paar anderen maken ze een plan om uit Raccoon City te ontsnappen. Daarvoor zullen ze echter wel de nodige gevaren moeten trotseren.

Resident Evil 3

Waar Resident Evil 2 meer gericht was op overleven, is dit derde deel veel meer een actiespektakel waar jij de touwtjes in handen hebt. Dat blijkt al uit het feit dat het dit keer niet al te lang duurt, voordat je behoorlijk grof geschut in je handen hebt. Ook is er dit keer de mogelijkheid om een snelle stap opzij te zetten, om zo aanvallen van zombies te ontwijken. Het maakt je weerbaarder en dat is erg prettig. Nog altijd is het wel zo dat je de meeste zombies niet met één schot afmaakt, dus het blijft belangrijk om alleen de noodzakelijke schoten af te vuren en waar mogelijk de ondoden en ander gespuis dat op je pad komt te ontwijken.

Iets wat onmogelijk te ontwijken is, is de indrukwekkende Nemesis. Waar je in de vorige remake pas na een tijdje te maken kreeg met de Tyrant, is Nemesis eigenlijk het hele spel aanwezig en je weet nooit wanneer hij opduikt. Op de meest onverwachte momenten stormt hij plots door een muur heen en is het rennen geblazen. Daarbij zul je ook het nodige moeten ontwijken, want ook qua vuurkracht is deze vijand niet voor de poes. Dat maakt de ontmoetingen met Nemesis ontzettend intens, omdat je je compleet machteloos voelt tegenover deze praktisch onverslaanbare gigant.

Resident Evil 3 heeft dezelfde behandeling gehad als zijn voorganger, wat inhoudt dat je ook de avonturen van Jill en Carlos van een over de schouder perspectief bekijkt. Qua besturing is er dan ook eigenlijk niets veranderd en dat is ook niet nodig. Wel komt, doordat je nu wat meer munitie tot je beschikking hebt, het schieten op vijanden beter tot zijn recht en is de nu aanwezige stap opzij een duidelijke verbetering.

Op grafisch vlak heeft Capcom wederom een stap weten te zetten. Zeker wanneer je in het bezit bent van een PlayStation 4 Pro of Xbox One X, is het echt waanzinnig mooi. Vooral de personages zijn ontzettend gedetailleerd qua gezichtsuitdrukkingen, maar ook details. Ook de omgevingen waar je komt zijn stuk voor stuk prachtig en met veel gevoel voor detail opnieuw ontworpen. Zoals gezegd is Resident Evil 3 een stuk actierijker dan zijn voorganger, wat ook tot uiting komt in de filmpjes die je tussendoor voorgeschoteld krijgt. We hebben regelmatig met open mond zitten kijken naar het schouwspel dat zich voor onze ogen afspeelde. Deze game is wat dat betreft echt een showcase van wat de huidige generatie consoles kunnen.

Wanneer je Resident Evil 3 koopt, krijg je daar ditmaal ook een multiplayergame in de vorm van Resident Evil: Resistance bij. Hier moet je als groepje zien te ontsnappen aan een experiment van Umbrella. Al puzzelend en vechtend moet je je als groep een weg naar buiten banen, terwijl een andere speler in de vorm van de Mastermind dit probeert te voorkomen door allerlei uitdagingen op je pad te gooien. In potentie klinkt dit erg goed, maar vanwege het beperkt beschikbare aantal spelers in de periode voor release, hebben we dit niet voldoende kunnen uitproberen om hierover een oordeel te vellen. In de week na de release zullen we in dit gedeelte duiken en het van een aparte review voorzien.

Resident Evil 3 is wederom een dijk van een game en eigenlijk op elk gebied top. De game speelt als een zonnetje en de wat actievollere gameplay blijkt erg goed te passen bij het nieuwe perspectief. Tel daarbij de waanzinnig goede graphics en set-pieces en je hebt een van de beste games van dit voorjaar en misschien wel het jaar te pakken.