Resident Evil 2 Remake

De Resident Evil 2 remake is bijzonder geslaagd te noemen. Bijna elke wijziging pakt goed uit en het is knap dat Capcom de beklemmende sfeer uit het origineel heeft weten te behouden, ondanks het gewijzigde perspectief.

Na de uitstekende heruitgave van de eerste Resident Evil, werd halsreikend uitgekeken naar de remake van deel twee. Zeker toen de eerste screenshots opdoken en bleek dat Capcom niet voor het standaardrecept was gegaan, maar dat de game van de grond af aan opnieuw opgebouwd en herzien is. Nu ligt Resident Evil 2 Remake dan eindelijk in de winkel en kunnen we kijken of de klassieker van weleer met respect is behandeld.

Het eerste dat opvalt, zijn natuurlijk de flink verbeterde graphics. Raccoon City ziet er beter uit dan ooit tevoren en zeker de scenes die zich buiten in de regen afspelen, zien er geweldig uit. Capcom heeft daarnaast wat cosmetische ingrepen gedaan aan de omgevingen, zodat deze ook beter passen in de gameplay-aanpassingen die zijn gedaan.

Resident Evil 2

Wat het meest in het oog springt, is het aangepaste camerastandpunt. Niet langer bekijken we de actie schuin van boven, maar we kijken vergelijkbaar met Resident Evil 4, over de schouder mee van Leon of Claire. Gelukkig is het stil moeten staan om te schieten niet overgenomen van die titel, maar ondanks dat voelt de game erg beklemmend vanuit dit perspectief. Wat wel vervelend is, is dat je zonder wapens volledig weerloos bent. We snappen de keus om het nog eens extra spannend te maken, maar dat je zonder munitie of mes niet eens een zombie van je af kunt duwen, voelt af en toe wel frustrerend. Wat daarbij wel leuk gevonden is, is dat wanneer je je mes gebruikt om een zombie van je af te houden, je deze weer uit je tegenstander zal moeten halen voor je er weer de beschikking over hebt.

Gelukkig is de lompheid, of “tank-control” zoals het wel eens wordt genoemd, wel overgenomen. Het houdt in dat je je een beetje log voortbeweegt door de omgevingen, waardoor je continu gedwongen wordt om goed te moeten nadenken over de situatie waarin je je bevindt. Wanneer er een hoop vijanden op je afkomen, is het niet altijd het slimst om te blijven staan en ze op je dooie gemak af te schieten. Ook de schaarste aan munitie zorgt ervoor dat je altijd aan het overwegen bent waar je je waardevolle kogels aan besteedt: je weet natuurlijk nooit wat er om de hoek wacht!

Net als het origineel bestaat ook deze remake uit twee campagnes. Aan het begin kies je voor beginnend agent Leon, of de studente Claire Redfield die haar zusje probeert te vinden. Wat wel verschilt, is dat de structuur van het origineel is losgelaten. Beide campagnes staan nu wat meer op zich en hebben wat minder invloed op elkaar. Dat vertaalt zich in het feit dat Claire bijvoorbeeld opnieuw de puzzels zal moeten oplossen die door Leon al eerder zijn gedaan. Dat voelt toch een beetje jammer, want het vertroebelt de verhaalvertelling vanuit twee perspectieven die in elkaar vervlochten zijn.

Resident Evil 2 is een schoolvoorbeeld van hoe een remake zou moeten zijn. Bijna alle aanpassingen pakken goed uit en dat zorgt ervoor dat het spel als een moderne titel voelt. Dit gebeurt daarbij ook nog eens zonder dat de beklemmende sfeer uit het origineel verloren gaat. Capcom weet van een oude klassieker wederom een topper te maken!