Persona 5 Royal

Persona 5 Royal is de ultieme versie van een al geweldige JRPG.

Twee weken voor de release kwamen we al met een review-in-progress waarin je onze eerste indrukken van Persona 5 Royal kon lezen. Inmiddels hebben we een stuk meer uren in dit avontuur gestoken en is het tijd voor een eindoordeel.

Nog even een korte introductie voor de mensen die wellicht onze review-in-progress niet gelezen hebben en nog nooit van Persona 5 gehoord hebben. In Persona 5 Royal spelen we als Joker, een jongen die enigszins onterecht een strafblad heeft gekregen en naar een andere school moet en ook zijn ouderlijk huis achter moet laten.

Op deze nieuwe school gebeuren eigenlijk gelijktijdig twee dingen. Ten eerste kom je erachter dat er ongure dingen gaande zijn, met een gymleraar die zijn machtspositie behoorlijk misbruikt. Ten tweede kom je in een alternatieve versie van de school terecht waar je vervolgens vrijwillig naartoe kan reizen wanneer je wilt. Beetje bij beetje kom je erachter dat je in deze wereld ook het echte leven kan beïnvloeden. Zo ontstaan de Phantom Thieves.

Persona-serie, Persona 5 Royal Joker

Laten we het vooral hebben over wat er nieuw is in Royal. Ben je niet zo geïnteresseerd in de fijnere details, dan verwijzen we graag weer even naar onze review-in-progress.

Allereerst zijn alle Palaces, de dungeons van de game, nét wat anders. Dit uit zich in een paar verschillende manieren. Ten eerste hebben ze bijna allemaal een paar nieuwe gebieden. Soms is dit simpelweg een extra kamer met een voorwerp, maar soms is dit ook een nieuw gebied dat alleen te betreden is met de Grappling Hook, ook een nieuwe toevoeging van Royal. Hierin kan je weer te verzamelen voorwerpen vinden die kunnen leiden tot nieuwe accessoires, die je speelstijl weer beïnvloeden.

Ook vind je in de dungeons nieuwe, eindbaasachtige vijanden en hebben bestaande eindbazen nieuwe vaardigheden. Dit zorgt ervoor dat je, zelfs als je het spel al helemaal door hebt gespeeld, op je hoede moet blijven en af en toe goed verrast wordt.

Persona 5 Royal-gameplay

Ieder personage in Persona 5 heeft toegang tot een langeafstandswapen, zoals pistolen, handkatapulten, et cetera. Normaliter heb je al snel geen kogels meer en hierdoor gebruikte je ze maar schaars als laatste redmiddel. Nu wordt in Royal al je ammunitie automatisch bijgevuld na elk gevecht, wat ervoor zorgt dat je het, in ieder geval bij de makkelijkere gevechten, gewoon kan inzetten zonder er al te veel over na te hoeven denken. Dit trivialiseert wel met name de gevechten in het begin, maar het houdt het tempo ook veel hoger en het is daarom eerlijk gezegd een aangename aanpassing.

Ook is er een volledig nieuw personage toegevoegd, Kasumi. Verspreid over de hele game komt zij steeds meer in beeld en het interessantste is verreweg dat dat ook met een volledig nieuw perspectief op oude zaken gepaard gaat.

Persona 5 Royal Kasumi

We moeten zeggen dat de allerfijnste verschillen niets te maken hebben met gevechten, of zelfs met het toegevoegde derde semester. Persona 5 staat vooral bekend om het feit dat je enorm veel kan doen in je vrije tijd in het echte schoolleven, maar maar een zeer beperkte hoeveelheid tijd hiervoor hebt. In Royal krijg je regelmatig meer vrije tijd, waardoor je je bonden met Confidants (vertrouwelingen) veel makkelijker kan verdiepen en meer de kans hebt om alle optionele aspecten van het spel rustig te ervaren.

Ook is er een nieuwe Assist-feature die je advies kan geven over wat er te doen is op een vrije dag en zelfs welke activiteiten gekozen worden door andere spelers. Zo word je op subtiele wijze ook op de hoogte gebracht van mogelijkheden die je zelf misschien niet doorhad en het maakt het hele vrijetijds-gedeelte een stuk vergevingsgezinder en vermakelijker. Je moet nog steeds belangrijke keuzes maken, wat het interessant houdt, maar je hoeft je nét iets minder zorgen te maken dat je meteen een boel gesprekken, Confidants of activiteiten misloopt als je even een dag anders indeelt.

We zouden nog eindeloos door kunnen gaan over tientallen dingen die zijn aangepast, maar dit zijn wat ons betreft de punten die de speelervaring verreweg het meest beïnvloeden. Het zijn stuk voor stuk sterke aanpassingen, met als gouden vondsten de Assist-feature voor het dagelijks leven en het hebben van meer vrije tijd.

Persona 5 Royal vrije tijd

Tel dit allemaal op bij een al fantastische game met een heftig verhaal en diepgaande gameplay, zowel qua gevechten als sociale activiteiten. Eigenlijk krijg je dan een game die geen JRPG-speler mag missen. Tenzij je om de een of andere reden het Anime-stijltje echt niet uit kan staan, moet je als fan van het genre Persona 5 Royal een kans geven. Dit is de ultieme versie die het fris houdt voor oude spelers en het simpelweg vele malen beter maakt voor nieuwkomers.

Persona 5 Royal is voor deze review gespeeld op de PlayStation 4. De game is exclusief op dit platform beschikbaar.