Roundguard

Roundguard geeft een leuke draai aan een populair puzzelspel. Doordat elk potje anders is, word je snel uitgenodigd om nog een keer te spelen. De drie personages variëren zodanig dat het leuk is om af te wisselen, maar we hopen wel dat er snel meer personages worden toegevoegd, dan zullen we het spel zeker vaker spelen.

Roundguard is het beste samen te vatten als een roguelite versie van Peggle, het puzzelspel waarbij je een bal tegen verschillende steentjes moet schieten. Dit keer schiet je een personage op allerlei wezens af om deze te doden. Pas als alle monsters dood zijn, kun je door naar het volgende level. Lees hier of dit concept net zo goed werkt als het klinkt.

Roundguard

Je kunt in het begin kiezen uit drie personages: een krijger, sluipmoordenaar of tovenaar, met elk unieke vaardigheden en uitrusting. Zo kan de krijger rake klappen uitdelen en meer klappen incasseren, de sluipmoordenaar werkt veel met vergif en onzichtbaarheid terwijl de tovenaar gebruikmaakt van elektriciteit, kikkers en andere spreuken. Afhankelijk welke je kiest, zul je ook andere uitrustingen tegenkomen, maar de levels zijn vrijwel hetzelfde.

Het verhaal bestaat uit drie delen, waarbij je aan het eind een baas moet verslaan. Je vindt steeds betere uitrusting, waardoor je personage meer levenspunten, hogere aanvalskracht en versterkte vaardigheden krijgt. Je kunt kiezen of je bepaalde uitrusting wel of niet meeneemt, zodat je een personage bouwt waar je vertrouwen in hebt. Ga je voor veel verdediging of zorg je liever voor allerlei statuseffecten? Later kun je ook nog relikwieën ontvangen, die je voor- of nadelen geven in je volgende potje.

Je schiet jouw personage dus af richting potten waarmee je goud verdient en vijanden die dood moeten. Het lijkt in de kern dus erg op Peggle, maar je zult goed gebruik moeten maken van je vaardigheden om optimaal effect te krijgen. Ook door tactisch je personage op potten af te laten ketsen, probeer je zo de meeste schade aan te richten in een beurt, zodat je sneller verder kan. Als je een vijand raakt, krijg je ook schade, dus je kunt niet klakkeloos tegen iedereen aan beuken. Ook loop je schade op als je de bodem raakt, waardoor je jouw beurt keer op keer moet plannen.

Roundguard

Roundguard is in de kern erg leuk om te doen. Het voelt simpel genoeg om vaker op te starten, maar diepgaand genoeg om te blijven doen. Het past daarom perfect in de categorie ‘nog-een-potje’, zeker omdat het spel tussendoor ook gewoon opslaat, waardoor je niet bang hoeft te zijn weer helemaal opnieuw te hoeven starten. Toch is het jammer dat er momenteel slechts drie personages zijn. Het menu doet denken dat er nog een aantal vrij te spelen zijn, maar helaas zijn er geen anderen. Hierdoor voelt de gameplay wel snel vertrouwd, maar ook rap minder uitdagend, aangezien je snel went aan de vaardigheden. De relikwieën voegen enige aanpassing toe, maar te weinig om echt lang interessant te blijven. We hopen dat er in de toekomst nog nieuwe personages komen.

Het is fijn als een beurt perfect verloopt zoals gepland, maar even frustrerend als die volledig anders loopt dan je in gedachten had. Het kan soms voorkomen dat jouw personages op een andere manier afketst dan logisch is en dat is helaas te wijten aan de mate waarop het spel bepaalt welke richting je opgaat. Gelukkig komt het zelden voor dat het oneerlijk aanvoelt, maar de snelheid waarmee je tegen iets beukt, staat niet altijd evenredig aan de kracht waarmee je afketst. Zodoende lijkt het soms niet helemaal soepel te verlopen, maar de vaardigheden van je personage kunnen daar vaak invloed op hebben in jouw voordeel. Verwacht dus geen natuurkundige perfectie, maar eerder wat speelse natuurwetten.

Roundguard weet een bekende game een nieuwe twist te geven en dat pakt goed uit. De instapdrempel ligt lekker laag, maar het zal even duren voordat je het helemaal meester bent. Jammer genoeg zijn er slechts drie personages, maar het spel is interessant genoeg om het te blijven spelen. Vind je Peggle een toffe game en hou je van roguelites? Dan moet je dit spel zeker in huis halen. Wij hopen dat in de toekomst er meer content komt.

Voor deze review is Roundguard gespeeld op de PlayStation 4. Het spel is ook verkrijgbaar voor Nintendo Switch, Xbox One, Steam en Apple Arcade.