Countdown
Jelmer Hemmes
Jelmer Hemmes

Een prima horrorfilm, in een genre waarin je te vaak uitschieters naar beneden ziet. Houdt zich goed staande en is vermakelijk tot het einde. Inclusief de clichés!

Wat als een app je leven bepaalt en je kan vertellen wanneer het eindigt? Zo zou je zomaar kunnen samenvatten waar de film Countdown over gaat.

Countdown is een vrij klassieke horrorfilm, in de zin dat het zich aan bepaalde clichés houdt die je vaak voorbij ziet komen in dit genre. Je zult zien dat bepaalde personages zich precies gedragen zoals je op dat moment van ze verwacht en je zult voorbereid moeten zijn op soms brute doden.

De film heeft Once Upon A Time- en YOU-actrice Elizabeth Lail in de hoofdrol als de verpleegster Quinn Harris, die al snel na de eerste Countdown-dode ten tonele verschijnt. Via een patiënt in het ziekenhuis hoort Quinn van de app Countdown en besluit ze deze, omdat ze er eigenlijk niet in gelooft, toch te downloaden. Als ze er vervolgens achter komt dat ze niet lang meer te leven heeft, wordt ze toch bang. Je zult hierna mee worden genomen in Quinns race tegen de klok om aan haar eigen dood te proberen te ontsnappen. Wat de actrice enorm goed wegzet, is een personage dat soms heel naïef is en vaak, voor de kijker, ergerlijke beslissingen maakt. Maar juist het feit dat je als kijker je daaraan stoort, betekent dat ze een heel overtuigend personage wegzet.

De film maakt uitstekend gebruik van muziek en laat soms uit een ijzingwekkende stilte ineens een heel hard geluid overgaan, waardoor je geen moment kan verslappen tijdens het kijken van de film. Daarnaast is deze geregisseerd en geschreven door Justin Dec, die met deze film eigenlijk zijn debuut maakt. Dec heeft eerdere ervaring in het maken van shorts, maar heeft met Countdown zijn eerste film gemaakt en geschreven. Over de hand van de regisseur zullen we pas grotendeels meer kunnen weten als Dec meer films gaat maken, maar je kunt zeker zien dat er een aantal kleine dingetjes van zijn shorts ook naar voren komen. De film maakt zijn scènes goed af, maar creëert ondertussen wel twee verhalen vanuit twee verschillende perspectieven die simultaan gaan lopen en op het einde samenkomen in de film. Daarnaast maakt de regisseur veel gebruik van ‘hard cuts’, waarbij de scène afloopt en meteen overgaat in een andere scène en de regisseur bijvoorbeeld niet speelt met fade-outs om de ene scène in de andere over te laten lopen. Toch is in deze film ook duidelijk dat de regisseur weet hoe hij de spanning moet opbouwen doordat hij soms een scene ‘cut’ zodat deze meteen kan overspringen naar de spannende actie. Al met al is het misschien nog te vroeg in de carrière van Dec om een werkelijk handelsmerk aan te wijzen, maar met Countdown zet hij in ieder geval een eigenzinnige horror neer en een goede eerste feature film.

Ten slotte willen wij jullie nog meegeven dat de IMDB-pagina van de film qua score niet volledig opgaat. Toegegeven, de film begint qua acteren vrij slecht en geeft in het begin het gevoel dat je een B-film zit te kijken, maar uiteindelijk wordt dit best wel goed omgedraaid en is Countdown gewoon een prima horror film om te kijken. Zeker als je een fan bent van bijvoorbeeld the Conjuring of Final Destination, dan zal deze film niet teleurstellen. Er zullen altijd een paar momentjes zijn die je misschien niet volledig kunt waarderen en tevens ook een aantal horror-clichés voorbijkomen (we zullen het maar niet verder verklappen), maar in het veld van horrorfilms, en tevens debuutfilms voor een regisseur, doet deze het prima.